Hlavní obsah

Ceny dálničních známek v Evropě: Kde zaplatíte nejméně a kde nejvíce

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Nejdražší dálniční známku v přepočtu na kilometr zaplatí řidiči v Moldavsku. Ilustrační foto.

Nedávno avizované zvýšení ceny české dálniční známky o 140 korun vyvolalo diskuzi, třeba o kvalitě našich dálnic. Odpovídá cena, kterou platíme, evropskému průměru? SZ Byznys přináší unikátní žebříček srovnání evropských cen.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Poplatky za užívání dálnic jsou v mnoha evropských zemích běžnou součástí silniční infrastruktury. Každý stát vybírá poplatek v jiné výši různými způsoby, ať už jsou to námi používané dálniční známky nebo například mýtné, kdy řidiči platí za ujeté kilometry. V Evropě je nicméně značná část států, která poplatky za užívání dálnic vůbec nevybírá.

Výše poplatku pak obvykle reflektuje délku dálniční sítě, její kvalitu a nutnost silnici udržovat provozuschopnou. Při porovnání cen dálničních známek jsou klíčové údaje o délce dálniční sítě daného státu a jejich cena. Nejrelevantnějším ukazatelem je pak cena, kterou řidič platí za jeden ujetý kilometr na dálnici - jiným způsobem se srovnat cena dálniční známky a mýta nedá.

S právě zmíněným mýtným systémem je to trochu problematičtější. Každý řidič totiž platí za své ujeté kilometry individuálně. Řidiče tak může užívání zpoplatněných úseků vyjít velmi levně, anebo taky draze, zatímco dálniční známka má jednu pevně stanovenou cenu.

Státy, které využívají mýtné systémy, mají navíc různé dálniční úseky oceněny odlišnými sazbami, což opět komplikuje porovnání. Abychom tedy získali alespoň obecná data, museli jsme jednotlivé ceny zprůměrovat – výsledky tak sice nebudou tolik přesné jako u dálničních známek, slouží však jako přibližný ukazatel. A samozřejmě je nutné si uvědomit jinou životní úroveň v rozličných zemích a jakou část z výplaty řidič za známku vydá.

Nyní už se podívejte na cenový žebříček evropských států:

Cena dálniční známky v Evropě

PořadíStátSystémCena za rok (v Kč)Cena za 100 km (v Kč)Délka sítě (v km)Cena za 1 km (v Kč)
1.ŠvýcarskoDálniční známka1039X22600,45
2.RumunskoDálniční známka710X11140,63
3.SrbskoMýtoX7113000,71
4.Severní MakedonieMýtoX1265200,75
5.AlbánieMýtoX991280,99
6.SlovenskoDálniční známka1521X15001,01
7.RakouskoDálniční známka2444X22301,09
8.Bosna a HercegovinaMýtoX1261021,26
9.TureckoMýtoX12621251,26
10.BulharskoDálniční známka1170X8791,33
11.PortugalskoMýtoX15130651,51
12.ChorvatskoMýtoX15114001,51
13.Česká republikaDálniční známka2300X13881,65
14.MaďarskoDálniční známka3753X18552,02
15.FrancieMýtoX22790002,27
16.ItálieMýtoX22757732,27
17.Černá HoraMýtoX227462,27
18.ŠpanělskoMýtoX25330002,53
19.PolskoMýtoX26717002,67
20.ŘeckoMýtoX32022003,20
21.SlovinskoDálniční známka2979X6184,81
22.MoldavskoDálniční známka4565X7346,20

* Údaje o délce dálniční sítě v tabulce se vztahují pouze na placené úseky. Například španělská dálniční síť měří 17228 km, placené jsou pouze 3000 km, podobně je tomu i u dalších států.

Česko v žebříčku obsadilo třinácté místo, to je mírný podprůměr. Za 1388 kilometrů sjízdných dálnic řidiči zaplatí 2300 korun. Zdaleka nejlépe jsou na tom Švýcaři. Jejich dálniční síť je v porovnání s ostatními státy zdaleka nejhustší a navíc za ni řidiči zaplatí nejméně peněz.

Naopak zdaleka nejdražší jsou ceny za užívání dálnic v Moldavsku a ve Slovinsku. Moldavsko má se zaostalostí své dálniční infrastruktury problémy dlouhodobě. Oba státy si však za svou poměrně malou dálniční síť účtují vysoké poplatky.

Porovnáme-li státy využívající dálniční známku a státy využívající mýtný systém, na papíře se ceny tolik neliší. Systém vybírání mýtného je velmi výhodný pro lidi, kteří cestují po dálnicích příležitostně, například turisté, naopak pokud využívají dálnice každý den, tak si připlatí.

V Česku je to přesně naopak – kdo jezdí méně, často prodělá, kdo jezdí více, papírově ušetří. Systém dálničních známek však toto slabé místo pokryl možností zakoupit kratší a levnější varianty známek, například jednodenní. V obou případech tak řidič v České republice v porovnání například s Francií jede za levno.

Kde je dálnice bez poplatku

Žádnými dálničními známkami nebo mýtem se však nemusí zabývat obyvatelé téměř třetiny evropských států. Jedná se o severské země jako Norsko, Švédsko, Finsko a Dánsko, dále pak Litvu, Lotyšsko a Estonsko. Poplatky nevede dále ani Německo, Belgie, Nizozemsko, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Island, Irsko a Anglie.

Ve výše zmíněných státech mohou po dálnicích zadarmo jezdit osobní automobily, to se však nevztahuje na nákladní dopravu – na tu jsou uvaleny poplatky. V některých těchto zemích pak řidiči platí mýto za průjezd tunely či po mostech.

Doporučované