Hlavní obsah

Slevové kejkle končí. Většina e-shopů přestala lakovat ceny

Foto: ČTK, ČTK

Cenové manipulace kvůli vyšší slevě končí díky nové legislativě. Ilustrační foto.

Bič na e-shopy v podobě zákona, který trestá neprůhledné hrátky se slevami, zabral ještě dřív, než začal platit. Slevy oproti loňskému Černému pátku klesly na polovinu.

Článek

Bylo to jednoduché… před Black Friday přifouknout ceny, z nich vypočítat pěkně vypadající slevu a i po této operaci dostat víc peněz než před ní.

Navyšování cen zboží, ze kterých se počítají nereálně vysoké slevy, se v Česku v minulých letech stalo takřka pravidlem. Jenže teď neférové kejkle s cenovkami na e-shopech končí, ukázala analýza projektu Hlídač shopů.

Projekt vystavil patnácti internetovým obchodům vysvědčení za jejich chování během slevového „festivalu“ zvaného Black Friday. Ten je v USA tradičně posledním pátkem v listopadu, kdy kamenné obchody osekají ceny a zákazníci se o zlevněné zboží mnohdy dost nevybíravě předhánějí nebo dokonce přetahují. V Česku se „svátek“ nakupujících ujal v e-shopech.

Letos vysvědčení dopadlo mnohem lépe než loni. Poprvé totiž většina e-shopů slevy odvozuje od cen, za které prodávaly krátce před slevovou akcí.
Jakub Balada, spoluzakladatel Hlídače shopů

V tuzemských poměrech se akce stala přehlídkou neférových praktik vůči spotřebitelům, kdy se obchody předháněly různými triky s cenami. Slevy odvozovaly ze zaváděcích cen, případně z cen, které neexistovaly. Jindy, přestože obchod inzeroval zboží s přeškrtnutou cenou, vůbec nezlevnil.

„Letos vysvědčení dopadlo mnohem lépe než loni. Poprvé totiž většina e-shopů slevy odvozuje od cen, za které prodávaly krátce před slevovou akcí,“ hodnotí spoluzakladatel Jakub Balada.

Průměrné reálné slevy během akce Black Friday se letos pohybují mezi 15 a 30 procenty a jsou podobné jako loni, kdy však deklarované slevy byly zhruba dvojnásobné. Často šlo o zlevněnou elektroniku, šperky a domácí spotřebiče. Do akce e-shopy zpravidla zařadily jen nízké procento nabídky.

Vysvědčení za slevy na Black Friday

E-shopProduktů v BFPrůměrná uváděná sleva (%)Průměrná reálná sleva (%)
Knihy Dobrovský36744836
Alza.cz128712828
Pilulka.cz3002424
Lidl3353123
Benu4752220
Teta drogerie3283520
TSBohemia.cz68031919
Electro World9081918
CZC.cz48321917
Mall.cz1724917-
Datart46591616
Lékárna.cz942415
Mironet4950229
AAA Auto174344
Okay14359124

Pozn.: Ve většině případů analýza srovnávala akce od konce října do konce listopadu.

Zdroj: Hlídač státu, Apify

Důvodem morálního obratu sledovaných e-shopů, mezi které patří největší prodejci elektroniky a domácích potřeb, léků nebo knih, je legislativní bič v podobě evropské směrnice o ochraně spotřebitele, která nařizuje, aby se slevy odvozovaly z minimální ceny, za které se zboží prodávalo 30 dní před slevovou akcí.

Zákon ještě neplatí, ale projevil se už nyní. Legislativa je schválená, v prosinci se objeví se Sbírce zákonů a začne platit v lednu. Je tedy šance, že povánoční výprodeje by měly být už zcela férové a transparentní.

Už nyní sladily svou cenotvorbu se zákonem Mall.cz, TS Bohemia, Datart.cz, Elektroworld.cz, Pilulka.cz, Benu.cz a AAAauto.cz. Prvními vlaštovkami byly už loni lídr trhu Alza.cz a CZC.cz.

Část e-shopů se nicméně podle Hlídače shopů snaží přejít na nová pravidla, ale ještě je nesplňují. „Typicky jde o zobrazování zmiňované minimální ceny před akcí nebo její špatný výpočet. Jde o KnihyDobrovsky.cz, Notino.cz, Lekarna.cz, Lidl.cz, Mironet.cz a TetaDrogerie.cz,“ uvádí analýza.

Slevy, za které si připlatíte

Nejhůř dopadl internetový obchod řetězce s elektronikou Okay.cz, který velmi špatně dopadl i v minulých letech. Letos byla průměrně uváděná sleva u více než 14 tisíc analyzovaných položek 12 procent, ale skutečná sleva pouze čtyři procenta.

Jeden příklad: Okay.cz prodával Bluetooth reproduktor Trevi XR 9A5 s deklarovanou cenou po slevě 10 procent za 803 Kč. Jako přeškrtnutou cenu web uvádí doporučenou cenu výrobce 1499 korun. „Nicméně prakticky celý říjen před Black Friday prodával Okay.cz tento produkt za 600 Kč a reálně je tedy v BF zdražen o 36 procent,“ stojí v analýze. Podle nových pravidel by musel odvozovat slevu z minimální ceny za posledních třicet dní před akcí, tedy za 590 korun.

Podobný cenový trik objevila analýza na Mironetu. Produkt Arctic MX-4 2019 byl zařazen do akce „Blue Friday“, kde se cena mění každý den. „27. 11. je prodáván za 76 Kč s vyčíslenou slevou 41 procent (referenční cena je uvedena 128 Kč). Nicméně prakticky celý rok se tento produkt prodává kolem 75 Kč a zmiňovaných 128 Kč stál pouze pár dní v říjnu,“ uvádí Hlídač shopů. Tedy, žádná sleva, ale naopak zdražení.

Foto: Hlídač shopů

Lidl před slevou zdražil tašku na golf na jediný den. Produkt zlevnil z 3999 korun na 1999 Kč.

E-shop diskontu Lidl zdražil v září Golfový bag Crivit na původní uváděnou cenu ve výši 3999 korun pouze na jeden den a z ní pak vypočítal slevu 50 procent – tedy 1999 Kč. Není to u tohoto výrobku poprvé, stejný postup vyzkoušel Lidl už v červnu, kdy po jednodenním zdražení na původní cenu 3999 Kč stáhl cenu na 2499 Kč a dosáhl tak naoko slevy 37 procent.

Častou praktikou, která se objevovala i letos, je počítání slevy z maloobchodní ceny. To je cena doporučená výrobcem, v některých případech roky stará zaváděcí cena, která je mnohem vyšší než aktuální tržní cena.

Obchodníci podle nových pravidel zároveň budou muset uvádět minimální cenu v období 30 dní před akcí, z níž je sleva počítána. Podle pokynů k výkladu je nutné ji zobrazit i v případě použití slevových kódů, které používá například obchod s kosmetikou Notino.

Doporučované