Hlavní obsah

České dráhy loni dosáhly zisku 1,3 mld. korun, meziročně o 66 procent méně

Foto: Jan Zwolinski, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

České dráhy se loni dostaly do meziročního poklesu zisků. Ačkoli utržily 1,3 miliardy korun, je to o dvě třetiny méně než v roce 2023. Na profitu se podílely všechny společnosti kromě ČD Cargo, ta skončila ve ztrátě 945 milionů.

Článek

Skupina České dráhy (ČD) loni hospodařila se ziskem 1,3 miliardy korun. Výsledek je o 66 procent horší ve srovnání s rokem 2023, kdy měl dopravce zisk 3,8 miliardy korun. Na zisku se podílely všechny společnosti skupiny s výjimkou ČD Cargo, nákladní doprava skončila ve ztrátě 945 milionů korun. Na tiskové konferenci o tom ve středu informoval předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. České dráhy loni přepravily 168,8 milionu cestujících, meziročně o tři procenta více.

Mateřské České dráhy loni vykázaly hrubý zisk 2,08 miliardy korun, na zisku celé skupiny mají největší podíl. Předloni vykázaly hrubý zisk tři miliardy korun. Společnost ČD Cargo v roce 2023 hospodařila se ziskem 733 milionů korun. Loni přepravila 56,7 milionu tun nákladu, tedy o 2,7 milionu tun méně než v předešlém roce. Menší přepravní výkony způsobil pokles přepravy dřeva, omezení produkce huti Liberty Ostrava nebo snížení přepravy hnědého uhlí do elektráren a tepláren.

Dráhy loni do nových vlaků investovaly 18 miliard korun, dopravce převzal 141 nových vlaků a lokomotiv. Na kolejích přibylo osm ComfortJetů, 54 RegioPanterů, 56 RegioFoxů, 22 lokomotiv Vectron a čtyři bateriové RegioPantery. „Jedná se o první bateriové vlaky na území České republiky,“ doplnil Krapinec. Na kolejích tak podle něj přibylo 22 000 sedaček. Za roky 2023 a 2024 dráhy podle Krapince převzaly více než 200 vlaků a lokomotiv, což je více než za předchozích deset let. V letech 2011 až 2021 dráhy na koleje přidaly 170 nových vlaků.

Nové vlaky podle Krapince do vlaků lákají více cestujících. Dráhy jich loni přepravily meziročně o 4,4 milionu více. Přepravní výkon, tedy součet vzdáleností, na kterou byli ve vlacích ČD přepraveni jednotliví cestující, loni vzrostl o 200 milionů na 8,3 miliardy kilometrů. Lidé průměrně jezdili na vzdálenost 49,1 kilometru, stejně jako předloni.

Dráhy loni také investovaly 1,1 miliardy do servisu. Zahájily stavbu opravárenských hal v Havlíčkově Brodě a v Chebu. Opravou také prošla vjezdová část centra údržby Praha jih v pražské Michli. ČD chystají i další investice do údržbových center. Do roku 2031 plánují investice za více než 12 miliard korun. „Letos začala rozsáhlá rekonstrukce haly v Olomouci, další investice připravujeme v Českých Budějovicích, České Třebové, Hradci Králové nebo v Praze,“ řekl Krapinec.

Podle Krapince se loni ve ztrátovém hospodaření ČD Cargo projevilo snížení hodnoty majetku. „Hospodářský výsledek negativně ovlivnily především transakce vztahující se k pokračujícímu procesu zeštíhlení firmy, tedy rezervy na odstupné zaměstnancům a snížení hodnoty majetku, který se v dalších letech stane zbytným,“ řekl Krapinec. Tyto transakce tvořily jednu miliardu korun.

Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD-Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD - Informační systémy. Skupina zaměstnává více než 20 000 lidí, z toho přibližně 13 500 lidí pracuje v osobní dopravě.

Související témata:

Doporučované