Hlavní obsah

Miliardový herní byznys boduje. Bude mít olympijské hry, ale bez „stříleček“

Foto: Unsplash, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Oblíbené esporty dostanou svoji olympiádu. Rozhodlo o tom zasedání olympijského výboru. První olympiáda, která se bude opakovat každé dva roky, začne v roce 2025 v Saúdské Arábii.

Článek

Hráči videoher se dočkají své vrcholné soutěže - vlastní olympiády, která se bude opakovat každé dva roky. Rozhodlo o tom jednoznačně 143. zasedání mezinárodního olympijského výboru (MOV).

Součástí by měly být například sportovní nebo bojové hry. Oblíbené střílečky jako Fortnite nebo Call of Duty ale budou chybět. V blízké době bude seznam doplněn i o mobilní hry.

První ročník se odehraje v Saúdské Arábii, kde aktuálně probíhá turnaj s dosud nejvyšší výhrou v historii - 60 milionů dolarů, tedy 1,4 miliardy korun. Rozhodnutí pořádat esportové olympijské hry právě v Saúdské Arábii hraje do karet plánu The National Gaming and Esports Strategy, podle kterého se země snaží vymanit ze své tradiční závislosti na ropě a přesměrovat průmysl například právě na hraní her.

Podle plánu by mělo v zemi vzniknout až 250 nových herních společností, které se budou zabývat vývojem vlastních titulů. Ročně by tak tato strategie měla podle plánů země do HDP přinést více než 13 miliard dolarů.

Chybět budou oblíbené střílečky

Videohry, ve kterých budou sportovci soutěžit, se budou podobat složení turnaje v Saúdské Arábii, tedy hry jako League of Legends, již v nejlepších dnech hrálo i 13 milionů hráčů, Tekken, Street Fighter, Rocket League, iRacing, NBA 2K nebo EA Sports FC, dříve známý pod jménem FIFA. Jedná se zatím převážně o mix závodních, bojových, sportovních a strategických her. V průběhu dalších týdnů by měl být oznámen i seznam mobilních her, které také budou součástí esportových olympijských her.

I přesto, že seznam obsahuje jedny z nejoblíbenějších titulů, zásadní hry na něm budou chybět. Řeč je o všech titulech, ve kterých jsou použity střelné zbraně. Jedná se například o Counter-Strike, který je součástí esportu od jeho samých počátků a hráči v některých turnajích mohli soutěžit i o 2 miliony dolarů.

Chybět bude i válečná hra Call of Duty, která se od svého prvního dílu drží v top 10 nejprodávanějších her a v posledních sedmi letech většinou žebříčku dominuje. Příkladem může být předposlední díl série, který dokázal z prodejů utržit miliardu dolarů za pouhých deset dní. Součástí turnaje nebude ani oblíbený titul Fortnite, který má podle dat ze serveru Demand Sage 500 milionů registrovaných uživatelů a měsíčně si jej zahraje 221 milionů aktivních hráčů.

Statistiky vypovídají o celosvětovém růstu herního průmyslu

Oblíbenost videoher je patrná celosvětově a jejich růst je enormní. Podle dat ze serveru Statista v loňském roce celosvětové výdělky přesahovaly 248 miliard dolarů (23 bilionů korun). Letos by měly dosáhnout 282 miliard dolarů a v roce 2027 by se měl herní průmysl dostat na výdělky vyšší než 363 miliard dolarů. To z něj dělá jedno z největších a nejrychleji se rozšiřujících průmyslových odvětví vůbec.

Pokud srovnáme například vývoj nejdražšího filmu, kterým je podle rozpočtu první díl z poslední trilogie Star Wars: Síla se probouzí, je stále čtyřikrát levnější než vývoj GTA VI, který přesahuje dvě miliardy dolarů. Velký zájem o hry dokládá i počet rekreačních hráčů, kterých by podle serveru Exploding Topics mělo být přes 3,32 miliardy, což představuje nárůst o více než 100 milionů lidí za poslední rok.

Doporučované