Článek
Automobil, který vypadá spíše jako tryskáč. To je Spirit of America Sonic 1, v němž jeden z nejrychlejších řidičů na planetě, Craig Breedlove, jako první v roce 1965 na solných pláních Bonneville v Utahu překonal hranici rychlosti 600 mil za hodinu.
Tento čtyřkolový speciál tedy dosáhl 966,5 kilometru za hodinu. Aby také ne, poháněl ho americký proudový motor z bombardérů a nadzvukových stíhaček.
Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži. A v závěru článku je také detailní fotogalerie vozu.
Tento přelomový exemplář pro historii motoristických rekordů se bude 27. až 28. února v Miami dražit v aukční síni RM Sotheby’s, která odhaduje, že by se mohl prodat za 500 tisíc až jeden milion dolarů, tedy v přepočtu zhruba 25 milionů korun.
„Je to takový proudový motor na kolech, vlastně letadlo bez křídel. A také se říká, že má tvar láhve Coca-Coly. Ten proudový motor je samozřejmě z přebytku americké armády, kde si je tito závodníci kupovali. Nebylo jednoduché jej takto upravit, protože má desetkrát víc otáček než normální spalovací pístový motor, a to je často upravovali ve velice zajímavých amatérských podmínkách – ostatně jako celé ty vozy, protože je skládali z toho, co našli na šrotišti,“ komentuje auto v úvodní videoreportáži pro SZ Byznys Tomáš Hyan, motoristický novinář a předseda poroty evropské ankety Car of the Year.
Z čeho tryskové auto bylo a co dokázalo
Automobil měří 34 stop, tedy přes 10 metrů, a Breedlove do něj zabudoval proudový motor GE J79 s přídavným spalováním, který z délky vozu zabral polovinu a dokázal vyvinout tah přes sedm tun. Řidič, nebo spíš pilot, měl na palubě i zásoby vzduchu. A speciální hliníková kola pro auto vyvinul hlavní sponzor projektu, firma Goodyear.
Rekord vozu nicméně vydržel jenom pět let, než si jej pak v roce 1979 ukořistil Gary Gabelich s automobilem Blue Flame a rychlostí 1001,6 kilometru za hodinu. Prolomit zvukovou bariéru se nakonec podařilo až v roce 1997 řidiči Andy Greenovi s autem Thrust SSC, které jelo 1227,9 kilometru za hodinu.
„Celá historie těch novějších rekordů je soubojem Angličanů s Američany, kteří hráli prim právě v době toho Spirit of America, a to si nechtěli Angličané nechat líbit, takže udělali Thrust – nejdřív jeden, pak druhý a nakonec se Andy Greenovi podařilo překonat rychlost zvuku. Další návaznost pak už ale nebyla, protože ty pokusy jsou velmi drahé a musíte na to mít mecenáše – firmy, které dají tolik peněz, a to poslední dobou holt není v takové módě,“ vysvětluje pro SZ Byznys v úvodním videu uznávaný motoristický novinář Tomáš Hyan.
Jeden z nejrychlejších lidí za volantem Craig Breedlove, který zemřel v dubnu 2023 v 86 letech, začal svou kariéru po škole u výrobce letounů Douglas Aircraft, kde se zorientoval v technice, aerodynamice a také proudových motorech.
V roce 1959 koupil údajně za 500 dolarů proudový motor J47 ze stíhačky F-86 Sabre a s ním sestrojil první aerodynamickou tříkolku s názvem Spirit of America, s níž jako první na světě 5. září 1963 prolomil rychlost 400 mil za hodinu, jel v přepočtu rychlostí 665,7 kilometru za hodinu.
O rok a měsíc později ve stejném voze překonal rovněž hranici 500 mil za hodinu a 15. listopadu 1965 už se čtyřkolovým Spirit of America Sonic 1 prolomil 600 mil za hodinu.