Hlavní obsah

O krok blíž k autu bez řidiče. Musk se dohodl s Čínou na testech autopilota

Foto: Wikipedia.org

Ilustrační foto.

Tesla překonala zásadní regulační překážky, které jí v Číně bránily spustit systém asistence řidiče. Musk se během své návštěvy dohodl na spolupráci s čínským Baidu, který Tesle pomůže vyvíjet mapy a navigace.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nečekaný nedělní výlet do Číny se Elonu Muskovi vyplatil. Tesla díky jeho návštěvě totiž odstranila dvě klíčové překážky, které jí na největším automobilovém trhu světa bránily zavést systém asistence řidiče Full Self-Driving (FSD). Tesla přitom v zemi čelí silné konkurenci od místních výrobců.

Musk na návštěvě jednal s vysoce postavenými čínskými politiky včetně premiéra Li Čchianga.

V rámci dohody začne Tesla spolupracovat s technologickým gigantem Baidu, který provozuje největší čínský vyhledávač. Podle agentury Bloomberg by měl Baidu poskytnout Tesle přístup ke svým mapovým a navigačním technologiím.

Využívání mapové licence Baidu je pro výrobce automobilů, kteří chtějí spustit autopilota nebo funkci asistence řidiče pro použití na čínských veřejných silnicích, nutnou podmínkou. Zahraniční společnosti totiž podle Reuters musí v Číně spolupracovat s místními firmami, aby získaly přístup k licenci, která umožňuje shromažďovat základní údaje o dopravě, dopravním značení a trasách.

Problémy s ukládáním dat

Agentura Bloomberg s odvoláním na Čínskou asociaci výrobců automobilů uvedla, že vozy Tesla rovněž prošly důležitou bezpečnostní prověrkou, která kontroluje bezpečnost dat a ochranu soukromí v zemi. Zároveň určuje podmínky pro shromažďování a nakládání s citlivými osobními informacemi ve vozidle.

Čínské regulační orgány od roku 2021 požadovaly, aby Tesla ukládala veškerá data, která shromáždily její čínské vozy, pouze v Číně. Společnost tak nemohla žádná data přenášet zpět do Spojených států. V minulosti vedly obavy z toho, jak Tesla sbírá data, k zákazu vjezdu jejích vozidel do čínských vojenských objektů, areálů vládních agentur a státních podniků.

Čínským požadavkům podle Bloombergu aktuálně vyhovuje Tesla Model 3 a Y.

Jestli čínský regulátor Tesle v zemi doopravdy povolí spustit funkci Full Self-Driving (plně autonomní řízení), zatím není jasné. Ačkoli z názvu plyne, že funkce nabízí jízdu na úplného autopilota, stále vyžaduje pozornost řidiče.

V USA nedostatky s technologií podle agentury Reuters vedly ke 13 smrtelným nehodám a vyvolaly obavy, jestli je systém bezpečný. Tesla si podle Bloombergu ve Spojených státech za jednorázový nákup funkce účtuje 8000 dolarů. Řidiči si ji také za 99 dolarů měsíčně mohou předplácet.

Důležitá data pro algoritmus

Tesla má podle Muska v plánu funkci FSD vydat ve všech zemích, ve kterých bude možné získat povolení regulačních orgánů. Systém podle něj funguje bez úprav dobře na všech trzích, je ale dobré jej vycvičit každé zemi na míru.

„Je to jako s člověkem. Můžete si jít půjčit auto v cizí zemi a řídit docela dobře. Pokud v té zemi ale žijete, budete samozřejmě řídit lépe. A tak díky výcviku pro danou zemi zajistíme, aby auto v těchto jiných zemích jezdilo lépe. Ale může jezdit docela dobře téměř všude,“ cituje Muska agentura Bloomberg.

Komplikované dopravní podmínky v Číně, kde je více chodců a cyklistů než na mnoha jiných trzích, podle Reuters nabízí spoustu unikátních scénářů, které by mohly být klíčové pro rychlejší trénink algoritmů autonomního řízení.

„Pokud se Muskovi podaří od Pekingu získat souhlas k přenosu dat shromážděných v Číně do zahraničí, neskutečně to urychlí trénink algoritmů pro jeho autonomní technologii v celosvětovém měřítku,“ uvedl pro Reuters Daniel Ives, analytik společnosti Wedbush.

Doporučované