Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Předvánoční hašteření na téma, v čích kapsách nakonec skončí peníze ze snížené DPH, se blíží rozuzlení. Sazba daně z přidané hodnoty na většinu potravin totiž od Nového roku klesla o tři procentní body z 15 procent na 12 procent. A obchodníci svorně tvrdí, že ji do cen už promítli nebo právě promítají.
Přitom na konci roku 2023 šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza novinářům sdělil, že obchodní řetězce chystají zvýšení cen potravin o pět až deset procent – i přes nižší sazbu DPH.
Nyní ale řetězce startují nový rok masivními kampaněmi, které mají upozornit na nižší ceny u tisíců položek z jejich sortimentu. Zaměřují se vesměs na základní potraviny. Přitom ještě nedávno hrozily, že prostor pro zlevnění nebude, protože jim jejich dodavatelé zboží nadále zdražují. Kde se prostor pro slevy najednou vzal, odmítli zástupci oslovených řetězců komentovat.
„Buď není pravda, že dodavatelé zdražovali, alespoň ne všichni, v tom případě je možné přenést pokles cen ze začátku řetězce, tedy od prvovýrobců přes zpracovatele až po retailové řetězce. Anebo je tu druhá možnost, že se dalo sáhnout do ziskových marží, které nám v posledních dvou letech znatelně narostly. Pravda bude nejspíše kombinací obojího,“ uvažuje David Marek, hlavní analytik společnosti Deloitte.
Snížení cen bude podle Davida Marka nejspíš jen krátkodobé. „Já bych se tím nenechal nějak ukolébat. Samozřejmě všichni ekonomicky uvažují v delším horizontu, než je jeden měsíc. Takže teď to může opticky na chvíli vypadat cenově příznivě, ale když se na ceny podíváme za dalších pět až šest měsíců, tak si myslím, že nikdo z obchodníků na tom určitě tratit nebude, prostě se chovají ekonomicky,“ řekl pro Seznam Zprávy.
Jak citelné bylo zlevňování, uvidíme už na lednové inflaci. Zatímco u potravin prostor pro zlevnění podle Marka skutečně byl, služby naopak citelně zdraží: „Čeho se ekonomové bojí, je přeceňování zejména v oblasti služeb a zboží, které se nenakupují tak často jako potraviny. Tam ten skok může být větší než obvykle. Jedná se o všechny služby od restaurací přes kadeřnictví až po hlídání dětí a kremaci,“ vypočítává Marek.
Přeceňováním má na mysli úpravy cen, ke kterým firmy a obchodníci přistupují pravidelně na začátku roku.
Řetězce ohlásily slevy tisíců položek
Prohlášení řetězců, kde všude se ceny díky poklesu DPH sníží, začala do médií pršet už s koncem roku. „Sníženou sazbu na potraviny jsme plně promítli do cen u více než 8500 výrobků,“ uvedl Pavol Halász, produktový ředitel Tesco pro Českou republiku.
Kaufland oznámil, že se změnami DPH výrazně snižuje ceny u více než 6000 produktů. „Tisíc pět set produktů zlevníme dokonce o pět a více procent, některé položky až o deset procent,“ uvedla tisková mluvčí řetězce Kaufland Renata Maierl.
Také řetězec Penny nižší DPH dle svého vyjádření odrazil v cenách už koncem loňska. „Sníženou sazbu DPH jsme promítli do kompletního sortimentu. Zákazníci se mohli s novými cenami potkat na našich regálech už v posledních dnech roku 2023,“ řekl SZ Byznys mluvčí diskontu Tomáš Kubík. Klasický rohlík stál před zlevněním 2,90 Kč, nově se prodává za 2,82 Kč, uvedl příklad.
Nový rok startuje Penny další akcí. Až do 7. ledna dostane každý klient na kompletní nákup včetně akčních položek nebo již levného zboží desetiprocentní slevu. Podmínkou je členství v zákaznickém klubu, upozorňuje Kubík z Penny: „Aby zákazník slevu uplatnil, musí předložit zákaznickou kartičku a speciální kupon, který najde v letáku, na webu nebo v mobilní aplikaci.“ Aktuální desetiprocentní sleva se vypočítává už z nových regálových cen po snížení DPH.
