Hlavní obsah

Zboží dáte do tašky a jdete. Tesco i vlastník Billy testují sci-fi obchod

Foto: Trigo Retail

Futuristický obchod startupu Trigo využívá kamery, senzory a umělou inteligenci.

Izraelský startup Trigo začal konkurovat futuristickým obchodům Amazon Go na domácí půdě. První sci-fi prodejna otevřela v New Jersey. Zboží se naúčtuje ve chvíli, kdy ho zvednete z regálu. V Evropě už zlákal velké řetězce.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

První přistání člověka na Měsíci. Ve světě retailu se tak v roce 2016 mohlo říkat momentu, kdy v Seattlu nejbohatší muž planety Jeff Bezos otevřel prodejnu budoucnosti Amazon Go. Zákazníci v obchodě vloží zboží z regálu rovnou do své tašky a odcházejí.

Placením na pokladně se nezdržují, žádné tam ani nejsou. Zboží se do nákupního seznamu načte ve chvíli, kdy ho zákazník zvedne z regálu. Ze seznamu naopak zmizí, když věc položí. Placení probíhá automaticky, jakmile obchod opustí. Nakupování všech zákazníků sleduje a v pozadí vyhodnocuje robustní počítačový systém s umělou inteligencí, napojený na desítky senzorů, kamer a skryté váhy v regálech.

Tradiční maloobchod je místem, kde firmy mohou konkurovat Amazonu a vyhrát. Řetězce, se kterými spolupracujeme, mají tisíce poboček, ovšem Amazon musí stavět nové obchody.
Michael Gabay, ředitel Trigo Retail

Na podobné technologie vsadil také izraelský startup Trigo Vision, který v polovině ledna začal Amazonu konkurovat na domácím hřišti. Sci-fi obchod otevřel pro americký řetězec Wakefern, který je jakousi obdobou evropského COOPu.

Přestože je druhý a využívá podobné technologie, vedle staršího amerického rivala s nesmírným kapitálem v zádech může uspět. Nestaví totiž kvůli implementaci technologií obchody na míru, ale provádí modernizace stávajících poboček bez podstatných zásahů do stávající infrastruktury. Hotovo je zhruba za měsíc, prodejna přitom může mít po celou dobu otevřeno, protože práce probíhají v noci. Navenek to nevypadá, že by se něco uvnitř měnilo. Jedním z nejviditelnějších zásahů jsou vstupní turnikety, kde se návštěvníci identifikují pomocí QR kódu.

Foto: Trigo Retail

Trigo na rozdíl od Amazonu nesbírá biometrická data ani záznamy lidí z kamer.

„Tradiční maloobchod je místem, kde firmy mohou konkurovat Amazonu a vyhrát. Řetězce, se kterými spolupracujeme, mají tisíce poboček, ovšem Amazon musí stavět nové obchody,“ věří si generální ředitel Trigo Michael Gabay, který v roce 2018 zakládal startup s bratrem Danielem.

Počtem prodejen se izraelský startup s Amazonem zatím nemůže ani měřit. Proti jeho třem desítkám obchodů staví zatím jednotky. Loni však navázal několik klíčových kontraktů a získal v přepočtu miliardy korun na rozvoj.

Zájem projevily významní hráči evropského retailu. Prodejnu budoucnosti se rozhodlo vyzkoušet britské Tesco a německý obchodník Rewe (majitel řetězců Billa a Penny Market). Oba zároveň do startupu investovali a pomohli navýšit externí financování na 100 milionů dolarů (přes 2,1 miliardy korun).

Myslím, že tento izraelský startup bude v Evropě brutálně úspěšný. Představuje budoucnost plně autonomního retailu. To, že o konceptu uvažují významní retailoví hráči, je definitivní fakt, který nelze ignorovat.
Stanislav Zrcek, jednatel Diebold Nixdorf ČR

Trigo na konci roku 2021 také otevřelo automatizovanou prodejnu v Mnichově pro diskontní řetězec Netto, který je součástí německé Edeka Group. Další v příštích měsících plánuje otevřít německý obchodník Aldi Nord v nizozemském Utrechtu.

„Myslím, že tento izraelský startup bude v Evropě brutálně úspěšný. Představuje budoucnost plně autonomního retailu. To, že o konceptu uvažují významní retailoví hráči, je definitivní fakt, který nelze ignorovat,“ říká Stanislav Zrcek, šéf retailové divize společnosti Diebold Nixdorf ČR, která přináší do obchodů inovace, jako jsou například samoobslužné pokladny a nákupní skenery.

Podle něj je však masové nasazení těchto technologií otázkou nejméně jedné dekády, protože v současnosti je vybavení jedné prodejny příliš nákladné.

Kamery nesnímají obličeje

Jedním z často zmiňovaných důvodů, proč by mnohem menší firma z Izraele mohla na trhu proti americkému gigantu uspět, je citlivější práce s osobními daty zákazníků. Systém totiž na rozdíl od Amazonu nevyužívá technologii rozpoznávání jejich obličejů pomocí kamer a jejich vizuální data, která porovnává, nikde nearchivuje.

Prvním evropským trhem, kde si oba hráči změří síly, bude Velká Británie. Amazon má třicet prodejen Go ve čtyřech amerických městech a první mimo domovský kontinent už otevřel v Londýně. V letošním roce také plánuje v USA otevřít dvě nové v rámci sítě Whole Foods, kterou vlastní.

Instalace různých řešení chytrého odbavení zákazníků v obchodech podle odhadů společnosti Juniper Research ve světě v příštích letech rychle porostou. Do roku 2025 by měly tvořit 400 miliard dolarů z útrat zákazníků.

Analytická firma Kantar uvedla, že globálně je 500 tisíc prodejen s potravinami, kam by se mohl umístit systém bezkontaktního placení s umělou inteligencí. Z toho kolem 120 tisíc jich je v zemích Evropské unie.

Doporučované