Článek
Soud o kroku čínských automobilek informoval na svém webu. Evropská unie uvalila dodatečná cla na výrobky těchto společností loni v říjnu nad rámec standardního cla na dovoz automobilů do EU.
EU na konci října ukončila vyšetřování subvencí, které čínským firmám podle ní neprávem uděluje čínská vláda. Rozhodla se proto uvalit na elektromobily vyrobené v Číně další cla navíc nad desetiprocentní clo, které už na dovoz automobilů do EU platilo. Společnosti BYD vyměřila 17procentní clo, Geely 18,8 procenta a SAIC 35,3 procenta. EU rozdíly ve vyměření cel vysvětluje mírou ochoty jednotlivých firem s ní spolupracovat při vyšetřování.
Všechny tři společnosti podaly stížnosti k tribunálu, nižší ze dvou částí unijního soudu, v úterý, tedy den před uplynutím lhůty pro podání námitek. Řízení u tribunálu trvá podle agentury Reuters v průměru 18 měsíců a lze se proti jeho výsledku odvolat.
Čínská obchodní komora pro dovoz a vývoz strojírenských a elektronických výrobků (CCCME), která zastupuje čínské výrobce elektromobilů, ve středu také podala stížnost. Evropská komise uvedla, že o případech ví a má dva měsíce a deset dní na přípravu obhajoby. Dodala, že technický kontakt s Pekingem pokračuje.