Hlavní obsah

Trumpův trest může být pro český automotive poslední rána, říká průmyslník

Foto: Shutterstock.com

„Český automotive čeká poslední rána. Český průmysl se bude muset orientovat na něco jiného,“ říká Martin Wichterle, majitel strojírenské skupiny Wikov Industry.

Nově zvolený americký prezident Donald Trump se netají tím, že chce potrestat především německé automobilky. Jenže jím proklamovaná cla by byla těžkou zkouškou také pro český autoprůmysl, řekl průmyslník Martin Wichterle.

Článek

Zatímco například z Irska míří do Spojených států celá polovina exportu, v případě Česka to je „pouhých“ 13 %. Nechat se ukolébat myšlenkou, že by Trumpem proklamované zavedení dovozních cel na Českou republiku nedopadlo, by ale byla chyba.

Nově zvolený americký prezident Donald Trump se netají tím, že chce cly potrestat především německé automobilky. „Některé naše výrobky jsou subdodávky do výrobků v Německu, které jdou pak do Spojených států. Takže celkový dopad by byl větší,“ varoval ekonom Jan Švejnar z Kolumbijské univerzity a ředitel think tanku CERGE-EI v České televizi.

Cla by tak byla těžkou zkouškou i pro český autoprůmysl. „Český automotive čeká poslední rána, čeká ho dlouhá cesta zmenšování subdodavatelské produkce. A český průmysl se bude muset orientovat na něco jiného,“ předpokládá Martin Wichterle, majitel strojírenské skupiny Wikov Industry.

Podle Švejnara by zavedení cel mohlo být impulzem k tomu, aby Česko více rozvíjelo svůj sektor služeb. „Máme důležitý autoprůmysl, ale dvakrát takový máme sektor služeb. Vývoz služeb by měl být cíl. A americká ekonomika je převážně ekonomika služeb,“ uvedl.

Trump bude chtít vyjednávat

Pokud nový americký prezident skutečně na dovoz evropského zboží cla uvalí, začnou se tuzemské firmy stěhovat do Ameriky, míní Jan Švejnar. „Uvidíme, že se podniky budou přesouvat do Spojených států,“ uvedl v České televizi.

Podle Jana Wichterleho ale celní poplatek v řádu jednotek procent takový zásadní efekt mít nebude: „Tři čtyři pět procent není tak výrazným driverem, abyste přestěhoval továrnu do Ameriky,“ řekl v debatě.

Jestli Trump skutečně k zavedení cel na zboží z EU přistoupí, není zatím jisté. Může jít jen o taktiku, jak Evropu donutit, aby v USA více utrácela. Zatímco státy Evropské unie loni do Ameriky vyvezly zboží za 500 miliard eur, americké firmy k nám dovezly výrobky za necelých 350 milionů eur. A v roce 2022 dopadlo vzájemné obchodování podobně.

Podle Jana Švejnara bude chtít Trump negativní obchodní bilanci s EU zvrátit. Výhrůžky cly tak mohou být v případě Evropy - na rozdíl od Mexika a Číny - jen vyjednávací taktikou „Zvýšení cel v Číně očekávám rozhodně, ale s EU by chtěl mít Trump vyrovnanou bilanci. Kdyby Evropa nakupovala víc například LNG (zkapalněný zemní plyn, pozn. red.), to by Trumpa mohlo uspokojit,“ domnívá se Švejnar.

Doporučované