Článek
Seznam Zprávy oslovily kreativní ředitele renomovaných reklamních agentur, aby vybrali jeden filmový spot, který je letos nejvíc zasáhl.
Nejvíc zaujala dlouhá reklama pro Centrum Pomoci Paměti národa, která ukazuje na hlubokou propast mezi tím, co si myslíme o životě hrdinů, a skutečností, kterou právě prožívají v době pandemie. Stovky dobrovolníků pomáhají válečným veteránům, přeživším mučení v koncentračních táborech a dalším hrdinům s běžnými každodenními problémy, jako je shánění roušek, venčení psa nebo nákupy.
Za spotem s více než minutovou stopáží s názvem „Jak žijí naši hrdinové, záleží i na nás“, stojí mladá reklamní agentura One of A Kind.
Poklonu autorům složil kreativní ředitel agentury Zaraguza Roman Biath. „Skutečné obrazy života hrdinů druhé světové války nebo politických vězňů, doplněné o hlas dětského diváka, který popisuje, jak asi vypadá stáří hrdinů, vyvolávají v divákovi mrazivý pocit nespravedlnosti. V nás, lidech z reklamy, ještě kromě toho pocit závisti a nekonečného uznání autorům spotu,“ hodnotí práci kolegů jako skutečně nadprůměrnou.
Stejnou reklamu si vybral také uznávaný reklamní odborník Martin Charvát z agentury Haze, který ji označil za jednu z nejlepších. „Reklama připomíná v naší nehrdinské době, že každý národ, každá země má své hrdiny. I my je máme. Je jen na nás, jak si jich vážíme a co pro ně děláme. Některé vyznamenáváme na veřejnosti, o jiných se skoro neví,“ uvedl. Za vydařenou označil také kampaň společnosti Ikea proti domácímu násilí od agentury Triad.
Kreativní ředitel agentury Havas Petr Čech má jasno. „Reklamou roku byla pro mě ta, kterou jsem nedokoukal,“ vrací se k dlouhému, naturalisticky pojatému spotu Jakuba Jahna pro Svobodu zvířat s názvem „Za pokusy bez zvířat“.
Reklama je odrazem uplakaných očí známých osobností, které sledují autentické záběry z testování kosmetiky na zvířatech. To je sice v Evropské unii oficiálně zakázané, ale probíhá stále dál. Spot nabízí silný koktejl emocí.
„Stačilo přidat děsivou zvukovou stopu a nechat prostor pro fantazii diváků, aby si představili ten horor, na který se influenceři ve videu dívají. Mně stačilo pár vteřin a emoce mě dostaly. Reklamu jsem musel rychle vypnout. Moje uši na ni neměly žaludek,“ říká.
Kampaň, vyzývající k zastavení násilí na zvířatech, běží v celé Evropě a Česká republika je nejaktivnější zemí ve sbírání podpisů pod petici, kterou je v ČR možné podepsat na webu zapokusybezzvirat.cz. Pokud se podaří získat milion podpisů, budou se muset věcí zabývat politici v Bruselu.
Do výběru nejlepších reklam roku se probojovala také vánočně laděná kampaň, propagující značku Zonky. V očích kreativního ředitele agentury VMLY&R Miloše Kočího ji na pomyslný vrchol katapultovala odvážná výzva splátkové firmy, aby si lidé nepůjčovali na vánoční dárky. Jedná se o klasický třicetivteřinový formát.
„Vánoční kampaně většinou nic moc objevného neříkají. Často se koná nějaké vyšší dobro, opakují se stokrát omílané pravdy, že nejdůležitější je být spolu, nebo se tak trošku shazují všechna ta klišé, spojená s nejoblíbenějšími svátky,“ říká Kočí s tím, že o to víc má šanci vyniknout něco specifického.
„To je také důvod, proč mě z letošních vánočních kampaní nejvíce zaujala ta od zonky.cz… Slyšet od subjektu, který živí půjčky, že by si lidé neměli půjčovat na drahé dárky, mi přijde velmi statečné, zároveň však lidské, společensky zodpovědné a tím vlastně i vánoční,“ dodal.
Na druhou stranu to není klasická vánoční reklama, ze které dýchá ta pravá sváteční pohoda ani velké emoce.