Hlavní obsah

Odvrácená strana Temu: Superlevné oblečení ničí trh i planetu

Foto: New Africa, Shutterstock.com

Snímek je ilustrační.

Obří čínský e-shop dominuje především díky extrémně nízkým cenám prvním pozicím v internetových vyhledávačích. Nejen proto má s Temu problém čím dál tím více českých prodejců, kteří jej vnímají jako hrozbu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V posledních letech přichází na hlavní evropská a americká online tržiště velké množství platforem, které přeprodávají zboží firem z Číny. V roce 2022 sídlilo v Číně už 59 % tzv. prodejců třetích stran na Amazonu.

Vedle toho pak začaly vznikat i čínské nákupní platformy přímo cílící na mezinárodní trh. Podobně jako známý AliExpress sleduje tento trend především platforma v oblasti ultra rychlé módy Shein, nákupní aplikace společnosti TikTok – TikTok Shop, a nyní také právě platforma Temu.

Temu je v podstatě mladším sourozencem úspěšné čínské platformy Pinduoduo, vlastněné společností PDD Holdings. Oficiálně byla společnost Temu založena v Bostonu v červenci roku 2022 a v září stejného roku spustila prodej ve Spojených státech. Největší boom ale přišel o několik měsíců později, kdy Temu odvysílala reklamu se sloganem „nakupuj jako miliardář“ během amerického Super Bowlu.

Už v květnu 2023 mělo Temu v USA dle agentury Bloomberg 70 milionů aktivních uživatelů, čímž překonalo společnost Shein. Platforma byla dále spuštěna v Kanadě, Austrálii, na Novém Zélandu a následně ve většině evropských států. V roce 2023 se aplikace stala celosvětově desátou nejstahovanější a první nejstahovanější v Americe, Německu, Itálii, Španělsku i Francii. Za pouhých šest měsíců se tak z obskurního start-upu stal globální fenomén.

Masivní marketingové kampaně nicméně nejsou tím hlavním, díky čemuž si lidé aplikaci stahují. Tím hlavním jsou až nepředstavitelně nízké ceny. Pánská turistická obuv za 169 Kč, tričko za 128 Kč nebo sada 5 ks šroubováků za 56 Kč. Jak je možné nabízet zboží tak levně?

Temu tvrdí, že nízké ceny umožňuje model přímého prodeje spotřebitelům, který vylučuje zprostředkovatele, jako jsou velkoobchodníci a distributoři. To je ale jen část pravdy. Temu v současné době záměrně ztrácí v průměru 30 dolarů na každé objednávce, aby si tak společnost získala přední pozici na trhu a základnu stálých zákazníků. Právě tato strategie umožňuje Temu astronomický růst.

Firma také nutí výrobce extrémně snižovat ceny výrobků, a to až pod úroveň výrobních nákladů. Někteří z těchto důvodů platformu opustili a jiní uvádějí, že se i přes ztrátové prodeje skrze Temu chtějí udržet na zahraničním trhu. Zůstanou zkrátka jen ti, kteří na podmínky přistoupí.

Otrocká práce a tvrdá konkurence

Podsekávání cen však zdaleka není jediným problémem byznysového modelu Temu. Američtí zákonodárci varovali před „extrémně vysokým rizikem“, že výrobky prodávané na Temu byly vyrobeny nucenou prací. „Temu nemá žádný systém, který by zajišťoval dodržování zákona o prevenci nucené práce Ujgurů (UFLPA). To téměř zaručuje, že zásilky od Temu obsahující výrobky vyrobené nucenou prací se pravidelně dostávají do Spojených států,“ uvádí ve své zprávě výbor americké Sněmovny reprezentantů pro strategickou soutěž mezi USA a Komunistickou stranou Číny.

Na nehumánní pracovní podmínky v pozadí čínských e-shopů poukazují také události z přelomu let 2020 a 2021. 

29. prosince 2020 zkolabovala a zemřela 23letá zaměstnankyně platformy Pinduoduo poté, co pracovala přesčas a o půl druhé ráno se vracela domů. O několik dní později spáchal sebevraždu inženýr pracující pro Pinduoduo poté, co v práci oznámil, že chce dát výpověď. Další den se zapálil řidič dodávky společnosti Alibaba, který požadoval nevyplacené mzdy. „Chci peníze za svou krev a pot,“ řekl ve videu, které v následujících týdnech zaplavilo čínské sociální sítě.

Nejen v technologických čínských firmách je tlak na výkon tak vysoký, že jsou zaměstnanci nuceni pracovat deset a více hodin denně. Dokonce pro to vznikl pojem „996 culture“, tedy práce od devíti ráno do devíti večer šest dní v týdnu.

