Článek
Očekávání levnějších potravin se míjí nejen s oficiální statistikou (meziroční inflace v ekonomice byla v květnu stále vysokých 11 procent), ale i s vývojem cen často nakupovaných potravinářských výrobků, které sleduje SZ Byznys.
V lednu jsme se podívali do regálů obchodů čtyř řetězců: Tesco, Albert, Lidl a Penny Market. Kdo nakupuje méně často, může být po půl roce překvapen – ve většině případů nemile.
Z průměrného koše potravin, které lidé kupují, totiž valná většina zdražila – pokud je řetězce nezařadí do slevové akce. Jsou mezi nimi některé sýry, uzeniny, mléčné výrobky, káva, džemy, ale i nápoje nebo koření.
Několik příkladů: 100g balení salámu Herkules Řezníkův talíř v Penny Marketu zdražilo z 29,90 Kč na 31,90 Kč. Cena stejně velkého balení sýru Leerdammer Original v Lidlu se zvedla o pět korun na 54,90 Kč. Jogurty Hollandia v Albertu zdražily o dvě koruny na 21,90 Kč a hladká mouka privátní značky Česká chuť z 25,90 na 27,90 Kč. V Tescu si připlácíte tři koruny za džusy Happy Day (54,90 Kč), pět korun za balení těstovin Panzani (59,90 Kč) a dvě koruny za tvarohovou pochoutku pro děti Tvaroháček (16,90 Kč).
Ještě markantněji zdražují věci, bez nichž se v jídelníčku jistě obejdete. Třeba balení lískooříškové pomazánky Nutella 350 g zdražilo v poděbradské prodejně Albert o 10 korun na 99,90 Kč, sklenička extra džemů Schwartau z 88 na 110 korun a káva Tchibo Gold Selection Crema ze 199 korun na 239 Kč. Cena omáčky Panzani 4 sýry v pražské prodejně Tesco vyskočila ze 115 na 125 korun.
Příkladů je skutečně hodně. Některé z nich najdete ve fotogalerii.
Najdou se však i položky, které signalizují, že inflace přece jen polevuje. Obchodníci snižují ceny u menší části potravin. Vypadá to, že častěji udržují nebo snižují ceny u privátních značek, kde mají náklady částečně pod kontrolou.
U mléčných výrobků ceny klesají velmi pomalu, ale i v této kategorii se najdou výjimky. Síť Tesco srazila ceny sýru uzený Eidam 30 % z 24,90 Kč na 21,90 Kč. Lidl o korunu zlevnil mozzarellu a o dvě koruny čerstvé mléko z české produkce. Albert zlevnil o dvě koruny na 19,90 polohrubou mouku své privátní značky základní řady Albert, přičemž ostatní mouky tohoto řetězce většinou zdražily. O několik korun zlevnil v obchodech cukr.
Jednorázově možná největší úsporu představuje nákup olejů. Ceny za litr se v obchodech propadly až na polovinu z 80 korun na 40 korun. „Dlouhodobý výhled v cenách rostlinných olejů je velmi optimistický a očekáváme v průběhu roku po doprodání starých zásob narovnání cen na úroveň před krizí,“ řekla Karina Vítková, manažerka externí komunikace českého výrobce olejů Fabio Produkt.
Paradoxně se to však zatím neprojevuje v poklesu cen margarínů. Avšak to si většina lidí může vynahradit mnohem levnějšími nákupy másel, která zlevnila o desítky korun. Cena mléka na burzách se totiž propadla v důsledku nižší spotřeby a naopak vyšší produkci kvůli mírné zimě.
Velmi zvolna se začal naplňovat scénář, který naznačil Českomoravský svaz mlékárenský v březnu. „Mléčné výrobky by mohly začít zlevňovat ve druhém čtvrtletí,“ předeslal na jaře jeho předseda Jiří Kopáček.
Potravináři však delší dobu upozorňují, že u potravin není místo pro výraznější cenový sešup. Důvodů je podle nich několik - výrobci podle Potravinářské komory čelí silnému tlaku zaměstnanců na růst mezd a stále se nezastavil nárůst cen některých vstupů, například obalů nebo poplatků za likvidaci obalů.
Aktualizace: do textu jsme doplnili informaci o slevových akcích