Hlavní obsah

Češi v obchodech stále málo utrácejí. Výjimkou byly nákupy aut

Foto: AI vizualizace, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Tržby v maloobchodě se v červenci oproti loňskému roku snížily reálně o 1,8 %, meziměsíčně vzrostly o 0,1 %. Tržby za prodej a opravy aut vzrostly meziročně o 4,9 % a meziměsíčně o 1,1 %. Uvedl to Český statistický úřad.

Článek

Tržby českých obchodníků klesají už 15 měsíců za sebou. Nyní se pokles sice zpomalil, ale to je způsobeno čísly, se kterými se srovnává. Tedy opravdu prudkým poklesem v předchozí době.

„Meziroční pokles maloobchodních tržeb po očištění o cenové vlivy pokračoval již patnáctý měsíc v řadě. Tempo poklesu se v červenci oproti předchozím měsícům snížilo. Tržby klesly za potraviny a nepotravinářské zboží, naopak za pohonné hmoty vzrostly. K růstu tržeb se vrátily po 18 měsících internetové a zásilkové obchody,“ okomentovala aktuální údaje o českém maloobchodu Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Meziročně se tržby v maloobchodě v červenci snížily reálně o 1,8 %, meziměsíčně vzrostly o 0,1 %. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly meziročně o 4,9 % a meziměsíčně o 1,1 %.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel zvýšily v červenci reálně o 0,1 %, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 0,3 %, za potraviny stagnovaly a za pohonné hmoty klesly o 0,8 %.

„Díky postupnému krocení inflace se začínají stabilizovat tržby obchodníků. Mnohé produkty přestávají zdražovat, což oživuje chuť k nakupování. Výrazné zlepšení lze však očekávat až s citelným růstem reálných mezd,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Tržby ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost meziročně klesly o 9,7 %, s oděvy a obuví o 6,2 %, s počítačovým a komunikačním zařízením o 5,4 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 0,7 % a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 0,4 %. Naopak tržby rostly v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky o 7,6 %.

Tržby z prodeje potravin v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se snížily o 4,5 %, naopak ve specializovaných prodejnách potravin se zvýšily o 0,5 %. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 5,0 %. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 2,0 %.

Doporučované