Hlavní obsah

Kingdom Come: Deliverance II na sebe vydělalo hned první den, říká Vávra

Hostem pořadu Agenda byl autor Kingdom Come: Deliverance II Daniel Vávra.Video: Šimon Felenda

Vyšla nejočekávanější hra roku 2025 Kingdom Come: Deliverance II. Jedna z největších událostí na českém herním trhu stála zhruba miliardu korun a vydělala na sebe hned první den po vydání.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Středověkého RPG Kingdom Come: Deliverance II prodalo herní studio Warhorse vyšší stovky tisíc až milion kopií hned první den po vydání. Titul se stal světově nejprodávanější hrou na distribuční platformě Steam a sbírá chválu od recenzentů napříč celým světem. Prvního dílu prodalo vývojářské studio osm milionu kusů. Tržby činily zhruba 2,26 miliardy korun a čistý zisk pro Warhorse byl 793 milionů korun. Druhý díl podle současných ukazatelů bude ještě úspěšnější.

„Před spuštěním prodeje jsme se ve studiu sázeli o to, kolik kopií prodáme. A já vyhrál. Netrefil jsem se o 300 kusů. S čísly jsme spokojení, a když ten trend nadále bude stejným tempem pokračovat, bude to super,“ říká pro SZ Byznys kreativní ředitel studia Warhorse Daniel Vávra s tím, že dosavadní prodeje už zaplatily vývoj celé hry.

Druhý díl série předbíhá svého úspěšného předchůdce podle Vávry ve všech směrech. Na rozdíl od prvního dílu má už od začátku oficiální český dabing, nabízí také nové zbraně a otevřený svět zhruba dvojnásobné velikosti. Příběhem navazuje na první díl.

„Dali jsme si záležet na tom, aby hra vypadala ve všech ohledech lépe. Jsem hodně zatížený na vizuál a grafický rozměr hry je pro mě důležitý. To se nám podařilo a i cutscény (příběhové videosekvence, pozn. red.) vypadají lépe včetně střihu, světla, hereckých výkonů a režie. To je podle mě nejvýraznější změna,“ vypočítává kvalitativní posun ve hře kreativní ředitel.

Kingdom Come: Deliverance II se odehrává na počátku 15. století a tvůrci jeho příběh zasadili do Českého ráje a Kutnohorska. První epizoda hráče natolik zmámila, že se vydávají po stopách hlavního hrdiny na výpravy do herních lokací. Od druhého pokračování očekává Vávra totéž.

„Je mi jasné, že se to u dvojky stane znovu. Na herní mapě je i místo, které ve skutečnosti patří k chráněným krajinným oblastem. Dlouho jsem přemýšlel, jestli ho tam vůbec dávat, protože očekávám, že nyní budou hráči chodit i tam a místní ochránci přírody mě budou nenávidět,“ vysvětluje vývojář.

Česká hra měla spatřit světlo světa necelé dva týdny před původním vydáním jiného herního hitu, kterým je další díl z legendární série Assassin’s Creed. Herní studio Ubisoft, které za Assassin’s Creed stojí, ale posunulo premiéru ze 14. února na 20. března, a snížilo tak v době premiéry pro Kingdom Come na distribučních platformách konkurenci.

„My jsme spuštění Kingdom Come posunuli kvůli Assassin’s Creed o týden dopředu na 4. února a oni podle mě možná i kvůli nám odsunuli premiéru nového dílu série dál. Ačkoliv Ubisoft je mnohem větší než Warhorse a to, co my považujeme za úspěch, jsou pro ně malá čísla. Každopádně je pro nás odsunutí super zprávou,“ lebedí si Vávra.

Saúdové si hru nezahrají

Saúdská Arábie středověkou RPG ve své zemi zakázala kvůli tomu, že se v ní objevují sexuální LGBT scény. Na sociálních sítích se objevila obvinění, že Vávra „podlehl woke tlaku“, protože hráč může se svou postavou učinit sérii rozhodnutí, která končí vztahem s jiným mužem. To Vávra odmítá.

„Zatímco nás dříve progresivní levice obviňovala z toho, že jsme ultrapravicoví, dnes nás ultrapravice obviňuje z toho, že jsme levicoví. Mně měl podle těchto názorů údajně zaplatit BlackRock (americká investiční společnost, pozn. red.), abych do hry dal homosexuály. Ti lidi jsou absolutně vyšinutí, a i kdybych teď někde hajloval v nacistické uniformě, tak si budou myslet, že jsem progresivní levičák. Pravda je taková, že jsem v tvorbě měl absolutní svobodu,“ vyvrací spekulace.

V roce 2018, kdy vyšel první díl série, měl Warhorse podle výroční zprávy tržby zhruba 1,1 miliardy korun a čistý zisk téměř 522 milionů. V dalších letech tržby i zisk klesaly, finanční výsledky ale stále zůstávaly v kladných hodnotách. Až v roce 2023 Warhorse vykázal ztrátu zisku 184,7 milionu korun. To se však s úspěchem druhého dílu série s největší pravděpodobností změní.

Mezi další významná česká studia patří Bohemia Interactive, která je tvůrcem armádního simulátoru Arma, a SCS Software. Druhé zmíněné studio stvořilo celosvětově oblíbený simulátor pro řidiče kamionů Euro Truck. Obě společnosti se umístily v žebříčku Česká elita – 100 nejhodnotnějších českých firem.

Doporučované