Připomeňte si

Dělníci v textilních dílnách nadále pracují v zoufalých podmínkách a za nedůstojnou mzdu. Situaci zásadně nezměnila ani už více než dekádu stará událost z Bangladéše, která poprvé naplno nasvítila podmínky výroby fast fashion.

Temu, stejně jako například Shein, také využívá díru v amerických zákonech o importu, kvůli které se na objednávky pod 800 dolarů nevztahuje clo a daně. To staví do znevýhodněné pozice jiné zahraniční výrobce, kteří dovážejí ve velkém, i lokální americké podnikatele, kteří pak nemohou konkurovat. Náklady na dopravu malého balíčku do USA z Kuang-čou, kde má Temu své sklady, se pohybují kolem 14 dolarů. Část nákladů nese J&T Express, logistický partner společnosti, nicméně stále zbývá devět nebo deset dolarů za každou objednávku, které tímto způsobem Temu ušetří.

Stížnosti v Česku

Problém s Temu nyní mají i čeští prodejci. Podle podnikatele v oblasti e-commerce Ruslana Skopala, spolumajitele Styx, internetového obchodu Trenýrkárna.cz, Maluna.cz a dalších e-shopů, Temu „díky obrovským investicím skoupilo téměř veškerý online reklamní prostor a obsadilo i neskutečně mnoho místa ve vyhledávačích a na sociálních sítích.“ Produkty označuje za hrozbu nejen pro prodejce, ale i pro české spotřebitele.

Temu totiž nesplňuje v Česku běžně povinné náležitosti a atesty, často ani neuvádí zákonem dané složení produktů.

Podle studií produkty rychlé módy často obsahují toxické chemikálie jako olovo, perfluorované a polyfluorované látky (PFAS) nebo ftaláty.

V roce 2021 například kanadské ministerstvo zdravotnictví stáhlo z prodeje dětskou bundu značky Shein, která dle testů obsahovala více než dvacetinásobek množství olova povoleného pro dětské výrobky. Právě produkty určené pro děti jsou z hlediska bezpečnosti nejvíce skloňovány a pediatři od nákupů těchto produktů na Temu a podobných e-shopech odrazují.

Očima byznysu

Čínské online tržiště Temu, na němž lze až podezřele levně nakoupit téměř cokoli, se zdá být jasnou hrozbou nejen pro české spotřebitele, ale i pro celou českou e-commerce, píše v komentáři podnikatel v e-shopech Ruslan Skopal.

Česká Asociace pro elektronickou komerci sdružující přes 680 subjektů proto letos v březnu podala podnět ke kontrole na Českou obchodní inspekci. Podle serveru iDnes.cz e-shop prověřuje také Český Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost.

Obavy z úniku dat v minulosti řešily i americké úřady. Pinduoduo bylo kvůli malwaru dočasně staženo z Google Play Store a samotné Temu bylo v červenci loňského roku dočasně staženo z Apple Store kvůli porušování pravidel soukromí.

Ekologická stopa

Miliony balíčků, které proudí z Číny k zákazníkům v USA a Evropě, nutně znamenají obrovskou poptávku po nákladní letecké dopravě. Rychlý vzestup e-shopů s rychlou módou, jako jsou Shein a Temu, vede k situaci, kdy se výrobci stále častěji ucházejí o omezený prostor pro leteckou přepravu. Podle zprávy amerického Kongresu z června 2023 posílají společnosti Shein a Temu do Spojených států dohromady téměř 600 000 zásilek denně.

„Temu si chce pronajmout dvanáct širokotrupých nákladních letadel. Prohledávají trh a hledají jakákoli letadla, která se jim podaří sehnat,“ řekl agentuře Reuters Marc Schlossberg, výkonný viceprezident pro leteckou nákladní dopravu ve společnosti Unique.

Poptávka po letecké dopravě samozřejmě vede i k velké uhlíkové stopě Temu, a navíc nejde o zdaleka jediný klimatický dopad. Zásadní je i spotřeba elektřiny, kterou Temu používá k napájení obrovských výpočetních potřeb a zpracování dat.

Samotná společnost Temu je nicméně ve zveřejňování informací o svém dopadu na klima netransparentní.

Jediná dohledatelná zpráva je ESG report sesterské společnosti Pinduoduo z roku 2020, nicméně ani tato zpráva neodhaluje žádné údaje o skutečných dopadech na životní prostředí, například údaje o spotřebě energie nebo emisích skleníkových plynů.

Text vznikl v univerzitním kurzu Žurnalistika zaměřená na změnu klimatu Katedry žurnalistiky a mediálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně, s níž redakce Seznam Zpráv spolupracuje.

Doporučované