Článek
Plechovkové linky se během covidu nezastavily. Podíl hliníku na všech typech obalů loni meziročně vzrostl z 21,2 procenta na 25,4 procenta. Na ústupu jsou PET lahve i vratné sklo, analyzuje situaci na pivním trhu společnost NielsenIQ.
PET lahve omezoval od roku 2020 lídr trhu Plzeňský Prazdroj. Do plastu stáčel piva Gambrinus, Radegast, Klasik, Kozel a Primus. Momentálně už tento typ obalů nevyužívá.
Nárůst obliby plechovek je jedním z nejsilnějších trendů na pivním trhu a pokračuje už několik let výstavbou plechovkových linek, které už dnes nemají pouze největší pivovary v zemi.
„Plechovky rostou dlouhodobě a hodně to vylepšuje ekonomiku minipivovarů, které disponují plechovkovou linkou. Asi před třemi lety si ji pořídil pivovar prostějovský Axiom, sokolovský Permon, následoval Zichovec a některé další,“ říká Tomáš Maier, expert na ekonomiku pivovarnictví z České zemědělské univerzity.
Vlastní plechovkovou linku má momentálně asi pět minipivovarů, pro které se stala v době covidu a uzavřených hospod vítaným benefitem. Některé další vlastní linku sice nemají, ale využívají mobilních plnicích linek, aby také mohly pivo v plechu nabízet do obchodů. Mezi nimi je například pivovar v Úněticích.
Boom plechovek táhnou praktické důvody na straně spotřebitelů. „Výhodou plechovky je její nízká váha, skladnost a rychlé vychlazení. To jsou důvody, které v posledních letech přispěly k rostoucímu zájmu spotřebitelů o tento typ obalu i u našich produktů. Rostoucí trend ještě akcelerovala pandemie a s ní související uzavření hospod,“ vysvětlil obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz.
Loni pokračoval také ústup od výčepních piv – převážně desítek – na úkor ležáků, jedenáctek a speciálů. Silnější piva nad výčepními v prodaném objemu vítězí od roku 2015. Loni se podíl výčepních piv meziročně dál propadl z 45,9 procenta na 42,5 procenta. Ležáky a jedenáctky podle dat NielsenIQ tvořily 52,5 procenta.
Rok bude dobrý, ale pivo zdraží
Neplatí to však o celém trhu, některé pivovary zaznamenaly opačný trend. „V kategorii výčepních piv zaznamenáváme trend výrazného nárůstu a zvýšení prodeje až o 50 procent, také celkový prodej baleného svijanského piva v maloobchodu se zvyšuje, i když jen v řádu procent,“ říká ředitel Pivovaru Svijany Roman Havlík.
Šéf severočeského pivovaru letos očekává první dobrý „postcovidový“ rok díky návratu k pořádání hromadných akcí, koncertů a všeobecně větší návštěvnosti restaurací a sezónních akcí. „V tomhle ohledu očekáváme, že by měl být měřitelný s rokem 2019,“ vyhlíží.
V souvislosti s válkou považuje téměř za jisté, že zdraží čepované pivo na provozovnách, což se může odrazit na návštěvnosti.
Analýza společnosti NielsenIQ, která se však zabývala jen situací v maloobchodu, ukazuje, že v loňském roce tržby za pivo stagnovaly, a v prodaném množství zaznamenala dokonce pokles o 4,3 procenta. V obchodech se prodalo pivo za zhruba 22 miliard korun.
Zajímavějším trhem je pro pivovary gastro segment. V maloobchodu trpí ziskovost mimo jiné tím, že pivo je čtvrtou nejčastější položkou, která se objevuje v akčních letácích. Sedm z deseti korun, které za něj lidé utratí, vydají prostřednictvím promoakcí. Větším akčním hitem jsou jen másla a margaríny, lihoviny a káva.
Pivo bylo zároveň nejprodávanější kategorií v oblasti potravin. Jen v posledních třech měsících loňského roku se ho v maloobchodě prodalo za 23,6 miliardy korun. Za druhé sýry Češi utratili ani ne dvacet miliard, za mléko okolo sedmi miliard.