Hlavní obsah

ČNB uložila Allianz pojišťovně pokutu 3,5 milionu za klamavé jednání

Foto: OleksSH, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Podle centrální banky pojišťovna Allianz v roce 2023 klienty, co nepřistoupili na valorizaci pojištění, vyzývala k uhrazení dluhu, který jim ve skutečnosti nevznikl.

Článek

Česká národní banka (ČNB) uložila pokutu 3,5 milionu korun Allianz pojišťovně za nepravdivé a klamavé jednání se zákazníky. Vyplývá to z rozhodnutí zveřejněného na webu ČNB. Allianz pojišťovna na dotaz ČTK uvedla, že se proti pokutě odvolávat nebude.

„Odvolávat se nebudeme, akceptujeme rozhodnutí regulátora,“ řekla ČTK mluvčí Allianz pojišťovny Marie Petrovová. Pojišťovna podle ní na základě podnětu ČNB kampaň spojenou s valorizací pojištění zastavila a přijala příslušná preventivní opatření.

Pojišťovna podle ČNB v roce 2023 oslovila 33 087 klientů, kteří nepřistoupili na valorizaci pojištění, a vyzývala je k uhrazení rozdílu mezi jejich pojistným a valorizovanou částkou. „Částku odpovídající tomuto rozdílu označovala jako ‚dluh‘, ‚dlužné pojistné‘ či slovním spojením obdobného významu, ačkoliv těmto klientům vůči ní žádný dluh nevznikl, a nebyli tak ani v prodlení,“ uvedla ČNB. Částku následně doplatilo 2429 klientů.

V navazujícím upomínacím sdělení Allianz pojišťovna podle centrální banky vyzvala 10 205 už dříve upozorňovaných klientů k uhrazení rozdílu a ještě úhrady upomínacích výloh. Upomínanou částku podle ČNB zaplatilo 189 klientů pojišťovny, kterým přitom prokazatelně žádný dluh na pojistném nevznikl.

Podle ČNB bylo používání slov jako dluh či dlužné pojistné jednoznačně nepravdivé a pojišťovna si měla být vědoma svého nevhodného postupu. Centrální banka zároveň upozornila na to, že užití těchto výrazů mohlo klienty přimět k jednání, na které by za běžných okolností nepřistoupili, případně vyvolat nežádoucí nátlak.

ČNB konstatovala, že s ohledem na vysokou inflaci v minulých letech mohla pojišťovna plošnou valorizaci pojistného považovat za vstřícný krok vůči klientům, aby zamezila podpojištění jejich majetku. Zároveň ale centrální banka zdůraznila, že v takovém případě nelze přistoupit na používání výrazů o dluhu, které u klientů vyvolávaly dojem, že se dopustili porušení pojistné smlouvy.

Doporučované