Článek
Řetězec Coop, pionýr v otevírání futuristických prodejen, které jsou pro zákazníky dostupné nonstop, s pomocí dalších firem, státu a samospráv zrychlí expanzi tohoto moderního formátu. Důvodem, proč se na projektu podílí i stát, je snaha podpořit život na venkově, kde obchody mizí, a místním se tak komplikuje běžný život.
„Do konce příštího roku plánujeme otevřít 50 nových automatizovaných prodejen. Cílem je urychlit digitalizaci regionů a udržet lokální zaměstnanost,“ líčí Lukáš Němčík, marketingový ředitel skupiny s téměř 2,5 tisíci prodejnami.
Tam, kde jsme byli ve ztrátě, dnes vyděláváme. Myšlenka je, že zkrátíte otevírací dobu s personálem, peníze z uspořených nákladů dáte do provozu, a tím se dostanete na nulu.
Investici odhadl na desítky milionů korun. Část se bude financovat z nově vzniklého fondu, kam vložily finanční prostředky ČSOB (hlavní financující banka Coopu), společnost Mastercard i sama družstevní skupina. Ve fondu je 10 milionů korun.
Otevření jedné prodejny vyjde na stovky tisíc až jednotky milionů korun podle velikosti, náročnosti rekonstrukce apod. Formát moderní prodejny, kam vstoupí zákazník kdykoliv mimo otevírací dobu pomocí aplikace napojené na bankovní identitu, spustil před rokem a půl. Dnes jich má 12 a podle Němčíka se model osvědčil.
„Tam, kde jsme byli ve ztrátě, dnes vyděláváme. Myšlenka je, že zkrátíte otevírací dobu s personálem, peníze z uspořených nákladů dáte do provozu, a tím se dostanete na nulu. K tomu máte dodatečné tržby mimo otevírací dobu,“ popsal model, který už prý zachránil některé venkovské prodejny před krachem.
Prodejny družstevní sítě generují mimo otevírací dobu okolo 10 procent tržeb, tedy v době, kdy není v obchodě obsluha, ale je možné si nakoupit a zaplatit na samoobslužné pokladně.
Ministerstvo průmyslu a obchodu teď spouští nové dotace, které by mohly podobné projekty podpořit. Po programu Obchůdek, u něhož chystá vypsat další výzvy, přichystal dotace přímo na nonstop prodejny s potravinami.
„Přicházíme prostřednictvím nových programů i s podporou přechodu prodejen do automatizovaného režimu 24/7 tak, aby si lidé mohli nakoupit doslova kdykoliv,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela. V rámci balíku pro podnikatele je v oblasti digitalizace připraveno 1,5 miliardy korun.
Masivní zájem zatím není
Pokud bude mít zájem, mohla by se do podobného podnikání pustit i konkurence nejrozšířenější nezávislé sítě. Coop sice technologické řešení 24/7 prodejny pomáhal s partnery vyvíjet, ale samotnou licenci nevlastní. Tu se snaží na trhu společně prodávat firmy Knowinstore (dodavatel bezobslužných technologií) a Moris Design (projektování, stavební úpravy).
Spolumajitel Moris Design Adam Klofáč SZ Byznys řekl, že ostatní se o tento formát zajímají spíš v teoretické rovině.
„Nejsou tady další, kteří by otevírali jednotky až desítky prodejen. Jsou to jednotlivci. Máme pár mikroprovozovatelů, kteří si otevřeli menší místní prodejny. Celkem je jich do 10,“ řekl Klofáč. „Doufám, že s novými státními dotacemi bude větší zájem o automatické prodejny. Vnímáme, že nám v tom státní sektor docela pomáhá,“ dodal.
„Jsme rádi, že se skupina Coop rozhodla pro naší technologii. Od realizace první prodejny již uplynulo 16 měsíců a je vidět, že i v Čechách vznikají průlomové inovační projetky. Zájem je nyní obrovský, a to ve všech segmentech prodeje i služeb jak v Čechách, tak v zahraničí,“ uvedl Pavel Kozler, jednatel dodavatele technologií Knowinstore.
Systém si osahává například síť prodejen Bala, která má na venkově i ve městech přes 1300 obchodů. V Příbrami otevřela nonstop prodejnu potravin s názvem Koruna.
„Pozorujeme a zvažujeme toto řešení. Myslíme si, že je to alternativa, která má budoucnost nejen v malých vesnicích a obcích, ale i ve městech, kde je třeba čerpací stanice, ale pak už nic,“ řekl ředitel nezávislého řetězce Petr Morava a vyjádřil naději, že dotace nemíří jen do zemědělství.
Vlna krachů se zastavila
Malé smíšenky v nejmenších obcích v minulých letech balancovaly na hraně přežití. Zavíraly desítky obchodů ročně. Teď je situace podle Lukáše Němčíka z Coopu lepší. Pomohl podle něj i program Obchůdek, v rámci kterého mohly ztrátové prodejny v obcích pod 1000 obyvatel získat dotaci 100 tisíc korun, resp. nově až 130 tisíc.
Družstevní síť bude část prodejen 24/7 provozovat formou franšízy ve spolupráci s obcemi. „Ozývají se nám desítky obcí, které o to mají zájem. Na druhou stranu, bez partnerství se schopným starostou to často nemá smysl,“ naráží na roli obcí, které pomáhají například tak, že poskytují prostor, případně se na prodejně jinak finančně podílejí.
„Zájem obcí mohu potvrdit. Obec obvykle poskytne své prostory, které se technologicky vybaví, a někdo jiný tam provozuje obchod,“ říká Tomáš Dubský, místopředseda Sdružení místních samospráv. „V automatizovaných a poloautomatizovaných prodejnách vidím velkou šanci a budoucnost. Je to jeden ze způsobů, jak udržet služby na venkově,“ dodal. Obec Vysočina na Chrudimsku, které Dubský starostuje, má dvě prodejny a jednu z nich příští rok překlopí do automatizovaného modelu. Podle něj některé hybridní obchody mají až 40 procent tržeb mimo běžnou otevírací dobu.
Kromě partnerství obcí a dotací z Ministerstva průmyslu a obchodu mohou zájemci o automatizované prodejny ve většině případů využít i krajské dotace.
Formát futuristických prodejen se objevil také mimo segment prodeje potravin. V Týně nad Vltavou poloautomatizovaný obchod otevřela loni v prosinci síť potřeb pro mazlíčky Super Zoo. Zanedlouho se chystá otevřít druhou podobnou prodejnu v Pardubicích.