Článek
Online trh, který v Česku tvoří téměř 50 tisíc e-shopů, se v minulém roce propadl v obratu ze 197 miliard na 185 miliard korun. Šestiprocentní propad je druhý v řadě. Předloni se online scéna otřásla ještě viditelněji, když klesla z dosud rekordních 223 miliard o 12 procent.
Pandemie v letech 2020 a 2021 zapůsobila na internetový byznys jako doping, trh vzrostl o desítky procent. Loni ale pokračoval dvouletý útlum způsobený vysokou inflací i nižším nákupním apetitem.
„Loňský rok znovu ovlivnila vysoká inflace, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady, a to současně s menší ochotou spotřebitelů utrácet,“ komentuje výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.
Doplatily na to některé menší internetové obchody, které situaci neustály. Za rok se počet e-shopů snížil z 50 100 na 49 900, za dva roky téměř o tisíc.
Na druhou stranu poslední čtvrtletí přineslo naději na obrat k lepšímu. Poprvé po dvou letech šly kvartálně příjmy e-shopů opět mírně nahoru, vyplývá z dat společnosti Heureka.cz a APEK.
Trh od října do prosince oživil o dvě procenta. Přispěla k tomu nižší inflace i příchod zahraničních hráčů. Signály ukazují, že dařit se začíná především větším e-shopům.
Začátek roku přitom nevypadal vůbec dobře. Prvnímu čtvrtletí nepomohly ani tradičně oblíbené povánoční výprodeje. Trh se propadl o 13 procent. Druhé čtvrtletí skončilo poklesem o osm procent a třetí kvartál propadem o 11 procent.
„Viděli jsme však, že lidé si už zvykli nakupovat online, jen pořizují věci s nižší hodnotou, což se také projevilo na nižší průměrné výši objednávky,“ shrnul uplynulý rok generální ředitel Heureka Group David Chmelař.
Oživení na obzoru?
Jan Vetyška vyhlíží do letošního roku s optimismem a věří, že se trh vrátí k růstu. „Online trh se neustále dynamicky vyvíjí. Objevují se na něm noví zahraniční hráči, zákazníci očekávají lepší a lepší služby. Do hry navíc stále více vstupuje umělá inteligence. A také nesmíme zapomínat, že nová generace nakupujících se v řadě aspektů od těch předchozích liší. Rozhodně tak nebude o další výzvy pro naše e-shopy nouze,“ glosuje.
Podle skupiny Seznam, která působí v e-commerce a jejíž součástí jsou také Seznam Zprávy, se zatím o oživení mluvit nedá.
„Z našich dat byla vidět větší zdrženlivost i v průběhu čtvrtého kvartálu roku 2023, konzistentní s předchozím obdobím. Jak jsme dříve predikovali, česká e-commerce se podle našich dat k růstu ještě nevrátila,“ ohlíží se ředitel divize e-commerce Lukáš Behúň.
Uplynulý rok hodnotí jako komplikovaný. „Bylo vidět, že lidé nad nákupem více přemýšlejí, odkládají nákup zbytného zboží a vybírají levnější alternativy. E-shopy se tak musely vypořádat s klesající průměrnou hodnotou objednávek a obecně i s rostoucími náklady,“ uvedl. Seznam však hlásí vyšší objemy návštěv do e-shopů a výnosy z produktové inzerce v řádu jednotek procent.
Stejně jako v kamenném retailu také v online prostředí ve větší míře o prodejích rozhodují slevy.
„Ke konci loňského roku se už dařilo všem sektorům, ve kterých naše e-shopy působí. Je však potřeba říct, že zákazníci v průběhu celého roku dost výrazně reagovali na slevové nabídky. Meziročně jsme v roce 2023 zaznamenali nárůst tržeb u celého portfolia o vyšší jednotky procent,“ popsal Jozef Kováč, investiční manažer fondu Hartenberg, který staví skupinu e-shopů Enterstore. Tu tvoří obchody Ovečkárna, Astratex, Unuo a Sportega. Letos očekává mírné zlepšení situace, ale kvůli přetrvávající nejistotě na trhu si více hlídá náklady.
Na český trh se chystají další velcí přeshraniční hráči, takže ani oživení ekonomiky neslibuje snazší život pro malé e-shopy
Na zotavení se pravděpodobně podílela i zahraniční tržiště. „Většina velkých českých hráčů hlásí v roce 2023 stabilizaci, či dokonce růst a na trh vstoupilo hned několik zahraničních tržišť. Celkový pokles trhu tak musí jít zejména za menšími e-shopy. V roce 2024 bude zajímavé sledovat, kolik z nich vytrvá a kolik z nich zostřené konkurenční prostředí vzdá,“ uvedl pro SZ Byznys analytik Boston Consulting Group David Antoš.
Podle něj sice loni některé e-shopy skončily, ale jejich počet je vzhledem k populaci stále pozoruhodně vysoký a jeden z nejvyšších v Evropě. „Na český trh se navíc chystají další velcí přeshraniční hráči, takže ani oživení ekonomiky neslibuje snazší život pro malé e-shopy,“ dodal.
Už koncem roku začaly být na českém internetu hodně aktivní obří čínské e-shopy Shein a Temu. A letos se podle Antoše v Česku zřejmě objeví také turecký Trendyol.
Nejsilnějším segmentem online trhu je stále elektronika, přestože postupem let její podíl slábne na úkor jiného sortimentu, jako je kosmetika a zdraví. Velmi populární jsou i online nákupy drogerie (pracích prášků a přípravků do myčky) nebo krmiv pro mazlíčky.
Největším skokanem roku jsou sedací soupravy, které vzrostly o 120 procent, sněhové frézy (+116 %), příslušenství pro výrobu sody (+74 %) a prací prášky (+43 %). O třetinu rostly veterinární přípravky a bazény.
Naopak propadákem roku byly elektrocentrály (–75 %), krbová kamna (–56 %), kotle (–47 %), izolační materiály (–45 %), elektrokoloběžky (–36 %) a investiční zlato (–33 %).