Od 2. ledna snížil ceny u všech výrobků také obchodní řetězec Lidl. Další více než tisícovku produktů zlevnil o další tři procenta navíc. „Daňová sazba se tak u více než 1000 produktů napříč sortimentem sníží z 15 na devět procent,“ uvedl řetězec.
Aby zákazník nebyl smutný
Souboj řetězce versus jejich dodavatelé ale ještě není dobojován. Například online supermarket Košík.cz jednání s dodavateli aktuálně finišuje. „Nové ceníky dodavatelů v podstatě ten pokles DPH u potravin vymazávají. Ve výsledku nebylo reálné nezdražit. Bavíme se s jednotlivými dodavateli, jak kompenzovat zdražení, aby zákazník nebyl smutný z toho, že se sice zlevňuje DPH, ale ve výsledku vidí ceny vyšší než v prosinci,“ uvádí mluvčí Košíku František Brož.
Košík.cz proto rozšířil seznam položek v sekci „více za méně“. Produktů, u kterých platí, že čím víc jich zákazník koupí, tím nižší má cenu, je nově už 3000. „Ten seznam jsme sestavili tak, aby pokryl nejčastější obsah košíku české domácnosti,“ upřesňuje František Brož z Košík.cz. Průměrná sleva se podle něj blíží k 30 procentům.
Každý druhý produkt ve virtuálních regálech online supermarketu Košík.cz bude teď v akci. „Slevové akce jsou dneska nutnost, zákazník to očekává a my budeme mít v lednu polovinu potravin na Košíku v nějaké akční nabídce,“ avizuje mluvčí prodejce.
Seznam zlevněných položek se bude obměňovat. „Obeslali jsme v průběhu svátků všechny naše zákazníky s možností nanominovat zhruba dvě desítky konkrétních potravin, které by měli rádi právě v nějaké dlouhodobé slevě,“ informuje Košík.cz.
Ceny na webu Rohlík.cz zase přímo kopírují provedené změny DPH. U většiny potravin jdou tedy dolů, u nealko nápojů zase nahoru. „Větší část sortimentu bude zlevňovat, neboť největší část naší nabídky tvoří potraviny, u kterých se sazba DPH snižovala z 15 procent na 12 procent. Zároveň Rohlík vychází zákazníkům vstříc a zaokrouhluje nové ceny dolů na desetiny, aby nové ceny byly ještě příznivější. To samé platí v případech zvýšené sazby, kde úměrně rostly i ceny daných produktů,“ uvedla mluvčí e-shopu Denisa Ladka Morgensteinová.
Nealko nově ve vyšší sazbě
Některé položky nákupního košíku od ledna s vládním konsolidačním balíčkem spadly do vyšší DPH. Týká se to primárně nealkoholických nápojů, které se z dosavadní patnáctiprocentní sazby přesunou do kategorie 21 procent. U dětské či speciální výživy se „dépéháčko“ zvýší z deseti procent na 12 procent. Většina řetězců tvrdí, že změnu na cenách zákazníci nepoznají. „Ponechali jsme původní nižší ceny u dětské výživy, do kterých jsme naopak vůbec nepromítli zvýšenou sazbu DPH,“ uvedl mluvčí Tesco Halász.
„Přes tisíc produktů z těchto skupin přesto ponecháme na původních cenách. Například Aquila neperlivá 1,5 l, která by po zvýšení sazby daně stála 17,78 Kč, zůstává na své původní ceně 16,90 Kč. Stejně tak kojenecká voda AQUA ANNA 5 l zůstane na své původní prodejní ceně 29,90 Kč,“ informuje například Kaufland.
To Penny u nealka či kojenecké vody naopak navýšení ceny o DPH chystá: „V těchto dnech upravujeme cenu tak, aby odpovídala nové sazbě DPH,“ uvedl mluvčí řetězce Kubík.