Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„V podstatě všichni v maloobchodu začali uvažovat o samoobslužných pokladnách. Za poslední roky se instalovaná báze v podstatě zdvojnásobila,“ říká Stanislav Zrcek, šéf retailové divize firmy Diebold Nixdorf, která zavádí inovace včetně automatických pokladen a nákupních skenerů.
Zatímco v roce 2019 bylo podle jeho odhadů v ČR nainstalováno 200 těchto pokladen, v letech 2020 a 2021 jich přibylo kolem 900. Česko tak v trendu dohání Západní Evropu. Paradoxně jedním z nejúspěšnějších trhů je Ukrajina, odkud totiž odcházejí prodavačky do zahraničí za lepším výdělkem a místní obchody tak musí najet na samoobslužný režim.
Hlavní motiv boomu těchto pokladen byl ale nejspíš bezpečnostní. Zákazníci totiž mnohem víc vyžadují bezkontaktní nakupování.
Samoobslužné pokladny se podle Zrcka mnohem víc začnou prosazovat i mimo potravinářský maloobchod, například v řetězcích drogerií. První už v tuzemsku testuje Rossmann.
V zahraničí jsou ale už o něco napřed. Projekt zahájila také diskontní síť Pepco, kde samoobslužné pokladny čekal jen málokdo. „Úplně změnili filosofii odbavení zákazníka. Na první prodejně instalovali šest pokladen a pouze dvě standardní. Projekt byl úspěšný, rozšířil se do Rakouska a Německa,“ zmínil Zrcek.
Kamery odhadnou věk a poznají pečivo
V České republice se letos v jednom z řetězců objeví poprvé verze samoobslužných pokladen s instalovanou kamerou. Usnadní několik věcí. Díky technologii rozpoznávání věku výrazně omezí počet případů, kdy musí obsluha potvrdit věk zákazníka při nákupu alkoholu. Právě verifikace věku dnes nejčastěji odvádí obsluhu supermarketu od jiné činnosti, tvoří 60 procent všech intervencí.
Ke snížení počtu zásahů asistenta slouží také displeje, které má obsluha na ruce a může se napojit na pokladnu na dálku. Některé obchody už novinku nasadily.
Zřejmě nejvíc zákazníka na samoobslužné pokladně zdržuje vyhledávání a naklikávání ovoce, zeleniny a pečiva. I to by měla vyřešit kamera s technologií rozpoznávání, která zboží identifikuje. „Tato inovace bude letos hodně viditelná a zákazníkovi ušetří čas,“ říká Zrcek. V pilotním provozu se v Česku objeví minimálně v jedné obchodní síti. Rohlíky za vás však nespočítá.
Další novinkou, kterou už podle informací Seznam Zpráv nasadilo Tesco, je systém optimalizace front. V prodejně jsou instalované senzory, kterých si zákazníci ani nevšimnou, ty sbírají informace o pohybu lidí a data se dál analyzují. Systém dokáže předvídat, kdy hrozí vytvoření fronty u klasické pokladny, případně vidí, kde už fronta vznikla a vyšle signál vedoucímu prodejny, který jednoduše otevře novou kasu.
Už teď začínají vznikat plánovací týmy řešící, kolik nabíječek se na parkoviště řetězců instaluje. Trend je nezastavitelný a vidíme v tom obrovskou budoucnost. Navíc dobíjení auta řetězec může využívat jako konkurenční výhodu.
Zrychlení nákupu ve velkoformátových prodejnách by mohla přinést nová mobilní aplikace s možností navigace ke konkrétnímu zboží, případně nadstavba skenovacích systémů, které momentálně využívá v některých svých obchodech Globus, Kaufland a Tesco.
Při výběru položky v nákupním seznamu, který si zákazník dopředu vytvoří, ho mapa prodejny s navigací dovede do správné uličky až k regálu, kde zboží najde. Novinka je ve vývoji v Globusu, ale není jasné, zda se objeví už letos.
„Můžeme potvrdit, že funkcionalitu navigace k produktu v hypermarketu vyvíjíme, podrobnosti před jejím spuštěním sdělovat nebudeme,“ uvedla mluvčí Globusu Aneta Turnovská. Vylepšit chce také informace o detailu produktu v nákupním seznamu.
Myšlenkou se zabývá i Kaufland, s novinkou na českém trhu ale letos určitě nepočítá. Podle mluvčí Renaty Maierl je zavedení náročné vzhledem k přesnosti navigace a formě zobrazení. „Variant na trhu existuje více, pracují na různých technologiích. Naše mezinárodní oddělení v Německu je zpracovává a vyhodnocuje relevantnost této služby pro naše obchody,“ řekla.
Dobíječky jako konkurenční výhoda
Trendem příštích let pak bude mezi retailery výstavba nabíjecích stanic pro elektromobily a elektrokola. Začala s tím už Billa, Kaufland, Globus a Lidl, který zároveň osazuje nové střechy fotovoltaikou.
Kvůli plánovanému ukončování výroby motorů na fosilní paliva však boom výstavby dobíjecích stanic na parkovištích řetězců teprve nastane.
„Už teď začínají vznikat plánovací týmy řešící, kolik nabíječek se na parkoviště řetězců instaluje. Trend je nezastavitelný a vidíme v tom obrovskou budoucnost. Navíc dobíjení auta může řetězec využívat jako konkurenční výhodu,“ uvedl Stanislav Zrcek. Odhaduje, že nabíjení může být pro loajální zákazníka zdarma nebo se slevou.
První dobíječky se zřejmě na konci tohoto roku objeví před některými obchody Tesco. „Výstavbu dobíjecích stanic pro elektromobily u provozoven Tesco plánujeme společně se strategickým partnerem, v prvních lokalitách by dobíjecí stanice mohly být zprovozněny na konci tohoto roku,“ říká mluvčí Jakub Žižka.
V tuzemském retailu se naopak zatím moc neprosadila tzv. rozšířená realita. Tuzemský startup Virtooal, vyvinul technologii, která zákazníkům (především ženám) v obchodech umožní prohlédnout si v reálném čase na monitoru, jak by vypadali s novou rtěnkou, make-upem, barvou na vlasy nebo brýlemi. Mnohem úspěšnější je však v zahraničí, v USA a západní Evropě.
Systém používá například společnost Avon a některé maloobchodní sítě až se stovkami poboček. Neumí však zatím zákazníka virtuálně obléknout.
„Bylo by to komplikované a extrémně drahé. Musel byste mít například opravdu důkladně oskenován veškerý sortiment oblečení, které si vezme Avatar a znát tělesné proporce zákazníka,“ vysvětlil zakladatel firmy Vít Endler.
Nejmodernější mobilní telefony sice disponují funkcí skenování, ale na sejmutí přesných rozměrů vlastního těla je technologie nedostatečná.