Článek
Analýzu si také můžete poslechnout v audioverzi.
Porcování online trhu s potravinami s rozvážkou domů začalo ve větší míře než dosud. Řada klasických řetězců spíš skromně v koutě zkouší fyziku online světa. Billa do dění vstoupila mnohem dynamičtěji a má sílu celý trh rozhýbat.
Přetahovat se budou internetoví rivalové o zákazníky z velkých řetězců - možná především z hypermarketů, z tradičních prodejen, ale i mezi sebou. Hráči víc expandují do regionů.
Podle odhadu společnosti Euromonitor český online trh s potravinami do roku 2027 poroste o 56 procent. V loňském roce online „supermarkety“, k nimž se počítají také e-shopy, které nabízejí potraviny jako vedlejší sortiment, utržily celkem 33 miliard korun. Tři největší hráči Rohlík.cz, Košík.cz a Tesco si na českém trhu přišly na 16 miliard. Rohlík s tržbami kolem 11 miliard s náskokem vede.
Část zákazníků se na internet bude přesouvat z tradičního trhu, kterému dominují nadnárodní řetězce jako je Lidl, Kaufland, Tesco či Albert. Tento trh loni představoval 517 miliard korun.
„Zákazníci se do online prostředí přelévají také z hypermarketů. Velké nákupy pořizují online,“ říká Petr Toupal, šéf e-commerce řetězce Billa. Tento obchodník, který začal nedávno rozvážet nákupy do domovů v Praze, v Brně a v okolí těchto měst, vidí rozdíly v útratách zákazníků ve fyzickém a internetovém obchodě: Na e-shopu lidé utratí v průměru nad 1000 korun, ale v klasické prodejně 300.
Největší e-shopy s potravinami
Na českém trhu působí řada firem, které nabízí nákupy potravin online a následné doručení až domů.
- Rohlík.cz (86 % měst a obcí)
- Košík.cz (65 % domácností)
- Tesco (66 % domácností)
- Billa (především Praha, Brno a okolí)
- Albert (Morava)
- Penny Market (Plzeň)
- Globus – nákup je možné vyzvednout na dvou hypermarketech
- Coop – nákup z e-shopu je možné vyzvednout na stovkách prodejen
Data ukazují, že z kamenných obchodů velkých sítí nejvíce ztrácejí hypermarkety. Analytická společnost NielsenIQ ve své zprávě za minulý rok uvedla, že prodeje v hypermarketech reálně klesly o šest procent, zatímco jediné diskonty rostly o dvě procenta. Diskontům, tedy především Lidlu a Penny Marketu, se dařilo, protože dokázaly brzdit vysokou inflaci víc než konkurence.
Expanze do regionů
Rostoucí oblibu objemných nákupů hlásí internetoví prodejci v regionech, kam v poslední době více expandují poté, co obsadili velká krajská města. Košíku vzrostl meziroční podíl nákupů nad 2000 korun o 5 % a tvoří už tři čtvrtiny objednávek. Rohlík.cz hlásí v regionech o 30 % vyšší zájem.
Košík jde velkým nákupům naproti množstevními slevami, které se naučil od Makra. Obě firmy spolu už delší dobu spolupracují. Košík díky využití skladů velkoobchodu expandoval do regionů. Obě firmy majetkově spojuje miliardářské duo Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, kteří ovládají Košík.cz a jsou největšími akcionáři v německé mateřské společnosti Makra Metro AG.
Online trh s potravinami se zahušťuje. Pociťují to nejen tradiční řetězce, ale i online prodejci. Na trhu se během let vyprofilovali tři hlavní rivalové: Rohlík.cz, Košík.cz a Tesco. Řetězec Billa má ambice měnit zavedené pořádky. Naostro startoval před půl rokem v Praze, Brně a okolí těchto měst a do konce roku 2025 chce předběhnout Tesco i Košík a stát se dvojkou trhu po Rohlíku.
U všech hráčů platí, že služba je primárně nejvíce využívána mladými rodinami. Spouštěčem nákupu potravin online je většinou narození dítěte.
Z tradičních kamenných řetězců mají e-shop také další hráči, ale nikdo se do digitálního světa nehrne tak hladově jako Billa. Během krátké doby postavila v Praze a v Brně dva sklady na zelené louce, vlastními silami vyvinula web, mobilní aplikaci a systém řízení logistiky a skladu. Do konce roku 2025 chce pokrýt většinu Česka a masivně proto investuje. E-commerce tým má šedesát kmenových zaměstnanců a najímá si dalších 60-80 externistů. S expanzí by mělo přibývat nejen lidí, ale i skladů.
„Do konce příštího roku bychom chtěli službou pokrýt veškerá krajská města, větší města i regionální města, celkem 80 % území,“ líčí ambice Toupal. „U všech hráčů platí, že služba je primárně nejvíce využívána mladými rodinami. Spouštěčem nákupu potravin online je většinou narození dítěte, protože pro rodiče není úplně snadné dítě zabalit a jet s ním do supermarketu,“ říká s tím, že však vidí velký zájem i u starších zákazníků, kteří mají zkušenosti s kamennými prodejnami značky.
E-shop začal před půl rokem zavážením Prahy a Brna. Letos v dubnu přidal Mělník, Kralupy, Kladno, Vyškov, Rousínov a přilehlé části Brna. V červnu přijdou na řadu Kolín, Poděbrady, Beroun nebo Dobříš a koncem roku například Hradec Králové či Pardubice.
