Hlavní obsah

Zmizel z regálů. Lidé kvůli pohřbu vykoupili typicky britskou hračku

Tohle je hračka, kterou lidé vyprodali v souvislosti s královským pohřbem.Video: Jan Marek

aktualizováno •

Tisíce lidí se už desátý den loučí v srdci Anglie s Alžbětou II. nejen svou přítomností, ale i květinami a suvenýry. Situace zašla už tak daleko, že média apelují, aby v parcích nekupili další hračky. Ta nejznámější je vyprodaná.

Článek

Informace i záběry si můžete i poslechnout a prohlédnout v úvodní videoreportáži.

„Chtěla bych vám předat oznámení. Přišlo toto ráno od Královských parků. Tvrdí, že Paddingtonů i marmeládových sendvičů tam je teď dost. Takže prosím, klidně doneste květiny, ale už nenoste žádné Paddingtony ani marmeládové sendviče,“ apelovala v ranním vysílání BBC Breakfast moderátorka na diváky už minulé pondělí.

Londýn oblékl černou. Ještě před dnešním posledním rozloučením s Alžbětou II. ale jeho ulice a hlavně parky doslova zaplavila rovněž pestrá směsice květin. A bohužel i plastových obalů, upomínkových předmětů a hraček, z nichž nejčastější byl plyšový medvídek Paddington. S tím se zesnulá britská královna totiž humorně a úzce sepjala o letošním Platinovém jubileu – výročí 70 let své vlády.

„Možná byste chtěla marmeládový sendvič? Pořád nosím jeden pro krizové případy,“ říká ikonický britský maskot ve videu sdíleném v červnu Buckinghamským palácem ve spolupráci s britskou televizí BBC.

„Já mám ten svůj tady. Na později,“ odpovídá s úsměvem Alžběta II., jejíž náklonnost pro humor byla už dříve známá.

Výrobci hlásí vyprodáno

Není tak asi divu, že už minulý pátek hned po úmrtí královny začal Paddington mizet ve velkém z regálů. A to i dál od Londýna. Třeba obchod specializovaný na plyšové medvídky za Birminghamem prý ještě před jubileem prodal jeden až dva kusy za dva týdny, po výročí to bylo jednou tolik a minulý týden už jich prodával až deset za den.

Dnes je vykoupený a zásoby podle majitele Bears on the Square v Ironbridge došly i výrobcům. Na Amazonu jde s cenovkou 20 liber pořád o nejprodávanějšího plyšáka. Oblíbenost ikonického maskota vysvětluje kurátorka Britské knihovny, ale také dcera autora postavy.

„Je to velmi sympatická a milá postava. A myslím, že je velmi dobře vymyšlený. Ty samotné příběhy, ačkoli Paddingtona vždy provází katastrofy, vždycky váš utěšuje to, že vše nakonec dopadne dobře, a myslím, že to je druh univerzálnosti, která lidi přitahuje. Takže to je asi to, proč jsou (medvídci) tak ve světě populární,“ popsala loni v říjnu na konci výstavy národní knihovny Velké Británie věnované tomuto medvědovi Karen Jankel, dcera spisovatele Michaela Bonda.

„Je zkrátka tak hodný a zdvořilý. To je velice přitažlivá vlastnost a i jeho příběh má několik univerzálních témat – jako domov a sounáležitost a takové věci, které v lidech rezonují. A také existuje řada různých způsobů, jak je zachycen. Lidé ho mohou najít v knížkách, filmových adaptacích, ale pořád je to stejný medvěd slavný pro svou zdvořilost i dobrotu,“ dodala Alison Bailey, kurátorka Britské knihovny.

Původ medvídka Paddingtona

Postava tedy pochází z pera britského autora Michaela Bonda, který na ni přišel už při své dřívější profesi kameramana u BBC v roce 1956. Tehdy na Vánoce šel okolo obchodu u londýnské stanice metra Paddington s jediným opuštěným plyšákem ve výloze.

Koupil ho své ženě a o necelé dva roky později, 13. října 1958, vydal první knihu. O medvídkovi, který na stejném nádraží sedící na kufru s cedulkou „Prosím, postarejte se o tohoto medvěda, děkujeme,“ čeká na novou rodinu. Přijel na černo z Peru a po cestě jedl pouze marmeládu. A v Londýně se potýká s řadou patálií způsobených hlavně svou potřebou napravovat všechny – i domnělé nekalosti.

Dodnes se všech knížek o Paddingtonovi prodalo celosvětově přes 35 milionů kopií a v samotné Británii se stal oblíbenou zvířecí postavou a také milovaným národním maskotem.

S modrou pláštěnkou, červenou čepicí a samozřejmě i marmeládovými sendviči se dočkal i dvou nových filmových zpracování. První díl s rozpočtem asi 55 milionů dolarů utržil v kinech globálně více než 282 milionů, a navazující snímek s náklady nižšími o 10 milionů vydělal skoro 228 milionů dolarů.

Práva na hračky vlastní rodina tváře Top Gearu

Málokdo potom ví, že licenci na výrobu hraček se Michael Bond rozhodl dát Shirley a Eddiemu Clarksonovým, jejichž firma Gabrielle Design začala své plyšové medvědy vyrábět v roce 1972. A že vůbec prvního, tedy prototyp, dostali na Vánoce jejich děti Joanna a Jeremy. Jeremy Clarkson je dnes proslulý jako uvaděč motoristické show Top Gear.

A co má medvídek společného s královnou? V roce 1986 vyšel díl knihy Paddington v paláci. A do toho se v roce 2006 samotná postava také podívala na 80. narozeniny Alžběty II. v rámci pantomimy pro děti s názvem Královnina kabelka, která nakonec figurovala i v letošním videu k jejímu Platinovému jubileu.

„Děkujeme za všechno,“ říká v závěru videa medvídek královně Alžbětě II., která mu jednoduše odpoví: „To je velice laskavé.“

Aktualizace ve 21:43: Přidali jsme ke článku i videoreportáž.

Doporučované