Článek
SZ Byznys už déle než rok sledují pohyby v cenách konkrétních potravin a nápojů ve vybraných obchodních řetězcích. Jak se změnily cenovky od 3. ledna 2022?
Výrazně zdražilo prakticky všechno. Jednou z výjimek je pivo, které na první pohled zažilo docela normální rok. Cena za půl litru lahvového moku různých značek se často zvýšila „jen“ o korunu. U základních potravin je realita mnohem horší.
Stogramová balení tavených i plátkových sýrů za dvanáct měsíců běžně zdražila minimálně o pět korun, ale častěji ještě razantněji – o deset i více korun. Cenovky u polotučného a plnotučného trvanlivého mléka se změnily o pět až sedm korun. Některé uzeniny zdražily o pět korun. Za obyčejný tukový rohlík si lidé připlácejí korunu, stojí 2,90 Kč. Chléb Šumava zdražil ze 30 na 45 korun.
Sledujeme ceny ve čtyřech obchodních řetězcích: Tesco, Penny Market, Albert a Lidl. Cílem není porovnávat je mezi sebou, ale ukázat inflaci v potravinách na konkrétních produktech, které lidé často nakupují. Konkrétní příklady najdete ve fotogalerii.
Cenovým rekordmanem byly v loňském roce podle dat Českého statistického úřadu cukr a vejce. Redakční srovnání ukázalo, že velké rozdíly v cenách pro zákazníky jsou zřejmé na první pohled. Balení deseti podestýlkových vajec v supermarketu Albertu zdražilo z 35 na 60 korun. Cukr krupice privátní značky Tesco v pražském OC Nový Smíchov z 18 na 35 korun.
Zdražují také potraviny, v nichž jsou drahé cukry, případně oleje a tuky, případně mouka. Třeba Yo sirup v Albertu stojí 95 korun, o 23 korun víc než před rokem. Cena arašídové pomazánky v Lidlu vzrostla ze 40 na 60 korun.
Balení Rama Classic 400 gramů v obchodě Tesco zdražilo za jediný rok z 65 na 100 korun. Přes deset korun si lidé připlácejí za másla, ať už jde o klasické, nebo privátní značky vyráběné na zakázku pro obchodní řetězce.
Koncem roku se začaly zvyšovat ceny také u tvrdého alkoholu. Například Božkov Originál Tuzemský 0,5 litru zdražil o deset korun na 169 korun. Příčinou je především obrovská energetická náročnost výroby lihu.
Důvodů, proč potraviny a nealkoholické nápoje tak rychle zdražovaly, je několik. Na prvním místě je masivní nárůst cen elektřiny a plynu. Dalším důvodem, který se začal naplno projevovat už ve druhé polovině roku 2021, je zdražování a nedostupnost materiálů, jako jsou plasty, sklo a papír.
Pod inflačním kotlem přitopila také válka na Ukrajině a narušený zahraniční obchod se zemědělskými komoditami, jako jsou pšenice, slunečnice či sója.
Zdražování pokračuje
Díky zastropování cen elektřiny a plynu by už letos potraviny a nápoje v Česku neměly tak rychle zdražovat. Je však zřejmé, že inflační tlaky potravináři, distributoři nebo obchodníci přenášejí do cen postupně a ceny dál rostou.
„Zdražování jsme se bohužel nevyhnuli. Některé produkty v řetězcích budou lidé od tohoto měsíce nakupovat přibližně o 10 procent dráž. U pekařských produktů bude navýšení ještě o něco větší,“ sdělila Monika Vokřínková, ředitelka marketingu firmy Semix Pluso vyrábějící produkty zdravé výživy i suché směsi pro průmyslové pekárny a cukrárny.
Letos společnost bude upravovat výstupní ceny na základě dalšího vývoje cen surovin, obalů, práce, energií a ostatních služeb.
Pokračuje také zdražování některých mléčných výrobků. Od ledna například Král Sýrů Hermelín v obchodech zdražil ze 49,90 Kč (cena z konce roku 2022) na 52,90 Kč. Stejný sýr stál před rokem 39,90 Kč.
Olej by zdražovat zatím neměl, naopak může docházet ještě ke korekci cen směrem dolů, což je pro konečné zákazníky dobrá zpráva.
Lidé si zřejmě připlatí i za některé uzeniny a maso. „Některé naše odběratelské segmenty mají zdražení rozloženo do delšího časového období, proto ke změně cen ještě dojde. Tím doháníme růst nákladů z minulého období,“ uvádí ředitel nákupu masokombinátu MP Krásno Tomáš Lesa.
Zmínil čtyři důvody, proč maso a uzeniny na pultě zřejmě ještě zdraží. „V roce 2023 bude výroba vepřového masa v EU o cca sedm procent nižší než loni. Stále není stabilizován trh s obaly a výrobními přísadami. Rostou ceny strojů a technologického vybavení a v neposlední řadě rostou ceny lidské práce.“
V obchodech by však konečně mohl být vidět i opačný trend. Některé potraviny nejspíš zlevní. „Na konci minulého roku došlo k výraznému zlevnění olejnin, a tím i olejů. Tento trend bude pravděpodobně pokračovat. Olej by zdražovat zatím neměl, naopak může docházet ještě ke korekci cen směrem dolů, což je pro konečné zákazníky dobrá zpráva,“ říká obchodní ředitelka tuzemského výrobce olejů Fabio Produkt Jana Jenčková.