Článek
Podle aktuálního výzkumu společnosti NMS Market Research využívá internet ke sledování videoobsahu a televizního vysílání už 70 procent českých domácností.
Tento způsob převládá nad kabelovým nebo satelitním příjmem a překonává sledování prostřednictvím klasické televizní antény. Ačkoli mají anténu pro pozemní vysílání DVB-T2 k dispozici téměř tři pětiny domácností, reálně ji ke sledování používá pouze 45 procent.
Mladí udávají směr: budoucnost je online
Mezi mladými lidmi ve věku 25 až 34 let je internet hlavním zdrojem videoobsahu pro 57 procent z nich. Naproti tomu ve věkové skupině 65+ využívá internet ke sledování videa jen 25 procent.
„Jak bude postupně současná mladší generace stárnout a sledování videoobsahu přes internet se stane hlavním způsobem sledování, bude to znamenat dramaticky vyšší nároky na přenos dat přes mobilní a pevné datové sítě,“ říká prezident Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grund.
Změny v preferencích jsou patrné i v celkových statistikách. Na hlavních televizních obrazovkách v domácnostech vzrostl podíl sledovaného obsahu přes internet z 35 procent v roce 2023 na letošních 41 procent.
Hlavním tahounem jsou IPTV služby, zatímco popularita HbbTV, takzvaného červeného tlačítka, mírně klesá.
Čísla lidí používajících internetovou televizi podle Client Service Directora ze společnosti NMS Market Research Kamila Kunce ještě porostou. Jako příklad dává Spojené státy, kde se tento podíl pohybuje okolo 90 %.
Grund pak dodává, že jeden ze strategických cílů je mít do roku 2030 připojené na minimálně gigabitovém internetu všechny televize.
Češi za obsah platí, televize je dál středobod domácnosti
Výzkum ukázal, že 76 procent českých domácností je ochotno za videoobsah platit. Netflix je mezi uživateli VOD platforem nejpopulárnější. Mají ho doma více než dvě třetiny lidí, Voyo 44 % a Disney+ více než čtvrtina.
„Lidé platí jak za samotný příjem různých streamovacích televizních služeb a kanálů přes internet, kabel nebo satelit, tak i za možnost sledovat určité pořady bez reklam,“ vysvětluje Kunc.
Typ sledovaného obsahu se přitom liší, například u zpravodajství stále převažuje příjem přes DVB-T2 antény, zatímco zahraniční seriály Češi sledují primárně online. Právě zpravodajství zahraniční i tuzemské seriály či soutěže a zábavní pořady navíc hlásí meziroční nárůst sledovanosti.
Navzdory rostoucímu podílu internetu si klasický televizor drží svou roli. Průměrná doba zapnutí hlavní televizní obrazovky v domácnostech činí pět hodin a 20 minut denně. Nejvíce jsou televizory zapnuté po večerních zprávách, kdy běží v 70 procentech domácností.
Rostoucí popularita internetu jako hlavního zdroje sledování videa potvrzuje zásadní proměnu způsobů konzumace médií. Český divák se přizpůsobuje moderním trendům, což naznačuje, že budoucnost televizní zábavy bude čím dál více propojena s online platformami.