„Impuls pro nás přišel během pandemie, kdy jsme viděli, že poptávka po onlinu je veliká a neklesá. Loni sice e-commerce lehce klesla, ale potraviny rostly,“ dodal Toupal.
Ostatní řetězce zvolily opatrnější nástup. Albert začal v roce 2021 na Moravě a teprve letos službu spustí ve velmi konkurenční Praze. Penny zatím rozváží jen v Plzni. Globus vůbec nerozváží domů, ale na dvou hypermarketech v Ostravě a Zličíně umožnil vyzvednutí nákupu z e-shopu. Lidl s Kauflandem se online potravinám zcela vyhnuli. První má velmi úspěšný e-shop se spotřebním zbožím, druhý rozjel tržiště.
Do menších měst
Rýsují se čtyři hlavní konkurenti. „Nedostižný“ Rohlík, který hlásí, že český a maďarský trh už vydělává a letos by měl být v zisku celý Rohlik Group, tedy i aktivity v dalších zemích jako je Německo a Rakousko. Očekává tržby na úrovni jedné miliardy eur.
Expanduje ale i v Česku, kde dříve vyzobával především větší města. Loni zvětšil rozvozovou zónu o 25 %, vystavěl nový sklad v Ostravě a přidal okresy jako je Bruntál, Frýdek-Místek, Nový Jičín, Žďár nad Sázavou a letos to je například Písek, Strakonice, Tábor a Ústí nad Orlicí. Pokrývá 86 % měst a obcí. „Naším ultimátním cílem je možnost nabídnout službu každé české domácnosti,“ říká mluvčí Denisa Morgensternová.
Košík je na trhu už osm let, ale stále se nedostal do zisku. Loni ztráta e-shopu dosáhla stovek milionů korun. Tesco výsledky za online nezveřejňuje, ale obratově na tom může být podobně jako Košík, okolo tří miliard.
Všichni na trhu si uvědomují, že Rohlík je o míle dál než ostatní. Ambiciózní je ale i plán dohnat za dva roky Košík. Z Billy v září denně odcházely stovky objednávek, nyní je jich podle firmy už přes tisíc. Košík jich má zřejmě mnohem víc. „V současnosti se jedná o nižší stovky tisíc objednávek měsíčně a jejich počet meziročně stoupl zhruba o čtvrtinu. Košík byl v loňském roce nejrychleji rostoucím online supermarketem,“ přiblížil šéf Košíku Ivan Utěšil.
Výhodou Billy je zázemí 264 prodejen, které v místech s horším dojezdem ze skladů budou sloužit i jako výdejní porty, a mezi zákazníky relativně dobrá image řetězce, který má v nabídce také výrobky od lokálních farmářů. Jako logistické přístavy využívá své hypermarkety také Tesco, které s e-shopem začalo jako první v roce 2012.
Výsledky řetězců s potravinami | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Tržby 2021 | Tržby 2022 | Změna % | Zisk 2021 | Zisk 2022 | Změna % | |
Lidl | 76,4 | 84,4 | 10 | 5,5 | 5,2 | -5 |
Kaufland | 64 | 72 | 12,5 | 3,3 | 3,4 | 4 |
Albert | 60,5 | 65,9 | 9 | 1,1 | 2,0 | 82 |
Tesco | 42,0 | 45,7 | 9 | 0,8 | 0,1 | -88 |
Penny Market | 42,2 | 48,7 | 15 | 0,9 | 1,2 | 33 |
Billa | 31,3 | 33,7 | 8 | 0,7 | 0,5 | -29 |
Globus | 24,4 | 24,9 | 2 | 0,581 | 0,594 | 2 |
Albert, Penny Market a Billa mají finanční rok shodný s kalendářním rokem. Lidl, Kaufland a Tesco mají finanční rok do 28. 2. Globus má finanční rok do 30. 6. Hodnoty v miliardách Kč. |
Expanzní plány firem cílí do menších měst a obcí. Na mapě e-shopů je stále dost hluchých míst s aglomeracemi o desítkách tisíc obyvatel, kam se zatím nikomu příliš nechtělo. Košík se letos chystá do 25 nových obcí, pokrytí zvýší o 5 % na 70 % domácností. Zamíří třeba do šedesátitisícové Karviné, České Lípy, Písku či Příbrami. Dosud opomíjí Vysočinu, ale údajně i ta je brzy v plánu.
Nové lokace chystá i Tesco, které zatím nerozváží do řady desetitisícových měst jako je Znojmo, Litomyšl, Klatovy nebo velká část Mostu. V současnosti pokrývá zhruba 66 % české populace. Britský řetězec však své konkrétní plány neupřesnil. Tvrdí, že online nákupy rostou a zákazníci se vracejí častěji.
„Tento rok plánujeme rozšíření a zkvalitnění našich online služeb. Zároveň plánujeme přidat další oblasti, kam budeme vozit naše nákupy,“ reagovala mluvčí Iva Pavlousková.
Tesco se pustilo do ostřejšího konkurenčního boje tříměsíční akcí na dopravu zdarma v Brně, Ostravě a okolí. Na levnější dopravu než konkurence začala v září při startu lákat zákazníky Billa. Původně nabídla bezplatnou službu při nákupu v hodnotě nad 500 korun, nyní je to 700. Je to však dočasný benefit, který má zpočátku přivést do obchodu nové zákazníky. Z dlouhodobého hlediska není doprava zdarma pro firmy vůbec ekonomicky efektivní.