Článek
Analýzu si také můžete poslechnout v audioverzi.
Do rozvoje výdejních boxů investovalo v posledních letech přes deset společností stovky milionů korun, možná přes miliardu. Plechových „skříní“ v ulicích bude dál přibývat. A nebudou určené už jen na balíky z e-shopů, ale i na doporučené dopisy či knihy. V některých obcích možná nahradí papírové úřední desky.
Rychleji chce v příštím roce s boxy do ulic vyrazit například Zásilkovna a společnost Conteg – výrobce a provozovatel sítě OX Point. Pokračovat s rychlou expanzí bude Alza.
Polská cesta
Češi na balíkomatech ocenili o desítky korun levnější doručení a možnost vyzvednout si balík kdykoliv bez nutnosti čekat doma na kurýra. Výstavba zásilkových boxů je jedním z nejsilnějších trendů v e-commerce posledních let. Schránek na různých místech přibývá nejen v Česku, ale v celém regionu Evropy.
„Lídrem je Polsko, kde už se z e-shopů do výdejních boxů doručuje převážná většina objednávek. Teď se zdá, že počty boxů budou narůstat napříč celou Evropou. Nárůst v Česku je skokový a jeden z nejvyšších na kontinentu,“ komentuje směr analytik společnosti Boston Consulting Group David Antoš.
Pro zákazníky to má převážně pozitiva v pohodlném vyzvedávání a posílání zásilek, ale příklad Polska ukázal, že když se to přežene, může to mít i stinné stránky. Na některých místech totiž vznikly velmi dlouhé, ohyzdné plechové stěny. To pak dráždí nejen obyvatele měst, ale i památkáře, jako například dvanáctimetrová železná zeď na sídlišti ve Vratislavi.
Tak daleko Česko s balíkomaty ještě není, ale dokonce i lidé z oboru připouštějí, že s rychlou expanzí může být výdejních boxů příliš.
„V příštím roce budeme cílit na vyšší stovky výdejních boxů, ale nebudeme se asi bránit tomu, abychom je s někým sdíleli. Na konci příštího roku bude asi v republice ‚přeboxováno‘. Každý deklaruje, že bude rychle stavět,“ řekl SZ Byznys Miloš Malaník, šéf logistické firmy DPD. Aktuálně otevírá týdně jednotky až desítky nových DPD Pickup Boxů.
Vít Voláček, spolumajitel a ředitel průmyslové skupiny Conteg Group, která staví vlastní síť OX Point, upozorňuje, že slabinou většiny stávajících sítí výdejních boxů v tuzemsku je, že často neumožnují přístup ostatním.
Konkurenčním dopravcům neumožňuje přístup největší Zásilkovna, která má aktuálně 3665 výdejních boxů v České republice a další tisíce v zahraničí, a stejně tak rychle expandující logistická firma PPL (po Alze je se 780 balíkomaty trojkou trhu). Mezi dopravci se zároveň výdejní boxy staly součástí konkurenčního boje, protože u zákazníků je doručování do těchto schránek čím dál populárnější. Čile staví také DPD, GLS a DHL.
Lídři balíkomatů
Zásilkovna (Z-Box): 3665
Alza (AlzaBox): 1600+
PPL (PPL Parcelbox): 780
Conteg Group (Ox Point): 300
DPD (DPD Box): 200
Data z konce roku 2023
Zásilkovna vysvětluje, že nesdílení výdejních boxů jí umožňuje lépe si pohlídat kvalitu doručení. Společnost PPL tvrdí, že uvažuje o zpřístupnění pro konkurenci. Na tento model postupem let přešla Alza.cz, která už dnes svých 1600 AlzaBoxů nabízí všem přepravcům.
Podle PPL je po celé České republice stále hodně zájemců o výstavbu nových výdejních boxů a jak potvrzují i další hráči, bude jich ještě přibývat.
Redakce SZ Byznys spočítala, že aktuálně v celé ČR je kolem sedmi tisíc výdejních boxů. Více než polovinu vlastní Zásilkovna a společnost Alza.cz, kterou tento prodejní kanál nadchl už dlouho před pandemií. Většina firem na schránkovou vlnu naskočila až během covidu, kdy prudce vzrostly nákupy na internetu.
