Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Česko sice letos dosáhlo zápisu své pivní kultury na seznam nehmotného kulturního dědictví, dalších dobrých zpráv ohledně českého pivovarnictví je ale pomálu. Pije se sice více nealkoholického piva a roste export, celková spotřeba piva v Česku ale dlouhodobě klesá.
„Letošní rok zatím ještě úplně sečtený nemáme, zprávy jsou víceméně dobré i špatné, ale máme už informace, že by to nemělo být tak dobré, jako byl ten minulý rok. Ale sezona ještě neskončila, takže počkáme a pak to sečteme,“ říká výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Tomáš Slunečko v Agendě SZ Byznys.
Podle údajů z pokladní aplikace Dotykačka se letos v létě v českých restauracích a hospodách vypilo méně piva než loni. Svaz pokles spotřeby odhaduje na pět až sedm procent.
„Liší se podle krajů i podle pivovarů. Každopádně uvažuji pozitivně. Česká pivní kultura táhne. A to, jestli to bylo letos plus čtyři procenta, nebo minus pět procent, myslím, že zas až tak hluboký propad nebude,“ věří Slunečko.
Spotřeba piva v Česku se za posledních deset let snížila z téměř 143 litrů na loňské historické minimum 126 litrů. Pivovary se s touto situací vyrovnávají různě, vsázejí hodně na nealkoholické pivo a různé pivní mixy s nižším obsahem alkoholu.
V posledních letech spoléhaly také na vývoz, ale podle Slunečka klesá spotřeba piva i na tradičních exportních trzích. „Ten negativní trend je v okolních zemích ještě větší než v České republice. Klasické pivní exportní destinace, jako je Německo, Polsko nebo Slovensko, zažívají velký propad,“ popisuje šéf pivovarníků.
Návrat desítky? Zatím ne
Pokles spotřeby piva a alkoholu obecně souvisí se změnou životního stylu mladších generací i s růstem cen a životních nákladů. Podle Slunečka ale tento trend dříve nebo později musí skončit.
„Děláme pro spotřebitele maximum, vycházíme vstříc variabilitou, různými akcemi na propagaci pivní kultury. Takže věřím, že se změnou ekonomické situace se to obrátí. Neřekl bych, že se stáváme jednou ze západních zemí, kde je pokles úplně drastický. U nás přece jen pivní kultura přetrvává,“ tvrdí.
Zatímco poptávka po nealkoholickém pivu roste a zatím se drží i jedenáctistupňové a dvanáctistupňové ležáky, piva s menším obsahem alkoholu, především kdysi oblíbená desítka, zatím stagnují. Návrat české desítky se přitom předpovídá už několik let, ale zatím k němu nedošlo.
„Neodvažuji se predikovat, kdy by k tomu comebacku mohlo dojít. Pivovary určitě vycházejí vstříc mladým lidem, kteří tíhnou k nízkoalkoholickým pivům. Vaří se různá cyklopiva, osmičky i desítky a myslím, že jejich popularita poroste,“ domnívá se host podcastu Agenda.
Všechna piva do Prahy
Na podporu pivovarů tak chce svaz v Praze příští rok začít organizovat celostátní pivní festival. „Minipivovary dělají různé festivaly, za což jim děkuji. My začínáme připravovat akci, která by na jedno místo přivedla všechny druhy piv našich členů, aby každý mohl ochutnat piva z různých koutů republiky,“ popisuje ředitel svazu.
„Musíme to ještě promyslet finančně a domluvit se se všemi pivovary, ale myslím, že by taková akce dávala smysl. Pokud se to podaří, chceme s tím začít co nejdříve, tudíž příští rok,“ dodává Slunečko.
V podcastu Agenda hovořil Tomáš Slunečko také o návrzích na změnu spotřební daně na alkohol i o stavu českého sladovnictví, které je podle něj v ohrožení.
Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.