Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Piva s obsahem 0,33 litru ve skle byla výsadou především lokálních značek určených na export a také zahraničních značek v tuzemské distribuci velkých pivovarů. To se mění. Pro část mladých Čechů je půl litru moku příliš.
Trend potvrzují největší tuzemské pivovary a také obchodní řetězce. Podle nich mírně roste zájem o malá lahvová piva ve skle. Nenabral sice masových rozměrů, přesto ukazuje na zajímavou a postupnou změnu spotřebitelského chování především u mladších zákazníků.
Do skleněných třetinek se už stáčí prémiový ležák Pilsner Urquell, Radegast Ryze hořká 12° a nový ležák Proud z Plzeňského Prazdroje. Pivní dvojka Pivovary Staropramen nabízí v třetinkách Staropramen ležák a nealko pivo a čtvrtý největší pivovar Budějovický Budvar pustil do distribuce třetinkový ležák Budweiser Budvar a ležák Budvar 33. Impulz přišel od obchodních řetězců, které v některých případech malým pivům vyhradily speciální prostor.
Tesco zavedlo zvláštní regály pro třetinky ve svých menších prodejnách a v těch větších mají rovnou samostatné moduly.
„Mění se preference zákazníků, stále více zákazníků chce menší alternativy piv a také chtějí zkoušet nové příchutě. Nové kategorie zákazníků pomáhají přilákat novinky jako Proud od Plzeňského Prazdroje, který je méně hořký,“ popsala mluvčí společnosti Tesco Iva Pavlousková.
Nabídku lokálních značek u obchodníků často doplňují zahraniční značky velkých pivovarských skupin, jako je Stella Artois, Guinness, Hoegaarden, Corona, Desperados, Blue Moon, Peroni nebo Heineken.
Také Billa dává menším balením zvláštní prostor a vytvořila pro ně na prodejnách menší, třetinkovou sekci. „V současné chvíli můžeme mluvit spíše o pozvolném růstu zájmu o pivní třetinky. Věříme ovšem, že velikost balení 0,33 litru je atraktivní pro zákazníky, kteří pivo nakupují příležitostně a současné velikosti balení jsou pro ně velké. Uvědomujeme si, že je tato velikost čím dál více atraktivnější pro mladší generaci,“ vysvětluje mluvčí Dana Bratánková.
„Souvisí to s proměnou životního stylu, příklonem k umírněné konzumaci. Do jisté míry je to určitě i imageová záležitost,“ souhlasí mluvčí Pivovarů Staropramen Denisa Mylbachrová.
Spotřeba piva klesá
Spotřeba piva na hlavu v loňském roce klesla ze 136 litrů na 128 litrů, což je nejméně v novodobé historii. Pokračuje navíc trend vyprazdňování hospod a pokles prodeje sudového piva, který si částečně pivovary hojí na prodeji v maloobchodu.
„Pro nás je to hodně doplňkový prodej, spíše tento segment zkoušíme. Budvar 33 jsme do tohoto obalu začali stáčet loni hlavně kvůli zájmu restauratérů,“ říká šéf Budějovického Budvaru Petr Dvořák. Podle něj je většina třetinek, které pouští na český trh, ve vratném skle. Záloha je jako u skleněných půllitrových lahví tři koruny. Stejně je na tom Plzeňský Prazdroj, který letos do většiny tuzemských obchodních řetězců začal dodávat Pilsner Urquell ve vratné lahvi.
Třetinky Staropramenu vratné nejsou. „Většinou se jedná o importované značky, které zde distribuujeme. Pokud by se tento druh balení začal v širší míře týkat lokálních značek, bude to záležitost ke zvážení,“ zdůvodnila mluvčí pivovaru.
V portfoliu Plzeňského Prazdroje není vratná například třetinková lahev cideru Frisco, ale postupně pivovar chce přejít na vratné obaly u všech značek. Vratné jsou i lahve dodávané na Slovensko, do Německa, Polska a Maďarska, kde vracení není prakticky moc komplikované. Do ostatních desítek států však dodává nevratné obaly.
Skleněné obaly jsou energeticky velmi náročné a jejich nevratné verze patří k nejhorším obalům s velkou ekologickou stopou, ukázala dříve zveřejněná studie LCA (posouzení životního cyklu), která zkoumala dopad různých typů obalů u jogurtů v celém cyklu od výroby přes distribuci až ke spotřebě.
Nevratné sklo je druhý nejhorší obal
Plzeňský Prazdroj uvádí, že rostoucí zájem o menší balení mezi mladou generací je také záležitostí životního stylu.
„Z našich průzkumů víme, že právě třetinka je pro část spotřebitelů preferovaná velikost obalu. Třetinková lahev je vzhledem k nižší váze a objemu snadněji přenositelná. Proto může být pro některé spotřebitele v tomto ohledu praktičtější. Mladými dospělými jsou menší objemy lahví vnímány také jako stylovější než lahve půllitrové,“ popsal mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář.
Mnohým spotřebitelům podle něj rovněž vyhovuje menší objem, protože se dříve vychladí a pivo zůstává čerstvé po celou dobu konzumace.
Další čas ukáže, zda trend pivních třetinek ještě zesílí a zda zůstane pouze u velkých pivovarů. Pro menší hráče to nemusí být zajímavé.
„Pivo ve skleněných třetinkách neprodáváme a ani neplánujeme prodávat. Máme širokou škálu obalů a ze strany našich zákazníků neevidujeme poptávku po skleněných třetinkách,“ říká ředitel Pivovaru Svijany Roman Havlík. Podle něj se naopak v běžné maloobchodní síti mohou objevit plechovky 0,33 l Svijany 450, které jsou zatím k dostání v Makru a ve vybraných hypermarketech Globus. Neočekává však, že to bude nový spotřební trend, protože cena obalu pivo v menším balení prodražuje.