Článek
Lyžařským střediskům začíná sezóna. V Česku vydatně sněží, místy se obávají kalamit. Pro vlekaře je to ale dobrá zpráva. Loňská sezóna pro ně byla tragická. Podle hodnocení šlo o jednu z nejbohatších zim na sníh a dobré počasí, lyžovat se ale nemohlo. Kvůli pandemii vleky valnou většinu sezóny stály. To skiareály dostalo do dluhů a další problémy se kupí.
Vlekaři musí vedle dluhů platit další náklady, jako je zasněžování a rolby. I letošní zima bude v současné epidemické situaci pro zimní byznys loterie. Ale Jakub Juračka z Asociace lanové dopravy věří, že k dalšímu uzavření sjezdovek nedojde. „Věříme, že co bylo řečeno před volbami, budu platit i po volbách. Když se bude mluvit o lockdownu, máme uloženou fotku koalice Spolu ‚Nedopustíme žádný lockdown‘.“
Že se letos vleky zavírat nebudou, věří většina podnikatelů v oboru a své služby nabídnou i letos: „Nevím o někom, kdo by se na otevření zimní sezony nechystal. Nemyslím, že by to někdo zabalil,“ řekl SZ Byznys Jakub Juračka.
Havlíček vymyslel sedačkovné, Schillerová to spočítala a řekla ne, ne, ne, dáte jim maximálně půlku.
Provozovatelé lyžařských středisek a vleků jako jeden z mála oborů dostali kompenzace šité přímo pro jejich konkrétní situaci. Po státu chtěli kompenzace ve výši průměrných nákladů posledních dvou zim, dostali půlku: „Mám pro to název: Havlíček dává, Schillerová bere. Havlíček vymyslel sedačkovné, Schillerová to spočítala a řekla ne, ne, ne, dáte jim maximálně půlku,“ vzpomíná Juračka na spory mezi Ministerstvy průmyslu a financí.
Lidé nám utíkají
Stejně jako hospody a bary mají i vlekaři problém sehnat personál. Mezi sezónami utekl do provozů, kde uzávěra nehrozí. „Personální situace na začátku sezóny není úplně ideální,“ přiznává Juračka.
Chybět podle něj budou hlavně vlekaři: „Jsou sezónní činnosti jako obsluha lyžařského vleku, tam je situace kritičtější. Protože sezóna loni nebyla, většinu brigádníků jsme ani nepřijali.“
Národ trochu leniví, práce venku ve sněhu a v mrazu je neatraktivní.
Navíc horské pracovní podmínky nejsou pro každého: „Národ trochu leniví, práce venku ve sněhu a v mrazu je neatraktivní,“ myslí si Juračka. I zákazníci zvyšují své nároky a když nejsou se službami spokojení, jejich nelibost slízne často právě obsluha: „Personál to nechce poslouchat a najde si něco klidnějšího mimo styk se zákazníkem,“ vysvětluje zástupce provozovatelů vleků.
Konečně někdo řeší čísla
Unie cestovního ruchu, která zastupuje nejen vlekaře, ale i provozovatele bazénů, lázně a infocentra, jednala o letošní zimě s Ivanem Bartošem (Piráti), pravděpodobným budoucím ministrem pro místní rozvoj.
„Dohodli jsme se, že za každý obor do 10 dnů vypracujeme podklady, co se nám v covidu stalo, kolik peněz dostáváme, kolik vracíme, kolik generujeme. Po dlouhé době s námi někdo mluví nad nějakými čísly. To je pro mě základ racionální spolupráce,“ říká předseda Unie cestovního ruchu Juračka.