Hlavní obsah

Když padá cestovka: Zachovejte klid a volejte do Česka

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Klidná dovolená na pláži se po úpadku cestovní kanceláře může změnit v nepříjemnou záležitost.

Češi, kteří vyrazili na dovolenou s cestovní kanceláří FlyDovolená, musí řešit nepříjemný problém – co dělat, když organizátor zájezdu zkrachuje. Nejdůležitější je zachovat klid a začít vše neprodleně řešit.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Zhruba sto Čechů v cizině a další tisícovka v Česku, kteří se na zájezd teprve chystali, se musí vypořádat s krachem cestovní kanceláře FlyDovolená. Firma zajišťovala zájezdy k moři do zemí, jako je Bulharsko, Chorvatsko, Egypt, Kypr či Turecko. Nyní hlásí úpadek. Redakce SZ Byznys přináší přehledný článek o tom, co dělat, když cestovní kancelář zbrankrotuje.

Co dělat, když cestovní kancelář nereaguje?

V případě, že se s cestovkou nelze spojit, nevěšte hlavu a hlavně zachovejte klid. To, že se nelze dovolat na infolinku, ještě nemusí znamenat, že firma zkrachovala. Počkejte, zkuste jiný typ komunikace (třeba e-mail) a podívejte se na internet či sociální sítě, zda někdo neřeší podobný problém. Informaci o úpadku můžete zjistit na webových stránkách dané kanceláře, zveřejňuje je i stránka Ministerstva pro místní rozvoj.

Storno zájezdu aneb Jak zrušit dovolenou

Podle Sdružení obrany spotřebitelů můžete zrušit zájezd i bez podání důvodu, a to kdykoliv před odjezdem. Nejspíš ale budete muset zaplatit cestovce odstupné – tzv. storno poplatek. Jeho výška se odvíjí hlavně od toho, kdy zájezd stornujete, a je vždy uvedena v potvrzení, které po objednávce obdržíte.

Co dělat při krachu cestovní kanceláře

Pokud opravdu došlo k tomu, že cestovní kancelář zkrachovala, a vy u ní máte zaplacenou dovolenou, nemusíte se bát, že o své peníze přijdete. Ze zákona musí mít pojištění proti úpadku sjednané každá cestovní kancelář, která podniká na českém trhu. Řešit tak nenadálou situaci budete s pojišťovnou, se kterou má daná kancelář uzavřenou smlouvu.

I přestože je povinnost mít pojištění proti úpadku daná zákonem, dbejte na to, abyste si opravdu před objednáním zájezdu ověřili, že vámi vybraná společnost toto pravidlo dodržuje. V opačném případě by bylo vracení peněz výrazně složitější.

Dalším důležitým krokem je zjištění detailů včetně o rozhodnutí o úpadku. Bude je vyžadovat pojišťovna. Obojí naleznete v insolvenčním rejstříku, který spravuje Ministerstvo spravedlnosti ČR.

Krach CK před cestou

Zpráva o krachu cestovní kanceláře se k vám dostala ještě před cestou? Pak jste ze zájezdu nemohli využít vůbec nic a máte nárok na vrácení celé částky, kterou jste cestovní kanceláři už zaplatili. Je třeba proto kontaktovat pojišťovnu.

Pro uplatnění pojistné události si nachystejte tyto dokumenty:

  • doklad o úhradě zájezdu (např. fakturu, potvrzení o platbě)
  • cestovní smlouvu
  • doklad o tom, že zájezd nebyl uskutečněn (např. potvrzení od cestovní kanceláře)
  • kopii rozhodnutí o úpadku cestovní kanceláře

S těmito dokumenty pak můžete přistoupit k nahlášení pojistné události pojišťovně, která vám následně peníze vrátí.

Krach CK, když už jste v destinaci

K úpadku společnosti může dojít i během vaší dovolené, v takovém případě vás čeká vyřizování víc. Prvním krokem je kontaktovat se s pojišťovnou, u které cestovní kancelář měla sjednané pojištění proti úpadku, a to přes jejich asistenční službu.

Je pak už na pojišťovně, jak bude pokračovat dále, a na konkrétní situaci, ve které se cestovní kancelář před krachem nacházela. Může se rozhodnout, zda lidi bude z destinace stahovat zpět do Česka, nebo zda jim nechá doběhnout dovolenou. Záleží hlavně na tom, jestli už cestovní kancelář zaplatila ubytování hoteliérům.

Hlavním pravidlem, kterým se ale v této situaci řídit, je všechny problémy, které vyvstanou, řešit právě s pojišťovnou. A pokud si například cestu domů zaplatíte a zařídíte po vlastní ose, je třeba si ponechat veškeré doklady o platbách, abyste mohli po návratu nahlásit i tyto výdaje jako pojistnou událost a vynaložené peníze se vám vrátily.

Jak postupovat při reklamaci zájezdu

Cestovní kancelář odpovídá za to, že zájezd bude v souladu s uzavřenou smlouvou, ať už má služby poskytovat ona sama nebo jiný smluvený poskytovatel, tedy například hotel či letecký přepravce. Pokud máte pocit, že podmínky v destinaci neodpovídají tomu, co jste si objednali, postupujte následovně:

1) Obraťte se na cestovní kancelář nebo na jejich delegáta přímo na místě a požadujte okamžitou nápravu situace. Právo na slevu z ceny zájezdu vám vznikne jedině tehdy, pokud jste vadu vytkli bez zbytečného odkladu (typicky u delegáta) a umožnili cestovní kanceláři vyřešit problém už na místě.

2) Podat písemnou reklamaci s nárokem na slevu stačí až po návratu z dovolené, a to proto, že vaše právo na slevu se promlčí u většiny kanceláří až za dva roky. Nejlepší cestou je ale začít řešit reklamaci co nejdříve po příjezdu.

3) Na vyřízení reklamace má cestovní kancelář 30 kalendářních dnů.

4) Pokud vám zároveň vznikla škoda, je možné vůči kanceláři pořádající zájezd uplatnit navíc i nárok na její náhradu.

Jak se pojistit před dovolenou

Dalším způsobem, jak zajistit, že o žádné peníze na cestě do zahraničí nepřijdete, je sjednat si vlastní cestovní pojištění. Kromě typického pojištění zdravotních událostí si můžete sjednat i pojištění storna zájezdu nebo cesty. Při krachu společnosti před odjezdem tak kromě peněz, které jste za cestu zaplatili, dostanete ještě „bolestné“. Připojištění může přijít vhod, pokud musíte cestu neplánovaně zrušit a týkal by se vás již zmiňovaný storno poplatek.

Cestovní pojištění i s těmito výhodami nabízí na českém trhu většina pojišťoven.

Doporučované