Hlavní obsah

Zhubni, posílíš hospodářství, říká Američanům Goldman Sachs

Foto: Profimedia.cz

Obezita sužuje řadu vyspělých zemí. Ilustrační foto.

Čím více Američanů bude užívat léky pro hubnutí, tím rychleji podle Goldman Sachs poroste tamější ekonomika. Jednak budou tito lidé aktivnější, jednak se ušetřené výdaje na zdravotní péči spojenou s obezitou mohou využít jinde.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Když se děti z rodiny vyznávající alternativní životní styl ve filmu Captain Fantastic (Tohle je náš svět) poprvé ocitnou ve zdravotnickém zařízení, vyptávají se svého otce (Viggo Mortensen), co se všem těm lidem stalo, že jsou tak tlustí.

Snímek z roku 2016 tak v jedné scéně komentuje problém, se kterým se Spojené státy potýkají dlouhodobě –⁠⁠ podle vládních statistik lze 30,7 procenta Američanů zařadit do kategorie nadváhy, 42,4 procenta je obézních, a 9,2 procenta trpí vážnou obezitou.

Kategorie jsou zhruba rozčleněny podle Body Mass Index. Velmi přibližně lze říci, že hmotnost dospělého člověka v kilogramech by neměla překročit výšku v centimetrech po odečtení jednoho metru.

Hlavní ekonom investiční banky Goldman Sachs Jan Hatzius uvedl, že hrubý domácí produkt Spojených států by mohl ročně růst o jeden procentní bod rychleji, pokud by 60 milionů Američanů začalo do roku 2028 užívat léky proti nadváze (GLP-1).

„Pokud by se takto zvýšil počet uživatelů léků GLP-1, a povede to k redukci obezity, vidíme prostor pro významný přeliv do širší ekonomiky,“ napsal Hatzius v analýze citované portálem Business Insider.

„Odhady (v odborných studiích) naznačují, že zdravotní komplikace spojené s obezitou ubírají z ekonomického výkonu na obyvatele více než tři procentní body. To ukazuje na pokles celkového výkonu o více než jedno procento, vzhledem k tomu, že obezita zasahuje více než 40 procent americké populace,“ uvedl Hatzius.

Nejrozšířenějším preparátem v této kategorii, který slouží k léčení některých typů cukrovky a může být použit k hubnutí, je produkt firmy Novo Nordisk. Ve Spojených státech se k prvnímu účelu prodává pod obchodním názvem Ozempic, a pod označením Wegovy jako preparát na hubnutí. Dánská firma s tímto artiklem bez nadsázky udělala díru do světa.

Kdyby si chtěl někdo Novo Nordisk koupit, potřeboval by k tomu podle aktuální ceny akcií 628 miliard dolarů (14,2 bilionu korun). Firmě tak nyní patří 12. příčka nejhodnotnějších společností světa a její tržní kapitalizace zároveň předčí samotnou dánskou ekonomiku, jejíž loňský výkon dosáhl 2,8 bilionu dánských korun, tedy 9,3 bilionu českých korun.

Novo Nordisk přitom zároveň čelí výzvám, aby své preparáty výrazně zlevnil. Podle studie zveřejněné letos v březnu mohou výrobní náklady na měsíční dávku Ozempiku činit méně než pět dolarů. Novo Nordisk přitom takové množství na americkém trhu prodává za 1000 dolarů.

Na dánského výrobce tlačí také americká konkurence v podobě preparátu Mounjaro, který dodává farmaceutická společnost Eli Lilly. Ta se mimochodem nachází v žebříčku nejhodnotnějších firem světa na 10. pozici s tržní kapitalizací 791 miliard dolarů.

Doporučované