Hlavní obsah

Proč Češi začali utrácet? Inflace klesá a část lidí má peníze pod polštářem

Foto: Getty Images

Milé překvapení. Tak hodnotí analytici první růst maloobchodu po roce a půl.

Češi začali po roce a půl nakupovat. Nastal bod zlomu? Někteří ekonomové jsou mile zaskočeni, ale „dobrou náladu“ spotřebitelů potvrdí až další měsíce.

Článek

Většinu analytiků výsledky listopadových tržeb maloobchodu překvapily. Zákazníci v tuzemských obchodech, ale i na čerpacích stanicích a autosalonech, nechali poprvé po roce a půl více peněz. Zhruba o procento vzrostly tržby oproti říjnu, ale i v meziročním srovnání.

„Po osmnácti měsících nepřetržitých poklesů tržeb obchodníků jsme došli do bodu zlomu,“ říká ekonom BH Securities Štěpán Křeček. Další pozitivní vývoj čeká vzhledem k očekávanému růstu reálných mezd. Češi by tak letos měli přestat chudnout.

Také klesající inflace podle analytiků pomohla k tomu, že lidé více utráceli. Obchod rozhýbaly například počítače a elektronika, kosmetika a drogerie, zdravotnické zboží i pohonné hmoty.

Úspěšný závěr roku hlásí řetězec s elektronikou Datart, kterému se přes déletrvající nákupní recesi a rostoucí konkurenci v podobě on-line tržišť podařilo v předvánočním období dosáhnout rekordních prodejů. Zájem byl o mobily a sušičky, ale i tyčové vysavače, chytré hodinky či kávovary. Hůř se prodávaly notebooky a robotické vysavače.

Naopak stále oproti loňsku klesají útraty za jídlo. Kampaně, oznamující předčasné zlevnění potravin kvůli lednové změně DPH, které by mohly přilákat více lidí, startovaly až v prosinci. Teprve výsledky za poslední měsíc ukážou, „na čem jsme“, myslí si hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

„Jestli už jde o dlouho vyhlížený obrat, nebo jen uspíšení vánočních nákupů motivované slevami, ukážou až prosincová čísla. V každém případě do normálu se začne nákupní chování spotřebitelů vracet nejpozději na začátku příštího roku,“ míní Dufek.

„Lidé začínají vnímat, že jsme krizi zvládli a je za námi. Počítám s tím, že opozice bude dál lidi zkoušet strašit, ale čísla jsou jasná – ceny potravin začínají klesat díky tomu, že roste podíl potravin z dovozu, a je tak větší tlak i na české dodavatele,“ glosuje vývoj prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Další vývoj prý bude záviset na schopnosti vlády vysvětlit lidem, že velká část ekonomických problémů je už za námi.

Na šampaňské je brzy

Když se ohlédneme do minulosti, rozhodně ještě není co slavit. V roce 2019 se v tuzemských obchodech utrácelo o 4 procenta víc. „S koncem inflační vlny se však tento skluz začne postupně umazávat,“ dodal Dufek, podle kterého nejvíce zaostávají obchody s oblečením a obuví. Na druhou stranu móda za poslední čtyři roky zdražila výrazně, v některých případech až o polovinu.

„Je pravděpodobné, že co do prodejů se maloobchod dostane na úroveň posledního předcovidového roku nejpozději na začátku roku 2025,“ odhaduje ekonom.

Vytvořil se prostor pro konec recese, oživení poptávky a opětovný růst koupěschopnosti domácností.
Tomáš Drtina, spolumajitel agentury Incomind

Také podle Tomáše Drtiny z agentury Incomind, která se zabývá výzkumy trhu, spotřebitelského chování a poradenstvím, jsou listopadová čísla dobrou zprávou, ale předvánoční období je specifické a klíčové bude, zda trend bude pokračovat, což se ukáže už v 1. čtvrtletí 2024.

„S tím, jak se podařilo snížit inflaci a stabilizovat trh s energiemi, se vytvořil prostor pro konec recese, oživení poptávky a opětovný růst koupěschopnosti domácností. Index spotřebitelské důvěry sice zatím zůstává na nízkých hodnotách, ovšem lidé jsou mnohem optimističtější ohledně budoucího cenového vývoje,“ řekl Drtina SZ Byznys.

Útlum ekonomiky, rostoucích cen energií a dalších životních nákladů a také celková nejistota na trhu napomohla v minulých letech k tomu, že Češi začali ještě víc nakupovat ve slevách, sahali po levnějších alternativách zboží, více si oblíbili diskontní prodejny a řada lidí také omezila spotřebu.

Téměř 70 procent příjmů mají řetězce z akcí

„Pokud nedojde k nějakému nepříznivému vývoji na mezinárodní geopolitické scéně, který by měl dopad na náš trh, vidím slušné šance na to, aby rok 2024 byl pro kupní sílu českých domácností rokem pozitivní změny,“ dodal Drtina, který je bývalým ředitelem výzkumné agentury GfK. Ekonom Lukáš Kovanda jako riziko vnímá i dopad konsolidačního balíčku na situaci domácností.

Důležité také je, že po téměř dvou letech začaly stabilně růst prodeje na internetu, které vzrostly o 5,6 procenta. Internetový byznys téměř dva roky po covidovém boomu trpěl.

Útraty v listopadu rostly navzdory pravděpodobnému snížení reálných příjmů v posledním čtvrtletí. Analytik auditorské společnosti Deloitte Filip Pastucha se proto domnívá, že útratám zejména v oblasti nepotravinářského zboží pomohly značné úspory domácností.

„Domácnosti bez naakumulovaných úspor musí pokračovat ve snižující spotřebě, dokud nedojde k obnově reálných příjmů. Tento trend je patrný zejména u prodejů potravin, kde tržby klesly o 0,7 procenta,“ tvrdí.

Dobrou zprávou je i to, že v listopadu pokračoval růst prodeje automobilů. Tržby, které rostou již přes rok, se zvýšily o 6,9 procenta. Automobilky i jejich subdodavatelé jsou však pod enormním tlakem kvůli nástupu elektromobility i zpřísnění ekologických norem.

Doporučované