Dnes má vlastní boxy také internetová lékárna Pilulka.cz, prodejce potravin Rohlík.cz, dopravci PPL, DPD, GLS, DHL, společnost Conteg a družstevní řetězec Coop, který však vyhodnotil tuto cestu jako neperspektivní a jal se raději investovat do automatických prodejen 24/7.
„Máme dvanáct výdejních boxů. Nepřibývají, naopak očekáváme pokles. Ukázaly se jako slepá ulička vzhledem k provozním nákladům, omezené kapacitě a umístění. Soustředíme se na 24/7 prodejny, kdy za stejnou cenu máme celou prodejnu bez limitu počtu lidí,“ vysvětlil marketingový ředitel Skupiny Coop Lukáš Němčík. Podle něj už je v Česku výdejních boxů moc.
Faktem však je, že provozování chlazených schránek na potraviny je mnohem dražší než těch obyčejných na sortiment typu elektroniky. Také investiční náklady jsou násobné a blíží se půl milionu korun.
Boxy jako priorita Alzy
Průkopníkem doručování potravin do výdejních boxů se stal v roce 2018 internetový obchod Rohlík. Své Rohlík Pointy začal otevírat, aby vykryl díru v poptávce. Jeho typičtí zákazníci totiž utráceli v průměru 1500 Kč za nákup, naproti tomu Rohlík Pointy sloužily k doplňkovým nákupům za pár stovek. Dnes má v kancelářských domech i v ulicích 72 boxů.
Od provozování vlastní sítě k pronájmům už přešel také dopravce WE|DO, který ještě před dvěma lety snil o tisíci vlastních poboček. Z toho však firma, v současnosti vlastněná polským Allegrem, upustila a vydala se cestou partnerských prodejen. Nechtěla investovat do technologicky zastaralé sítě.
„Při hledání nejlepšího řešení z hlediska nákladů a pohodlí jsme se rozhodli přejít od vlastnictví výdejních boxů k externímu řešení,“ reagoval manažer výdejních míst Tomáš Dejmek. Podle firmy se podíl zásilek, které míří do výdejních boxů, pohybuje od 10 do 25 procent. Trh se dál může konsolidovat. Navíc Zásilkovna je na prodej a krouží kolem ní známá jména českého byznysu.
V případě Alzy už si více než polovina zákazníků jako cílové místo doručení nákupu zvolí výdejní box. Rozšiřování sítě v době pandemie zařadila mezi své priority. „V Česku od ledna do listopadu letošního roku přibylo 346 nových AlzaBoxů a na 152 místech Česka jsme navýšili kapacitu stávajících boxů,“ přiblížila mluvčí Eliška Čeřovská. Spolu se slovenským a maďarským trhem už má celkem 2400 AlzaBoxů. Ty našly rychle uplatnění i jako místo pro vracení zboží a reklamace. Jen v říjnu tam poslali zákazníci zpět do e-shopů 68 tisíc zásilek.
Obrazovka místo úřední desky
Právě nabídka dalších služeb, a nepůjde jen o reklamace, může být v příštích letech klíčem k jejich dalšímu masovému rozšíření.
„Hodně už spolupracujeme s Českou poštou, snažíme se nabídnout většinu jejích služeb: výdej a příjem zásilek, komunikaci obce s občanem, v blízké budoucnosti dodání i podání doporučených dopisů,“ líčí Vít Voláček z Conteg Group. Firma, která vyrostla na výrobě infrastruktury pro datová centra a chlazení, začala v roce 2020 stavět vlastní síť OX Point a dnes má tři sta míst s výdejními boxy.
Jde na to jinak než ostatní. Buduje skutečně otevřenou síť, přístupnou pro všechny a chce do výdejních schránek integrovat služby, které nikdo nemá. „Na velkých displejích může být například umístěna úřední deska. Může jít i o poskytování knihovních služeb. Krok za krokem chceme oživit obce,“ říká podnikatel.
Firma má plán suplovat poštovní služby v obcích do dvou tisíc obyvatel včetně míst, kde nikdy pošta nebyla. V příštím roce počítá s výrazným nárůstem. Očekává, že by mohla mít v tuzemsku 1500 až 2000 výdejních boxů. Do toho však počítá privátní boxy pro rodinné domy a boxy pro bytové domy. Zájem ze strany obcí podle něj o tuto službu je.