Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Potravinářská komora ČR, zastupující také největší mlékárny na trhu, analyzovala vývoj cen másla v celém výrobním a dodavatelském řetězci, tedy celou cestu od zemědělců až po regály obchodů.
Spotřebitelé si totiž právě v současné době všímají, že ceny kostky másla přesáhly u některých značek 70 korun a vzhledem k rostoucím cenám mléka se zřejmě cenovky mohou dál měnit. Potravináři předkládají několik důvodů, proč máslo zdražuje.
Největší vliv na to podle nich mají obchodní řetězce. „Z čísel statistiků jasně vyplývá, že na aktuálně vysokých cenách másla nejvíce vydělávají především obchodní řetězce,“ uvádí v tiskové zprávě.
Většinu nákladů jednoznačně nesou výrobci másla. Téměř 70 procent z ceny másla totiž tvoří cena mléka a mléčného tuku.
Komora k tomu dospěla prostým porovnáním cen másla u průmyslových výrobců s cenami másla v regálech obchodů, které zveřejňuje Český statistický úřad. Zatímco výrobci cenu (za kilogram) navýšili od srpna do září ze 176,55 Kč na 192,35 Kč, tedy o 15,80 Kč bez DPH, průměrná cena maloobchodu vzrostla ze 174,79 koruny na 201,72 koruny, to znamená o 26,93 Kč. Takto razantní navýšení cen v obchodech podle potravinářů není opodstatněné.
„Většinu nákladů jednoznačně nesou výrobci másla. Téměř 70 procent z ceny másla totiž tvoří cena mléka a mléčného tuku,“ tvrdí komora.
S takovou interpretací však obchodníci nesouhlasí. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu a viceprezidenta Hospodářské komory Tomáše Prouzy potravináři pracují se statistikami, které se sbírají jen každé druhé úterý v měsíci v několika málo prodejnách. Data označil za nesmyslná a naprosto zavádějící.
„Nijak to tedy nereflektuje průměrnou cenu daný měsíc, a pokud se náhodou sběrači dat trefí do chvíle, kdy třeba na máslo není žádná slevová akce, na papíře se zdá, že máslo zdražilo,“ namítl Prouza.
Podle něj by se měly používat přesnější údaje z pokladních systémů všech hlavních obchodů. „Zhruba 80 % másla se prodává ve slevových akcích, které jsou dnes obvykle v rozpětí 49,90-54,90 Kč, někdy i níže. Už jen to ukazuje, že Potravinářskou komorou používaná data jsou naprosto nesmyslná a zavádějící,“ uvedl pro SZ Byznys.
Prouzovy argumenty, že potravináři nepoužili přesnější scanner data, se ale nezakládá na pravdě. Redakce SZ Byznys to ověřovala na Českém statistickém úřadě. Na druhou stranu ale i potravináři pracují s emocemi veřejnosti a nezveřejňují kompletní informace.
Potravinářská komora totiž poukazuje pouze na data za září, kde se skutečně navýšila přirážka řetězců u másla o 9,37 Kč (rozdíl mezi cenou nákupu a prodeje bez DPH). Jenomže už neuvedla, že po zbytek roku obchodníci prodávali máslo se zápornou marží, neboli pod cenou. Na prodeji másla, které je magnetem na zákazníky, tedy prodělávali. Což neznamená, že si to nevybrali na jiných potravinách. Celoroční vývoj ukazuje následující tabulka.
Vývoj přirážek u másla | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Měsíc | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. |
Výrobce | 163,73 | 161,86 | 162,35 | 163,53 | 162,18 | 163,13 | 166,23 | 176,55 | 192,35 |
Obchod (s DPH) | 175,34 | 164,54 | 165,87 | 162,29 | 170,50 | 178,62 | 185,51 | 195,77 | 225,93 |
Obchod (bez DPH) | 156,55 | 146,91 | 148,10 | 144,90 | 152,23 | 159,48 | 165,63 | 174,79 | 201,72 |
přirážka obchodu (Kč) | -7,18 | -14,95 | -14,25 | -18,63 | -9,95 | -3,65 | -0,60 | -1,76 | 9,37 |
Zdroj: Český statistický úřad |
Záporné přirážky na máslo během roku Potravinářská komora nepopírá. „Jen to však dokazuje, jak si dokáží ‚hrát‘ s cenami výrobků. Klidně nějaký výrobek prodávají se ztrátou, jen aby nalákaly zákazníka, který si k levnému máslu koupí ještě jiné dražší zboží,“ reagoval mluvčí Marek Zemánek.
Podle něj se navíc v posledních týdnech ve velkém dováží do českých obchodů staré zmražené máslo, které obchodníci nakupují velmi levně. „O to víc je ale zarážející, že spotřebitelská cena másla v obchodech roste,“ dodal.
Ceny statistiků jsou průměrem akčních i běžných cen. Kolísání ceny potravin tedy ovlivňuje o počet slevových akcích v měsíci. Počet promocí se podle nákupního rádce Kupi.cz od srpna do září zvýšil z 24 na 27 a v obou měsících slevy dosahovaly cca 20 procent.
Přestože v očích potravinářů jsou obchodníci hlavními viníky drahého másla, komora vidí také několik dalších důvodů zdražení této potraviny. Patří mezi ně rostoucí ceny mléka, nárůst cen vstupních nákladů při výrobě a nedostatek mléčného tuku.
Výkupní ceny mléka rostou už třináctý měsíc v řadě. Jen v tomto roce se cena mléka zvýšila z 10,79 koruny v lednu na 11,45 koruny v září. Za poslední čtyři měsíce, kdy se mění cenovky, mléko zdražilo o 0,43 koruny. „Na kilo másla výrobci potřebují průměrně 22 litrů mléka. Jednoduchým propočtem tak dojdeme k závěru, že na jednom kilogramu másla takový zdánlivě nepatrný rozdíl činí celkem 9,46 Kč,“ vysvětluje komora potravinářů.
Dále uvádí, že ačkoliv užitkovost krav stoupá (nadojené množství na hlavu), dlouhodobě se Česko potýká s nedostatkem jeho tučnosti. To se letos navíc zhoršilo teplým počasím. Česká republika má po Řecku nejhorší tučnost mléka v EU. Tuzemské mlékárny jsou podle potravinářů nuceny nakupovat smetanu, z níž se vyrábí máslo, i za evropské tržní ceny. „Zatímco výrobci v lednu nakupovali smetanu za 60 Kč/kg, v současné době dosahuje hodnoty i přes sto korun,“ tvrdí komora.
Nedostatek smetany na trhu je také kvůli větší poptávce. Spotřebitelé se po dvou letech razantní inflace, kdy šetřili na všem, bez čeho se mohli obejít, nyní vracejí k nákupům mléčných výrobků. Například za letošních osm měsíců výrobci pustili na trh oproti loňsku o 11,7 procenta více sýrů.
Mezi faktory, které sice dlouhodobě přispívají k nárůstu cen potravin, ale nevysvětlují konkrétní prudký růst cen másla, zahrnula Potravinářská komora také navyšování mezd, rostoucí poplatky za odpady a dražší energie. Připomíná, že mlékárenství je energeticky velmi náročné odvětví a podle Eurostatu mají Češi čtvrtou nejdražší elektřinu v Evropě.