Článek
Američané si zvykají na dopady 25% cel, která na Mexiko, Kanadu a Čínu uvalil prezident Donald Trump. Ceny na pultech by se mohly změnit během několika dnů, a lidé si tak v USA pravděpodobně připlatí například za ovoce a zeleninu. Více než 40 % zboží, které Amerika v loňském roce dovezla, totiž pocházelo právě ze zemí, na něž se Trump zaměřil.
Den po zavedení Washington na měsíc odvolal cla pro automobilové produkty splňující podmínky dohody o volném obchodu mezi Spojenými státy, Mexikem a Kanadou (USMCA).
Jak vysoké nakonec ceny budou a kdy se případně zvýší, závisí především na tom, do jaké míry budou podniky schopny absorbovat vyšší náklady na cla nebo přenastavit své dodavatelské řetězce tak, aby minimalizovaly náklady. Vliv na to ale dle CNN může mít také to, jaké mají vytvořené zásoby.
Trump v souvislosti se cly prohlásil, že by se Američané měli připravit na drobné nepříjemnosti, píše server USA Today. „Cla jsou o tom, aby Amerika opět zbohatla a stala se opět velkou a to se děje a bude se to dít poměrně rychle. Dojde k malému rozruchu. Ale to nám nevadí. Nebude to nic velkého,“ řekl Trump v projevu před Kongresem.
Co je to clo a jak funguje
Clo (neboli celní poplatek) je částka vybíraná státem při přechodu zboží přes celní hranici. Stát nebo skupina států jej používají jako tzv. ochranářský prostředek (země tak chrání svůj vnitřní trh před zbožím z okolních zemí). Vybírání cel kontroluje celní správa daného státu a upravuje je celní zákon.
- Dovozní – platí se za dovezené zboží. Právě tato cla zavádí Donald Trump. Cílem je zvýšit cenu importovaného zboží, a chránit tak domácí odvětví.
- Vývozní – platí se za vyvezené zboží. Není příliš běžné, týká se např. vývozu strategických komodit (ropa) a často je uvaleno za fiskálním účelem.
- Tranzitní – platí se za zboží procházející územím státu.
Dle Petersonova institutu pro mezinárodní ekonomiku by Trumpova cla na Kanadu, Mexiko a Čínu mohla typickou americkou domácnost stát více než 1200 dolarů ročně, uvádí USA Today. Dle další analýzy Yale Budget Lab by cla mohla průměrnou americkou domácnost v prvním roce stát až 2 000 dolarů. Ve výpočtech ovšem není započteno následné omezení cel v případě zmíněných automobilových produktů z Kanady a Mexika.
Ovoce, zelenina a jiné potraviny
Jednou z oblastí, kde by Američané zdražování v důsledku cel mohli pocítit během několika dní, jsou potraviny. Mexiko a Kanada totiž pro USA zajišťují podstatnou část dodávek hned několika klíčových kategorií. Mexiko je například jejich největším dodavatelem ovoce a zeleniny, zatímco Kanada je předním dovozcem obilí, hospodářských zvířat a masa, drůbeže a dalších produktů, jako je třeba javorový sirup.
Ceny těchto výrobků, na něž se vztahují 25% cla, by se mohly výrazně zvýšit v závislosti na tom, jaký podíl zvýšení nákladů přenesou podniky na zákazníky. Dle nové analýzy Demokratů ze Společného hospodářského výboru Kongresu, kterou cituje zpravodajský kanál CBS, by se ceny čerstvých produktů mohly zvýšit přibližně o 3 procenta, zatímco ceny potravin celkově o 2 procenta.
Zdražit by v důsledku cel mohly dle CNN zejména zemědělské produkty z Mexika a Kanady. Maloobchodníci s potravinami totiž mají obecně nižší marže než většina průmyslových odvětví a vzhledem k tomu, že obchodníci s potravinami mají jen malý prostor pro absorbování vyšších celních nákladů, budou je možná muset přenést na zákazníky.
Brian Cornell, CEO společnosti Target, jednoho z největších amerických obchodních řetězců, na začátku týdne v rozhovoru pro televizi CNBC uvedl, že zvýšení cen spotřebitelé pravděpodobně pocítí v rámci několika dní. Target je dle něj v zimních měsících značně závislý na mexických produktech a cla by jej mohla přinutit zvýšit ceny ovoce a zeleniny již tento týden.
„V těchto kategoriích se budeme snažit ceny chránit, ale spotřebitelé se pravděpodobně dočkají zvýšení cen v průběhu několika příštích dnů,“ řekl v rozhovoru pro CNBC s tím, že by se zdražování mohlo dotknout například jahod, banánů nebo avokád.
Ačkoli USA obvykle více zemědělského zboží vyvážejí, dle údajů amerického ministerstva zemědělství se hodnota dovozu v posledním desetiletí zvyšovala rychleji než hodnota vývozu, píše CNN.
Spojené státy dle CNN vloni z Mexika dovezly zemědělské produkty v hodnotě 46 miliard dolarů. To zahrnuje čerstvou zeleninu za 8,3 miliardy dolarů, pivo za 5,9 miliardy dolarů a destiláty za 5 miliard dolarů.
Největší kategorii zemědělského dovozu z Mexika však v loňském roce představovalo čerstvé ovoce, jehož USA dovezly za 9 miliard dolarů. Nejvyšší z položek byla avokáda, kterých Američané z Mexika dovezli za 3,1 miliardy dolarů - mexická avokáda tvoří každoročně asi 90 % amerického trhu.
Kromě cel na Mexiko, Kanadu a Čínu Trump v pondělí také navrhl samostatné clo na dovoz zemědělských produktů, které by mohlo cenu potravin pocházejících z těchto zemí i z celého světa dále zvyšovat.
