Hlavní obsah

Největší lékárny a nejsilnější řetězec. Hádejte, kdo je králem obchodu

Foto: Jiří Šeda

Ocenění podnikatelé v soutěži Mastercard Obchodník roku 2023.

Soutěž Mastercard Obchodník roku má nové vítěze. Triumf slaví síť lékáren Dr.Max. Veřejnost si opět získal Lidl.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Platební společnost Mastercard oznámila na konferenci Retail Summit v úterý 26. března kompletní výsledky soutěže Mastercard Obchodník roku.

Absolutním vítězem 21. ročníku soutěže se stala lékárenská síť Dr.Max ze skupiny Penta. Ta není žádným nováčkem, soutěž v posledních čtyřech letech ovládla celkem třikrát. Pouze loni titul „zapůjčila“ drogistickému řetězci dm.

„Vnímám to především jako ocenění všech mých kolegů na lékárnách. Je to odraz důvěry zákazníků, kteří mají správnou péči i nabídku,“ řekl ředitel lékárenské síťě Dr.Max Jan Žák.

Návrat na trůn je tečkou za úspěšným loňským rokem, kdy řetězec s pěti stovkami lékáren v tuzemsku zvýšil obrat o deset procent na bezmála 25 miliard korun. Síť je kromě Česka lékárenským lídrem i na Slovensku a v Rumunsku.

V České republice Dr.Max na konci loňského roku spustil první lékárny s robotizovaným skladem i expedicí. Letos jich chce mít desítky. Nejde o obchod bez obsluhy, finální výdej léků stále zajišťuje lékárník, nemusí se však zdržovat hledáním léků na skladě a má tedy víc času na zákazníka.

Foto: Jiří Šeda

Nejvyšší cenu v soutěži Mastercard Obchodník roku převzal ředitel lékáren Dr. Max Jan Žák.

Stříbrnou příčku v kategorii Absolutní vítěz zaujal rakouský řetězec dm drogerie markt, který byl rok předtím králem obchodu. Na třetím místě se usadila Ikea. Důležitým parametrem, který firmám vynesl cenu, je velká míra loajality zákazníků a také zapamatovatelnost. Například na značku Dr.Max si vzpomene osm z 10 lidí, když je řeč o nákupu léků.

Při hodnocení hrají hlavní roli dvě klíčové skupiny faktorů: pozice na trhu a důvěra zákazníků v danou značku.

V kategorii Cena veřejnosti se překvapení nekonalo. Svou dominanci už počtvrté v řadě stvrdila společnost Lidl. Získala přes 168 tisíc bodů od více než 54 tisíc zákazníků. Dvojkou je Kaufland a stupínek vítězů uzavřel Penny Market. Lidl ovládl také sortimentní kategorii Obchodník roku s potravinami.

Novinkou letošního ročníku bylo zařazení kategorie Doručení jídla a potravin. Důvodem je rychlý vzestup online obchodů s potravinami, ale také doručovacích služeb z restaurací. Zvítězila společnost Rohlik.cz, a to především díky zapamatovatelnosti značky, kterou spontánně jmenovalo 46 procent respondentů. Dvojkou je Foodora (bývalé Dáme jídlo), následovaná e-shopem Košík.

Inovace roku

Samostatně porota v soutěži vyhlašuje i cenu za největší přínos z hlediska inovací. Finalisté této kategorie byli opět tři. Zvítězil velkoobchod Makro Cash & Carry s iniciativou České pole, která pomáhá dostat do obchodů potraviny českého původu.

Během prvního roku fungování se iniciativě povedlo úspěšně podpořit české brambory, křen a česnek. „Usilujeme o nahrazení dovážených surovin těmi českými a chceme také pozitivně ovlivňovat rozvoj kultury jídla v Česku,“ řekl Jan Jindra, vedoucí nákupu čerstvých potravin v Makro Cash & Carry ČR.

Dalšími finalisty byl řetězec Dr.Max, který soutěžil s projektem robotického skladu a smart expedice v lékárnách. A také síť potřeb pro domácí mazlíčky SuperZoo, která soutěžila se samoobslužnou prodejnou 24/7. Se stejným konceptem před rokem uspěla družstevní Skupina Coop.

„Retailový trh se dynamicky vyvíjí a dlouhodobé posilování role e-shopů je v tomto směru jen špičkou ledovce. Je skvělé, že obchodníci přicházejí s celou řadou dalších inovací, které posouvají zákaznickou zkušenost a spolu s ní i celé odvětví dále,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Vítězi sortimentních kategorií jsou Lidl (potraviny), dm drogerie markt (drogerie a parfumerie), Peek & Cloppenburg (oděvy), Deichmann (obuv), Decathlon (sportovní potřeby), Datart (elektro a elektronika), OBI (dům a zahrada), Ikea (nábytek a bytové doplňky), Tank Ono (čerpací stanice), Knihy Dobrovský (knihy), Bambule (hračky), Dr.Max (lékárna), Super Zoo (chovatelské potřeby) a Alza.cz (e-shop roku).

Jako Zodpovědného obchodníka zvolil Svaz obchodu a cestovního ruchu společnost Tesco. Jde o ocenění prospěšných projektů v environmentální a sociální oblasti, jako jsou snižování plýtvání potravinami, odpadu, uhlíkové stopy apod.

Související témata:

Doporučované