Hlavní obsah

Žádné sci-fi. Expertka popisuje, jak budou v Česku jezdit auta „bez řidiče“

Agenda SZ Byznys s vedoucí Oddělení nových technologií na Ministerstvu dopravy, Terezou Čížkovou.Video: Šimon Felenda, Seznam Zprávy

Automobilky pracují na autonomních vozech a evropské vlády přijímají zákony, které jim umožní vjezd na silnice. Česko je s Německem mezi pionýry, říká šéfka Oddělení nových technologií na Ministerstvu dopravy Tereza Čížková.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čeští poslanci právě připomínkují novelu zákona, díky níž mohou na české dálnice vstoupit od prvního ledna roku 2026 automatizovaná vozidla.

Ta na pokyn řidiče spustí samostatné řízení, a šofér si pak může číst nebo koukat na film. Nemůže však opustit své místo a přesednout si. Pokud auto se senzory po celém obvodu vozu vyhodnotí, že je potřeba, aby se řidič opět věnoval volantu, dá mu deset sekund na převzetí řízení.

Zodpovědnost za případnou nehodu dle Terezy Čížkové z Oddělení nových technologií na Ministerstvu dopravy padá v závislosti na situaci buď na řidiče, nebo na výrobce vozidla.

„Řidič musí zůstat na svém sedadle i ve chvíli, kdy auto přebere volant. Důvodem je, že zákon a dopravní situace může z jeho strany vyžadovat rychlou reakci. Pokud se nehoda stane během řízení autonomního vozu počítačem, zodpovědnost má výrobce. Když šofér nepřevezme volant do těch deseti vteřin, během nichž mu vůz dává pokyn, aby tak učinil, je zodpovědnost na něm,“ shrnuje v Agendě SZ Byznys Čížková.

Autonomní vozidla dle ní mohou snížit nehodovost na českých dálnicích až o 60 procent. K haváriím totiž na základě dat Ministerstva dopravy dochází hlavně kvůli lidským chybám. Etické otázky, které se v kontextu autonomních vozů už roky vynořují, by vůz řešit neměl. V případě, že algoritmy vyhodnotí kritickou situaci a řidič nebude reagovat na upozornění auta, zamíří samořiditelný stroj ke krajnici a začne postupně brzdit, až dokud nezastaví.

„Autonomní vůz by se zatím neměl dostat do situace, v níž bude muset řešit morální dilema. Nechceme, aby si stroj musel vybrat, jestli a jakou nehodu způsobí. Tak algoritmy vozu nejsou nastavené. Má v sobě mechanismy, díky nimž rozhodování zůstane opět na řidiči,“ vysvětluje Čížková.

Píseň budoucnosti

Analytici předpokládají, že automatizovaná vozidla budou dalším trendem, který pohne celým automobilovým průmyslem. Celosvětově vedou v rozvoji této technologie Spojené státy a Čína. Legislativa je dle Čížkové nutná k tomu, aby se Evropská unie za pár let nedostala z hlediska globální konkurenceschopnosti do stejné situace jako v případě elektromobilů. Ty evropské totiž v celosvětovém měřítku vytlačují z trhu právě dvě výše zmíněné mocnosti.

„Automatizace patří v mobilitě a dopravě k zásadním trendům. Auto je už dnes spíš počítač na kolech. Česká vláda podepsala před několika lety memorandum s autoprůmyslem o podpoře nových technologií a budoucí podobě dopravy. Tuzemský autoprůmysl ví, že automatizace bude na silnicích jen přibývat,“ říká autorka zákona.

„V Evropě proto nejvíce prostředků ze soukromého sektoru na výzkum, vývoj autonomních vozů pochází z oblasti automotivu. Vidíme konkurenci z Číny nebo Spojených států a i nový zákon funguje částečně jako pobídka, aby se do samořiditelných aut více investovalo,“ dodala.

Samořiditelná vozidla se v Česku zatím nevyrábějí. Pokud dojde ke schválení zákona, očekává Čížková v první fázi, že tyto vozy budou dováženy z Německa. Avšak i česká Škoda Auto už prý pracuje na těchto technologiích a časem se řidiči mohou dočkat tuzemských modelů.

„Škoda Auto se začíná spolu s dalšími značkami v rámci koncernu zaměřovat právě na vývoj více digitálních vozů, než jaké známe dnes. Evropskými lídry v dané oblasti jsou velké automobilky hlavně z Německa. Typově budou automatizovaná nejdřív prémiová vozidla. U nich uvidíme systémy a služby spojené s automatizací nejdříve,“ dodává.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované