Hlavní obsah

Lidé se svěřili, jaké dárky nechtěli. Jsou to ty, které se nejvíc kupují

Silvie Friedmannová
redaktorka a moderátorka SZ Byznys
Foto: Profimedia.cz

Měkké dárky jako postrach pod vánočním stromkem. Necelá polovina lidí o ně nestojí. Zklamat ale umí i parfémy a drogerie.

ANALÝZA. Část každoročně utracených peněz za vánoční dárky přijde vniveč, ukázal průzkum americké společnosti Finder. Zklamání zažívá každý druhý obdarovaný. Nejde o malé částky, celkově může jít jen v Česku o miliardy korun.

Článek

Co se v analýze dočtete

  • Průzkum společnosti Finder ukázal, že 52 % oslovených přiznalo, že dostávají obvykle alespoň jeden vánoční dárek, který je zklame nebo který vůbec nechtěli.
  • Zklamání přináší paradoxně nejčastěji kupované zboží, jako je oblečení, věci do domácnosti nebo parfém.
  • Velmi rizikové jsou nejen oděvy, ale také doplňky například v podobě kabelek, šál, čepic a rukavic nebo bižuterie. Tam bývá zklamáno 49 % lidí.

O Vánocích se v reklamách téměř výhradně mluví jako o svátcích radosti a štěstí. Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Finder ale pod stromečkem zhruba polovina lidí zažije zklamání. Přesněji řečeno jde o pocit zklamání z dárku, který vůbec nechtěli.

Z říjnového průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit vyplývá, že bezmála polovina lidí letos uvažovala o koupi kosmetiky (43 %) a téměř každý čtvrtý plánoval pořídit knihy, drobné dárkové předměty (39 %) nebo hračky (37 %). Přibližně čtvrtina lidí kupovala oblečení (28 %) nebo dárkový poukaz (27 %).

Podle listopadového průzkumu společnosti Finder však tohle tradiční dárkové spektrum dává tušit, že část obdarovaných rozhodně nepotěší. Celých 52 % oslovených totiž přiznalo, že dostávají obvykle alespoň jeden vánoční dárek, který je zklame nebo který vůbec nechtěli.

Postrach má jméno měkké dárky

Z údajů vyplývá, že právě nejčastěji kupované zboží, jako je oblečení, věci do domácnosti nebo parfémy, jsou zároveň těmi, kde se velmi často darující netrefí. Velmi rizikové jsou z tohoto pohledu nejen oděvy, ale také doplňky například v podobě kabelek, šál, čepic a rukavic nebo bižuterie. Tam bývá zklamáno 49 % lidí.

Asi nepřekvapí, že ženy jsou v tomto ohledu vybíravější. Darované oblečení zklamává 53 % z nich, domácí potřeby 32 %, kosmetika pak 28 % žen.

Ani muži nebývají nadšeni z darovaného oblečení, jako nechtěný dárek ho označilo 45 % oslovených. Muži jsou také citlivější na výběr elektroniky či technologických dárků, více než pětina byla někdy dárkem zklamána. A zhruba pětinu zklame i výběr knižních titulů, které rozbalí pod stromkem.

Kolik peněz lidé celkově utratí za nechtěné vánoční dárky, průzkum neuvádí. Oslovené ženy však odhadují, že takové dárky v jejich případě mají hodnotu 42 dolarů. Muži je pak ocenili na 91 dolarů. Z toho plyne, že – byť odhadem – suma za zbytečně utracené prezenty může dosahovat závratných výšin. V Česku by pak při takových předpokladech šlo o miliardy korun každé Vánoce.

Rad, jak vybrat co nejlépe a předejít zklamání nebo trapasu, nabízejí velké nákupní portály celou řadu. Nejčastěji už v listopadu spouští vlastní „nákupní rádce“, podle nichž se tápající mohou alespoň trochu trefit.

„Nemůžete-li se obdarovaného přímo zeptat na jeho literární vkus, tak může často pomoci orientovat se dle dalších zájmů. Může milovat sport, Marvel filmy nebo konkrétní hudební kapelu. V knihkupectvích lze nalézt oddělení či na e-shopech kategorie knih, které odkazují právě na různé zájmy a koníčky. Navštívíte-li kamenné knihkupectví, tak se nebojte oslovit konkrétního knihkupce. Může vás navést třeba k bestsellerům, kde máte vždy větší šanci se s dárkem trefit,“ míní například Adam Pýcha, marketingový ředitel Knih Dobrovský.

Anketa

Dostali jste letos dárek, který vás zklamal?
Ano
13,9 %
Ne
86,1 %
Celkem hlasovalo 17555 čtenářů.

Nákupní rádce funguje podobně jako rozcestníky v e-shopech. Zákazníky naviguje podle pohlaví, příbuzenských vztahů, podle výše částky za dárek i podle zájmů či koníčků.

„Pokud člověk vůbec neví, doporučit lze zážitky, tedy nabídnout něco, co daný člověk třeba ještě nezažil. Tím se nedá nic zkazit. Pokud si netroufne ani na to, tak další variantou je dárkový voucher na nákup dárků dle vlastních představ,“ popsal pro SZ Byznys ředitel zážitkového portálu Slevomat Ladislav Veselý.

Prodeje „předplacených“ dárků tak v posledních letech rostou. Nejčastěji mají právě podobu poukazů nebo dárkových karet na určitou částku. Nabízí je už většina obchodníků, od hypermarketů, sítí drogerií či oděvních řetězců až po velké prodejce elektroniky. Výhodou je často roční nebo i delší platnost či v případě zážitku možnost výměny za jiný.

„Tradičně se stává, že nám chodí obrovské množství objednávek v posledních dvou dnech před Štědrým dnem, kdy už nikdo nemá čas a chuť běhat po nákupních centrech. Výjimkou nejsou ani objednávky během štědrovečerní večeře, kdy lidem dochází, že na někoho zapomněli. Zážitek se v takovém případě dá pořídit během pár minut,“ popisuje každoroční zkušenost ředitel společnosti Zážitky.cz Jan Hájek.

„Zájem o fyzické dárkové poukázky i jejich elektronickou variantu se výrazně zvyšuje každým rokem. Co nás těší, že se na nás obrací mnoho firem, které dárkové vouchery kupují jako benefit pro své zaměstnance či obchodní partnery. Meziroční nárůsty jsou v desítkách procent, a to již od roku 2018,“ potvrzuje také Adam Pýcha, marketingový ředitel Knih Dobrovský.

Téměř desetina dárků končí v koši

A co se stane s nechtěnými dárky? Autoři již citovaného průzkumu k tomu v nadsázce říkají: Podívejte se do skříně nebo pod postel a určitě to zjistíte. 43 % lidí si totiž i nechtěné dárky nechá, případně je věnují někomu jinému (35 %). Necelá desetina pak přiznává, že je vyhodí.

Čtěte analýzy Seznam Zpráv

Doporučované