Hlavní obsah

Ohlídá zloděje, regály a namarkuje. Řetězce zavádějí umělou inteligenci

Foto: Kaufland

Váha s umělou inteligencí v Kauflandu rozpozná ovoce a zeleninu.

Váha, která sama pozná ovoce, zeleninu nebo pečivo. Roboti, kteří uklízejí, kontrolují zboží v regálech a cenovky. Řetězce testují novinky s umělou inteligencí.

Článek

Umělá inteligence se zabydluje i v maloobchodu. Potravinářské obchodní řetězce už nasazují první systémy, které spojuje snaha o úsporu času.

Řetězec Kaufland nasadil hned několik těchto novinek do své nové, v pořadí 145. prodejny v pražském Slivenci. Po prodejně jezdí robot Tally, který je zatím jediný v Česku.

„Bude pomáhat s kontrolou správnosti cenovek a dostupnosti zboží,“ přiblížil vedoucí oblasti Řízení a vedení společnosti Kaufland David Říha.

Úkolem robota, který každý den jezdí několik hodin mezi regály, je zkontrolovat, zda jsou digitální cenovky správně přiřazeny ke zboží, a také hledat prázdná místa v regálech. Zboží, kterého je málo nebo úplně chybí, zahrnuje do hlášení pro zaměstnance, což usnadňuje objednávky u dodavatelů.

Zatímco spodní část robota zajišťuje orientaci a pohyb na prodejně, horní „analytická část“ sleduje zboží na regálech a porovnává je s databází. Při tom se stále učí.

Foto: Kaufland

Robot Tally hledá prázdná místa v regálech, připravuje objednávky a kontroluje cenovky.

„Dnes náš zaměstnanec chodí mezi regály a kouká, pípá, dodělává etikety. Robot udělá veškerou práci za něj,“ uvedl Říha. Stroj sestavuje report jednou denně, po prodejně jezdí i v noci, osvětlení nepotřebuje.

Další novinkou na prodejně jsou váhy a samoobslužné pokladny, které pomocí zadní kamery samy rozliší konkrétní druhy ovoce a zeleniny, ať už je v sáčku, v takzvaném nekonečném sáčku (znovupoužitelném) anebo volně.

S každým dalším nákupem se váhy učí a jsou přesnější. V současnosti dávají na výběr ze tří nebo čtyř druhů ovoce a je na zákazníkovi, aby navolil to správné. Systém pro rozpoznávání ovoce a zeleniny na pokladnách testuje také Penny.

„Byli bychom rádi, aby nám rovnou vyjel štítek nebo se zobrazil QR kód k naskenování, ale v tuto chvíli to ještě není tak dokonalé,“ říká Říha. Stejně tak zatím nefunguje rozpoznávání pečiva. Je to však nejspíš jen otázkou budoucnosti podobných systémů a jejich zdokonalení. Pokud by byl totiž systém chybový, naopak by přidělával práci a vyžadoval větší asistenci personálu.

Systémy s umělou inteligencí dřív nebo později nasadí i další obchodníci. Diskont Lidl vyvíjí několik projektů s AI. Také on nejspíš brzy nasadí systémy rozpoznávání volně prodejného sortimentu jako jsou ovoce, zelenina a pečivo. V zahraničí také testuje v Česku již dobře známý systém nakupování se skenery Scan and Go.

„Fotky se mažou“

„AI disponuje mnoha dalšími funkcemi, které lze dobře využít, například kontrola věku pomocí kamery, automatické otevírání výstupních bran po zaplacení nákupu či kontrola namarkovaných položek z košíku. Všechny tyto vlastnosti, jejich pozitiva i negativa, budeme teprve vyhodnocovat,“ přiblížila mluvčí Lidlu Iveta Barabášová.

Rozpoznávání věku bude ještě diskutovaným tématem, a to nejen kvůli tomu, že o novince uvažují i některé další řetězce, kromě Lidlu také Kaufland nebo Albert. Jako vždy v těchto případech přichází na řadu otázka etiky a osobních dat.

Stanislav Zrcek, jednatel společnosti Diebold Nixdorf, jež zavádí novinky v maloobchodu, tvrdí, že systém rozpoznávání obličejů je proti zneužití dat zabezpečený. „Fotky se nikam neukládají, systém pouze zpracovává sekvence tváří, přepočítané do jedniček a nul. Má asi 1,5 sekundy na vyhodnocení, následně se fotka smaže,“ říká Zrcek.

Samoobslužné pokladny nabízejí další možnosti využití umělé inteligence. Například sběr videosekvencí a analýzu potenciálního podvodného jednání. „Pokud chce zákazník obchodníka napálit, něco strčí do kapsy, zakryje čárkový kód nebo použije jiný klasický trik, vedoucí směny dostane zprávu a zasáhne,“ přiblížil Zrcek.

Dle Davida Říhy pozná pokladna věk s odchylkou přibližně dvou let. A s tím na samoobslužných pokladnách odpadá potřeba verifikace věku obsluhou při nákupu alkoholu či tabáku. Hlavní benefit je opět v úspoře času. Stejné je to i s novými pokladními systémy, jež mají v Kauflandu více skenerů a rychleji „pípnou“ zboží.

AI proti krádežím

S takovým využitím počítá řetězec Kaufland. „Systém dovede kontrolovat, jak se zákazníci odbavují ručními skenery. Na základě časových řad, historie a vzorců, které nejsme schopni rozlišit, bude vybírat zákazníky k náhodné kontrole. Už to nebude padni komu padni,“ popsal Říha. Umělá inteligence umí detekovat rizika krádeží s mnohem větší pravděpodobností než člověk.

Umělou inteligenci využívají i uklízecí roboti, které Albert nedávno nasadil do většiny svých obchodů v Česku. Podobně jako robotické vysavače se pohybují po přesně naprogramovaných trasách. Dle řetězce šetří čas obsluze, která se může věnovat něčemu jinému.

Řetězec Penny umělou inteligenci využívá především k optimalizaci procesů – například pro automatizované objednávky, analýzu trendů nebo chytré plánování logistiky.

Doporučované