Článek
Čtete ukázku z newsletteru Cash Only, ve kterém Martin Jašminský, Zuzana Kubátová, Jiří Zatloukal a Jiří Nádoba každý pátek komentují dění v českém byznysu. Pokud vás Cash Only zaujal, přihlaste se k odběru newsletteru.
Evropská politika potřebuje obrat k racionálním a pragmatickým řešením, která uleví průmyslu a ve výsledku mohou přinést větší sociální smír a méně politické polarizace, napsal ve svém obsáhlém článku pro německý deník Die Welt český miliardář Daniel Křetínský. Zařadil se tak po bok jiných významných evropských byznysmenů, kteří volají po změnách v evropském Green Dealu, aby evropské firmy neztrácely konkurenceschopnost zejména vůči americkým a asijským soupeřům.
Není překvapivé, že Křetínský ve svém textu předkládá návrhy, které by pomohly ekonomickým sektorům, v nichž je sám velmi aktivní. S ohledem na jeho rozsáhlé aktivity jde ale o obory významné pro celou evropskou ekonomiku a neměli bychom jej proto podezírat, že mu jde jen a jen o jeho zájmy.
Zajímavé bylo sledovat reakce odborníků i komentátorů na jeho text, které jej většinou shledaly jako kvalitní analýzu současných problémů evropské ekonomiky a jeho návrhy změn v přístupu nejen ke Green Dealu jako inspirativní.
Evropská komise již začala zveřejňovat první návrhy změn, které by měly přinést více pragmatismu při prosazování opatření na cestě k dekarbonizaci evropského průmyslu a dalších souvisejících opatření.
V uplynulém týdnu představila Evropská komise první návrhy změn, které by měly evropským firmám ulevit. Jedna se týká rozvolnění pravidel pro reportování firem o tom, jak je jejich podnikání udržitelné, šetrné k životnímu prostředí i jak jsou firmy sociálně spravedlivé.
To, co měly firmy začít reportovat už letos, se odkládá o dva roky, a navíc se pravidla budou vztahovat na firmy s výrazně vyšším počtem zaměstnanců, než bylo dosud plánováno. Podle Komise by nová pravidla měla od reportovací povinnosti osvobodit 40 tisíc firem, tedy 80 procent z těch, na která se měla původně vztahovat.
Bezesporu pozitivní zjednodušení byrokracie však v řadě firem vyvolalo i notnou dávku naštvanosti. Firmy investovaly do přípravy na reporting nemalé peníze, nabraly nové zaměstnance a teď mají pocit, že vlastně vyhodily peníze oknem. Na rozdíl od těch, které do poslední chvíle přípravu z jakéhokoli důvodu oddalovaly.
Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že strategie udržitelnosti a odpovědného chování vůči životnímu prostředí a zaměstnancům firmy nevytvářejí jen pro potěšení bruselských úředníků. Je to i součástí jejich byznysové strategie, která se zjednodušením a rozvolněním bruselských pravidel nijak zásadně nezmění.
Další z nově představených plánů Evropské komise je podpora dekarbonizace a konkurenceschopnosti průmyslu – Dohoda pro čistý průmysl. Základem konkurenceschopnosti má být snížení cen energií, protože v Evropě platíme za energie třikrát i čtyřikrát víc než v USA. Mimo jiné chce Brusel snížit ceny energií skrze snížení DPH a regulovaných poplatků i omezení závislosti na dovozu fosilních paliv.
Některé návrhy z Dohody pro čistý průmysl jsou zástupci energetického sektoru přijímány pozitivně, o jiných panují pochybnosti. „Dokumenty nepřinášejí de facto nic nového, jsou příliš obecné a k cíli nepovedou,“ soudí například Jiří Feist z vedení energetického giganta EPH.
Podle Feista Komise řeší jen dvě složky, které se podílejí na tvorbě ceny energií, a to náklady na služby, přenos a distribuci a dále daně a poplatky. Naopak se nezabývá náklady na výrobu, což by znamenalo přemýšlet i o reformě systému obchodování s emisními povolenkami.
Pro evropský průmysl bude velmi důležité, co Evropská komise ohlásí příští týden. Po několika kolech rozhovorů se špičkami oboru by měli úředníci představit plán na podporu automobilového průmyslu, který kvůli drahým energiím a zpřísňujícím emisním limitům ztrácí vůči americké a asijské produkci konkurenceschopnost.
Právě přístup k automobilkám ukáže, jak moc je Evropská komise ochotna přehodnotit to, co dosud poměrně tvrdě prosazovala. Na příkladu změn v oblasti rozsahu a načasování reportingu o udržitelnosti je vidět, že lze výrazně ubrat.
A také, že je dobré více naslouchat představitelům evropských firem a nevidět za jejich „nářky“ jen snahu o udržení či navyšování jejich zisků, ale reálnou obavu o samotnou existenci. Dekarbonizace průmyslu by rozhodně měla jít takovou cestou, aby vůbec bylo co dekarbonizovat.
Zajímají vás plány dovážkových firem, technologické novinky nebo trh s nemovitostmi? Přihlaste se k odběru Cash Only a kompletní newsletter budete každý pátek dostávat do své schránky.