Elektronika a hračky
Dle analýzy Asociace spotřebitelských technologií (CTA) cla pravděpodobně zvýší ceny řady spotřebního zboží, včetně notebooků a tabletů, herních konzolí a chytrých telefonů. Z analýzy Společného hospodářského výboru vyplývá, že by se ceny počítačů, telefonů a další elektroniky mohly zvýšit o 11 procent.
„Očekáváme, že naši prodejci napříč celým sortimentem přenesou určitou úroveň celních nákladů na maloobchodníky, takže zvýšení cen pro americké spotřebitele je velmi pravděpodobné,“ uvedla dle zpravodajské stanice CBS v telefonátu s analytiky z Wall Street Corie Barry, CEO společnosti Best Buy, maloobchodního prodejce elektroniky.
Čína je významným dovozcem nejenom spotřební elektroniky, ale také obuvi. Více než polovina (56 %) obuvi prodávané ve Spojených státech se vyrábí v Číně. Země ale importuje i zbytek, 99 % obuvi prodávané v USA je z dovozu.
Spojené státy jsou na Číně závislé také v oblasti hraček a sportovního vybavení, včetně položek, jako jsou fotbalové a baseballové míče. Spojené státy získávají 75 % dovážených hraček a sportovního vybavení z Číny.
Auta a autodíly
Zdražení by se do budoucna mohlo dotknout také aut, a to až o 3 tisíce dolarů, píše BBC. Záleží, jestli za měsíc Washington výjimku z cel neprodlouží. Autodíly totiž před úplným sestavením auta překročí americké, kanadské i mexické hranice hned několikrát. Závody jsou rozestavěny po celé Severní Americe, kde volný obchod v automobilovém průmyslu funguje celá desetiletí.
„Na trhu dnes pravděpodobně není vozidlo, které by nebylo nějakým způsobem ovlivněno cly. Domnívám se, že ceny se začnou měnit během jednoho až dvou týdnů po vstupu cel v platnost,“ uvedl pro CNN Peter Nagle, ekonom pro automobilový průmysl společnosti S&P Global Mobility.
Hlavní kategorie zboží, které do USA dováží postižené země | ||
---|---|---|
Čína | Mexiko | Kanada |
Hračky (74 %) | Dopravní technika (32 %) | Pohonné hmoty (51 %) |
Obuv a pokrývky hlavy (40 %) | Zelenina (28 %) | Dřevěné výrobky (39 %) |
Elektronika (25 %) | Hotové pokrmy (22 %) | Živočišné produkty (23 %) |
Textil a oděvy (25 %) | Stroje (21 %) | Kovy (21 %) |
Kůže (21 %) | Elektronika (18 % ) | Minerální produkty (21 %) |
Zdroj: USA Today |
Dle analýzy veřejných i soukromých údajů michiganského think tanku Anderson Economic Group by se náklady na výrobu automobilů v Severní Americe mohly zvýšit o 3500 až 12 000 dolarů. A protože nebude mít smysl vyrábět některé modely s těmito vyššími náklady, zejména vozy s levnějšími volitelnými balíčky, pravděpodobně dojde k omezení výroby a snížení počtu pracovních míst v celém odvětví, řekl CNN Patrick Anderson, generální ředitel skupiny.
„Výrobci přestanou některé modely vyrábět,“ předpověděl Anderson. Trumpův návrh, že automobilky v reakci na to rychle přesunou výrobu zpět do Spojených států, dle něj není reálný.
Stavba domů
Dle BBC by cla mohla ovlivnit taky cenu stavebních materiálů, konkrétně dřeva. USA ročně importují asi třetinu měkkého dřeva z Kanady. Právě měkké dřevo je v USA, kde se domy vyrábějí převážně z něj, klíčovým stavebním materiálem a cla se jej dotknou.
Trump sice prohlásil, že USA mají více dřeva, než kdy mohou spotřebovat, americká Národní asociace stavitelů domů však prezidenta vyzvala, aby stavební materiály z navrhovaných cel vyňal. Jejich zdražení by dle ní mělo negativní vliv na dostupnost bydlení. Cla by dle asociace nejen mohla bydlení zdražit, ale také odradit developery od nové výstavby.
Cla by se navíc mohla dotknout dovozu dřeva a dřevěných výrobků obecně, bez ohledu na zemi původu. Prvního března totiž Trump nařídil prošetřit, zda by USA měly buď uvalit dodatečná cla na většinu dřeva a dřeva dováženého bez ohledu na zemi původu, nebo vytvořit pobídky pro zvýšení domácí produkce. Závěry mají být známy koncem roku, píše BBC.
Pohonné hmoty
Nová cla by se mohla projevit také v cenách pohonných hmot. Ropa, zemní plyn a elektřina dovážené z Kanady budou podléhat 10% sazbě, což by dle CBS mohlo vést k téměř okamžitému zvýšení cen pro americké motoristy.
„V některých oblastech USA se dopady na ceny projeví poměrně rychle, zatímco v jiných se projeví se zpožděním jednoho až tří týdnů,“ cituje stanice Patricka De Haana ze společnosti GasBuddy.
Největší okamžitý dopad dle něj pocítí řidiči na severovýchodě, kde ceny benzinu v polovině března vyskočí o 20 až 40 centů za galon (3,7 litru). „Při běžném tankování 15 galonů (56,7 l) to znamená při každé návštěvě pumpy 3 až 6 dolarů navíc,“ uvedl s tím, že se ceny zvýší i v ostatních regionech.
Kanada je dle BBC největším americkým dodavatelem ropy. Od ledna do listopadu 2024 pocházelo 61 % ropy dovezené do USA z Kanady. Celní tarify, jež Trump začátkem týdne zavedl, představují 25 % na většinu dovozů, ale pouze 10 % na energetické produkty.