Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Evropská komise loni v září označila šest velkých internetových společností za strážce přístupu neboli gatekeepers, kteří musejí splňovat pravidla digitální normy DMA. Pět firem je ze Spojených států, a to Apple, Google, Microsoft, Amazon a Meta, šestou je čínská společnost ByteDance, která vlastní platformu TikTok.
Tyto globální digitální firmy tak musejí dodržovat nová pravidla o digitálních trzích (DMA), jejichž smyslem je lépe ochraňovat podnikání jejich menší konkurence.
Dnes Komise oznámila, že zahájila první vyšetřování amerických technologických společností Apple, Google a Meta Platforms v souvislosti s možným porušováním tohoto nařízení. Nařízení totiž začalo v plném rozsahu platit už tento měsíc.
„Komise má podezření, že opatření zavedená těmito strážci přístupu zaostávají za efektivním plněním jejich závazků podle DMA,“ napsala Komise. Ta plní v EU mimo jiné i roli antimonopolního úřadu.
„Nařízení o digitálních trzích začalo platit 7. března. Už měsíce diskutujeme se strážci přístupu, abychom jim pomohli přizpůsobit se, a již nyní vidíme změny, které se dějí na trhu,“ uvedl eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton. „Nejsme však přesvědčeni, že řešení od firem Alphabet, Apple a Meta respektují jejich povinnosti týkající se spravedlivějšího a otevřenějšího digitálního prostoru pro evropské občany a podniky. Pokud by naše vyšetřování dospělo k závěru, že nedochází k plnému dodržování DMA, mohou čelit vysokým pokutám,“ dodal Breton.
Evropská komise nyní zkoumá, zda Apple a Google zcela dodržují pravidla nařízení DMA, která mimo jiné vyžadují, aby technologické společnosti umožnily vývojářům aplikací nasměrovat uživatele na nabídky dostupné mimo jejich obchody s aplikacemi. Komise má obavy, že tyto dvě společnosti využívají různých omezení, včetně účtování poplatků, čímž brání aplikacím ve volném propagování nabídek.
Google také čelí vyšetřování kvůli nedodržování ustanovení nařízení DMA, která technologickým gigantům brání upřednostňovat své vlastní služby před službami konkurence. Komise se obává, že opatření společnosti Google povedou k tomu, že se službami třetích stran na stránce s výsledky vyhledávání Google nebude zacházeno „spravedlivým a nediskriminačním způsobem“.
Komise rovněž zkoumá, zda Apple dělá dost pro to, aby uživatelům svých iPhonů umožnil snadno měnit webové prohlížeče. Prověřuje také, zda nabídka Mety, která obnáší nutnost platit měsíční poplatek za verze Facebooku nebo Instagramu bez reklam, neznamená i nadále shromažďování osobních údajů o uživatelích.
Mluvčí společnosti Meta Platforms uvedl, že se firma snaží dodržovat veškerá pravidla uvedená v nařízení DMA. „Předplatné jako alternativa k reklamě je dobře zavedeným obchodním modelem v mnoha odvětvích,“ uvedl mluvčí. Model ‚Zaplať, nebo souhlas‘ podle něj navrhli právě tak, aby byl v souladu s regulacemi, které zavádí unijní norma.
Společnost Google uvádí, že ve svých službách provedla zásadní změny. Poznamenala také, že bude svůj přístup k dodržování nařízení v následujících měsících obhajovat. Apple je rovněž přesvědčen, že jeho chování je v souladu s DMA.