Hlavní obsah

Řetězce si zákazníky vychovaly, bez „akce“ nic neprodají, píší čtenáři

Foto: Iva Špačková, SZ Byznys, Seznam Zprávy

Čtenáři diskutují o slevových akcích, ve kterých se prodávají už dvě třetiny veškerého sortimentu supermarketů.

Už téměř 66 procent zboží v českých supermarketech se loni prodalo výhradně ve slevových akcích, ukázaly nové statistiky. Jak vnímají trend, kdy se nezlevněné zbožích v řetězcích prodává stále méně, čtenáři Seznam Zpráv?

Článek

Redakce Seznam Zpráv vybrala do Fóra čtenářů nejzajímavější názory z diskuze u článku o rekordním podílu prodeje zboží ve slevách.

Viktor Náprstek: Vlády nemohou producentům, zpracovatelům ani obchodníkům ceny diktovat. Mohou ovlivnit pouze daně, což se na cenách nemusí projevit. Když Babišovy Kostelecké uzeniny zdraží párky, může Schillerová nadávat Fialovi, že okrádá lid.

Petr Švec: Tak si prodejci zákazníky „vychovali“. Kdo nějaký čas pobýval třeba v Německu, tak to pochopí snadněji. Tam je zboží v +/- srovnatelných cenových relacích nabízeno bez onoho klíčového spouštěče pro první signální soustavu - AKCE, což je zákazníky vnímáno jako „normální“, zatímco u nás situace dospěla tak daleko, že bez označení „AKCE“ už se nic neprodá. Přitom se vlastně o žádné slevy nejedná, je to pouze a jen výsledek předchozí „výchovy“ zákazníků - výsledek předchozího mnohaletého marketingu. Ono právě to slovíčko AKCE je spouštěčem nákupního chování, nikoli již vlastní cena zboží.

Drahomír Stehlík: Už před dlouhou dobou jsem říkal, že je to otázka času, kdy budou mít obchodníci problém s prodejem boží. Dostalo se to na takovou úroveň, že předražené zboží se přestalo kupovat a zákazníci už ze sebe nechtějí dělat hlupáky.

Jaromír Svoboda: Takže bez „slevy“ nakupujeme brutálně předražené zboží, kdežto ve slevě „pouze“ předražené zboží. Viz např. máslo: V Německu stojí běžně 39 Kč, ale u nás ve „slevě“ 43 Kč. Třeba Caro stojí v Albertu 134 a ve „slevě“ 80. V Německu standardní cena 80. Takže to je to „slevové království“.

Karel David: Uvědomte si, že v tržním prostředí podnikatel své služby prodává za maximální ceny, které mu dovolí trh. Proč by proboha prodával za málo. V létě jsem v okresním městě byl v supermarketu, kde byla mrkev a cibule asi za dvacku. O 100 metrů dál byl takový nevyužitelný dvůr. Podle mně náklady na provoz nula nula nic, nějaký soukromník tam prodával ovoce/zeleninu. A ceny? V podstatě stejné jako v supermarketu. Dokud nebude ceny v supermarketech tlačit dolů konkurence, tak se nic nezmění.

Karel Klíma: Nejde o chudnutí. Zkrátka to jen zapadá do politiky řetězců. Nalákají ho na zboží ve skutečné „normální“ ceně, ale označené jako „akční“ s očekáváním, že když už tam je, skončí mu v košíku i část onoho silně předraženého zboží, což je všechno bez označení „sleva“. Čech se sice vyznačuje tím, že „na sobě nechá dříví štípat“, ale přeci jen notná část lidí omezila nákupy, nebo jezdí do zahraničí. No a „akce“ je přesně ten trik, kterým si z něj řetězce opětovně udělají poslušného beránka. Výjimkou jsou „tvrdé nátury“, které nepodlehnou pokušení a v každém jednom obchodě (oběhnou jich za den třeba pět) nakoupí výhradně jen to, co je označeno jako „sleva“, tudíž je za „normální“ cenu, nebo jen mírně předraženo. Jiného zboží se ani nedotknou. Takových je ale asi menšina.

Fórum čtenářů

Redakce Seznam Zpráv vybírá nejzajímavější příspěvky z diskuze čtenářů (některé mohou být redakčně kráceny). Zajímají nás vaše názory na aktuální témata a vážíme si diskutérů, kteří debatují slušně, k věci a dodržují kodex diskuzí SZ.

Své postřehy k tématu můžete redakci Seznam Zpráv také psát na e-mail forumctenaru@sz.cz.

Tomáš Zámečník: Zboží ve slevě je stále za cenu, kdy obchodník vydělá. Takže zboží za „normální cenu“ je nekřesťansky předražené.

Miroslav Šilhavý: Dokud bude takřka nulová nezaměstnanost, vláda nemá jak stimulovat ekonomiku. Jen by se tím zvýšila přetahovaná o zaměstnance, a tím opět jen klesl ekonomický výkon podniků. Toto se tu vršilo, zanedbávalo, a dokonce i přikládalo pod kotel dobrých deset let. Teď to nemá žádné přímé řešení. Velkým rizikem je, že podniky postupně přesunou provozy do levnějších zemí a pak skokově nezaměstnanost vyskočí. To může nastat během pár let. Česká ekonomika byla na steroidech, přežhavená. Nyní máme absťák a klepeme se zimnicí.

Doporučované