Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V úvodím videu tohoto článku si můžete prohlédnout Mercedes-Benz W 196 R. Jedná se o jednosedadlový vůz, který se může stát tou vůbec nejdražší formulí vydraženou v aukci. Jeho cena by už tuto sobotu 1. února mohla přesáhnout miliardu korun.
Automobil v polovině 50. let řídili hned dva legendární piloti F1, a to Juan Manuel Fangio a Stirling Moss.
Vůz lámající rekordy
Původem argentinský závodník a pozdější pětinásobný mistr světa v tomto slavném monopostu za německou stáj ovládl Velkou cenu Argentiny 1955 , zatímco jezdec z Británie s ním zase dokázal zajet nejrychlejší kolo Velké ceny Itálie 1955 s průměrnou rychlostí 215,7 kilometru za hodinu. Maximální rychlost ale dle automobilky přesahuje třístovku.
Mercedes-Benz vyrobil celkem deset modelů W 196 R. Původně to ale měly být otevřené vozy s odkrytými koly a pouze čtyři exempláře dostaly aerodynamickou karoserii. Šlo o takzvanou kapotovanou modifikaci, jejíž podobu má právě prodávaný automobil, a proto se označuje i jako Stromlinienwagen neboli aerodynamický vůz.
Tato konkrétní šasi nese označení 00009/54, čili zkráceně jde o číslo 9, a dle aukce RM Sotheby's, která jej bude 1. února ve Stuttgartu dražit, jde i o vůbec první nabízený exemplář. Vhledem k unikátnosti stroje dražební síň odhaduje, že cena překoná 50 milionů eur, tedy v přepočtu zhruba 1,25 miliardy korun.
S kým monopost závodí
Dosud nejdražší formule prodaná v aukci je také od Mercedesu. Jde o model W 196 bez aerodynamického krytu, jenž v roce 1954 řídil také Fangio a v roce 2013 v Goodwoodu se prodal za 19,6 milionu liber.

Mercedes W 196 v otevřené verzi, který v roce 2013 prodala aukční síň Bonhams.
Pokud Stromlinienwagen tuto sobotu dosáhne odhadované ceny, a odborníci věří, že ano, půjde o druhé nejdražší auto prodané v aukci vůbec.
Tento světový rekord drží rovněž Mercedes, ale model 300SLR Uhlenhaut Coupe, který se v roce 2022 prodal za 135 milionů eur, čili v přepočtu za 3,3 miliardy korun.
Dvousedadlový silniční vůz s motorem právě z monopostu W 196, ale ještě posíleným, dosahoval rychlosti až 290 kilometrů za hodinu, ačkoliv se nejednalo o formuli. Automobilka jej také postavila v roce 1955 pro čtyřiadvacetihodinovku Le Mans. Existuje jen ve dvou kusech, protože německá stáj ten samý rok kvůli tragické havárii s 84 oběťmi až do roku 1989 opustila svět motorsportu. A tento vydražený kousek zůstal jako firemní vůz tehdejšímu řediteli testovacího oddělení značky, Rudolfu Uhlenhautovi, po němž má i svůj přídomek.

Nejdražší vůz planety - Mercedes 300SLR Uhlenhaut Coupe.
Mercedes daroval Model W 196 R v roce 1965 do muzea Indianapolis Motor Speedway Foundation, kde je legendární monopost už 60 let a dočkal se dvou renovací. Právě na renovace dalších aut půjde výtěžek ze sobotní aukce.