Hlavní obsah

Z hrobu rovnou před kameru. Živým hercům berou práci mrtví kolegové

Foto: Anton Bondarev, Shutterstock.com

Herci stávkovali za svá práva. Na snímku Jane Fonda (vpravo) a June Diane.

Hollywoodem obchází přízrak umělé inteligence a vymazává z reality potřebu zaměstnávat scenáristy a herce. Celebrity jako Robert Downey Jr. si odkládají peníze stranou na právníky, aby i po smrti hlídali jejich odkaz.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Hodlám žalovat všechny manažery filmových studií, kteří se mě po smrti pokusí nahradit digitálním dvojníkem,“ zahrozil před několika dny Hollywoodu herec Robert Downey Jr. známý například ztvárněním superhrdiny Iron Mana.

Naráží tím na dva problémy, které hvězdy stříbrného plátna v současnosti řeší. Prvním z nich je nahrazování živých herců digitálními replikami a druhým oživování mrtvých hvězd pomocí AI. Nástroje umělé inteligence uvrhly hvězdy filmového plátna do nové éry a lidé z filmového průmyslu se bojí o práci i svou identitu.

„Největší strach panuje kolem takzvaných digitálních replik herců. Zástupci studií a streamerů to prezentují jako úžasný zlepšovák, kdy herec díky svému digitálnímu klonu stihne pětidenní práci během jednoho jediného dne. Hlavní diskuse se vede nad tím, jak budou finančně kompenzovaní. Za to bojoval loni odborový svaz jménem SAG-AFTRA,“ vysvětluje pro SZ Byznys filmový publicista Václav Rybář.

Expert naráží na výsledek několikaměsíční stávky, již herci a scenáristi vedli v roce 2023 proti studiím Hollywoodu. Zaměstnanci továrny na sny si díky takzvanému dokumentu EBDR vybojovali, že dostanou zaplaceno i za počet dní, které za ně odpracuje digitální dvojník.

Navzdory tomu má dohoda nedostatky, které se mohou promítnout v hereckých peněženkách. Už jen tím, že se pakt mezi producenty a herci týká pouze těch, kteří patří k  filmovým odborům SAG-AFTRA. Při podpisu stostránkové smlouvy mohou právníci studií navíc zahrnout jednu či dvě klauzule, které zařídí, aby se po naskenování a následném replikování herce vyhnul Hollywood finančním kompenzacím.

„Dnes je u většiny produkcí běžným úkonem, že vás na začátku práce od hlavy k patě naskenují. I v té poslední televizní reklamě je tolik triků, že se pro pozdější manipulaci vyplatí mít digitální verzi všech aktérů, od hlavní hvězdy až po komparsisty. Jenže nikdo zatím uspokojivě neřešil, co se s těmi daty dál děje, a smlouvy obsahovaly nejrůznější nenápadné klauzule, že si s nabranými daty může produkce dělat, co chce, i v dalších projektech,“ vysvětluje Rybář.

Některé hvězdy toto riziko reflektují. Například Nicolas Cage při jednom ze svých proslovů varoval filmové studenty, aby si nenechali vzít duši démonem obcházejícím filmová studia, tedy dokumentem EBDR. Po filmových plátnech se přitom neprochází jen levnější digitální repliky žijících hvězd, nýbrž stále častěji vstávají z hrobů i jejich mrtví kolegové.

Úsvit mrtvých

Z poslední doby můžeme v tomto kontextu namátkou zmínit například Jamese Deana, který sice zemřel při autonehodě v roce 1955, přesto se příští rok objeví ve snímku Back to Eden právě díky AI. Kromě něj se ze záhrobí vrátila na plátno také herečka Carrie Fisher. Tu proslavila role princezny Leii ve filmové sáze Star Wars.

„U velkých herců, kteří jsou reprezentováni věhlasnými agenturami nebo svou vlastní pozůstalostí, se neklonuje bez souhlasu. Záleží, jestli si herci do závětí dali, aby na jejich odkaz nikdo nesahal, nebo nechají své potomky, aby na nich vydělávali. Například Elvis Presley si ročně přijde na 100 milionů dolarů. Technologie na přesvědčivé oživení mrtvých legend už máme. Tudíž si James Dean sedmdesát let od smrti zahraje v celovečeráku. Publikum možná ještě bude muset trochu přimhouřit oči a popustit uzdu fantazii, ale určitě stojíme na prahu nové éry,“ popisuje současný stav věcí expert.

Obavy v Hollywoodu o zneužití odkazu mrtvých osob rostou a právní rámce na ochranu zaměstnanců se teprve testují v praxi. Výše zmíněný Robert Downey Jr. tudíž také ve zmíněném rozhovoru informoval, že si stranou odkládá peníze, aby ho mohli právní zástupci reprezentovat i po jeho smrti.

Technologickým společnostem navíc ne vždy záleží na souhlasu herce či herečky. Příkladem může být Scarlett Johansson, jejíž hlas použila bez souhlasu firma Open AI pro podbarvení audioverze umělé inteligence. Naštvaná celebrita napsala šéfovi společnosti Samu Altmanovi dva rozzuřené dopisy, než se jí podařilo docílit stažení jejího hlasu z audioverze AI.

Moderátor Michael Parkinson si zase za života nedostatečně pohlídal, co bude s jeho hvězdou po smrti. Nechal dědická práva rodině a nyní se stane hlasem podcastu Virtually Parkinson pouhý rok od jeho úmrtí, informoval web Hollywood 101. Některým hercům podle Rybáře může pokračování kariéry ze záhrobí dokonce vyhovovat.

„Jednak se tak stanou nesmrtelnými, jednak můžou už za života nechat digitální klon pracovat a vydělávat, aby si oni sami mohli užívat života. Nemusí to být nutně na stříbrném plátně. Už teď si mohou herci nechat velmi přesvědčivě naklonovat hlas a namlouvat například audioknihy, aniž by hnuli prstem, respektive hlasivkou. Stačí kývnout na to, aby se katalog jejich rolí použil k vytrénování klonovacího softwaru,“ vypočítává výhody digitálního herectví filmový publicista.

Význam nasazení umělé inteligence v Hollywoodu chápou nejen herci, ale i scenáristé a další zaměstnanci průmyslu. Existují totiž nástroje, které zvládnou text převést do videa. Tím pádem se může brzy stát, že za minimální časové i finanční náklady vznikne film na základě několika odstavců textu, které zpracuje strojové učení. Zatím je tato technologie v plenkách, ale to se podle Rybáře může změnit lusknutím prstu.

„Pokud digitální celebrity přijme publikum, budou mít ty živé velký problém. Jejich nová konkurence totiž na rozdíl od lidí nestárne, neodmlouvá a je připravená pracovat čtyřiadvacet hodin denně. Zní to apokalypticky, vždyť je AI teprve v plenkách, a přesto na konci dnešních filmů tvůrci hrdě nechávají notičku s nápisem – Tento film vznikl bez zásahu umělé inteligence. Hlídejte si za rok, za dva, jestli podobný vzkaz v titulcích nejnovějšího hollywoodského trháku ještě zahlédnete. Obávám se, že tou dobou už bude filmových děl bez AI jako šafránu,“ dodává expert.

Doporučované