Článek
Na kostce padla pětka. „Do hrudníku se ti zabodl šíp a ztrácíš deset bodů many,“ řekl jeden chlapec sedící za stolem druhému.
„Neboj se, Majkle, umím vzkřísit mrtvé,“ utěšoval zasaženého kamaráda třetí kluk. „Pusťte mě zahrát,“ žadonil další z pěti chlapců sedících kolem stolu.
Na něm ležela hromada popsaných papírů, kostek s různým počtem stran a malých figurek s různým počtem nohou, křídel či očí.
„Dojdi pro pizzu, pak si můžeš zahrát,“ podíval se na nejmenšího hocha zasažený Majkl. Nejmladší z party se bez otálení zvedl a vyběhl z místnosti.
Scéna, kde partička dětí hraje hru Dungeons & Dragons (D&D), pochází z kultovního snímku E.T. režiséra Stephena Spielberga.
Filmy, seriály, stolní hry, počítačové hry, stavebnice pro děti, tenisky, co vás napadne… Odkazy na hru, v níž se pomocí fantasie, dialogu a pravidel hráči vžívají do svých postav najdete všude. Mezi nadšence patří herec Vin Diesel, zpěvák Moby či výše zmíněný režisér Stephen Spielberg. A vědci podle slavných postav ze hry pojmenovali dokonce některé mikroorganismy.
Fenomén letos slaví 50 let, během nichž pronikl do všech segmentů zábavního průmyslu. Položilo také základ pro moderní RPG a formoval celý žánr.
Po světě má samotná hra zhruba 50 milionů příznivců a firma vydávající základní komponenty Wizards of The Coast spolupracuje při rozšiřování fiktivního světa s giganty jako jsou Lego či Netflix.
Českou mutací Dungeons & Dragons je Dračí Doupě, které pro tuzemské hráče v devadesátých letech vytvořil výkonný producent a spoluzakladatel herního studia Warhorse Martin Klíma.
„Ve společnosti došlo k normalizaci fantasy a science fiction jako žánru. V osmdesátých a devadesátých letech to byla zábava pro nerdy, ale dnes jde o mainstreamovou kulturu. D&D je součástí toho trendu. Hodně mu pomohly také počítačové hry, kde si nárůstu zájmu nelze nevšimnout. Tím pádem současná generace rodičů už chápe, co tyto hry dětem přinášejí a obě generace jsou i k tomuto fenoménu vstřícnější, než tomu bylo dříve,“ vysvětluje zájem veřejnosti pro SZ Byznys Klíma.
Rodiče s dětmi vytvořili kupní sílu, jež se do hry na hrdiny promítá. Celkový objem peněz, který Dungeons & Dragons ročně vydělá, lze těžko přesně vypočítat, protože do něj nelze zařadit pouze sety základních pravidel a kostek, s nimiž lze hru začít hrát. Sortiment umocňující herní zážitek mohou hráči rozšiřovat donekonečna od figurek až po 3D terény.
Podle odhadů amerického Forbesu vydělá D&D celosvětově zhruba 150 milionů dolarů za rok, tedy 3,5 miliardy korun. Vzhledem k tomu, že na systému, který v roce 1974 přinesl na světlo světa zakladatel Gary Gygax, stojí v podstatě celý základ žánru stolních i počítačových RPG, jsou finanční dopady této hry v konečném důsledku mnohonásobně vyšší.
„V součtu se světové tržby v segmentu RPG neboli role playing games dle serveru Statista pohybují nad hodnotou 44 miliard dolarů. Podle trendu mohou světové tržby v tomto segmentu růst na 70 miliard dolarů v roce 2027, což by pro srovnání odpovídalo zhruba dvaceti procentům celkového HDP Česka,“ vypočítává pro SZ Byznys ekonomický zásah a potenciál žánru vycházejícího v základu z Dungeons & Dragons hlavní ekonom XTB a hráč DnD Pavel Peterka.
Podle herního publicisty Václava Pecháčka je fenomén ve světě stolních her v tuto chvíli tak velký, že vydavatelství Wizards of The Coast spadající pod hračkářskou firmu Hasbro, monopolizuje tento segment trhu.
„Wizards of The Coast požírá jiná stolní RPG. Ve chvíli, kdy se objeví nová hra tohoto typu a má úspěch, vydavatelství D&D ji koupí a překlopí do svých pravidel a svého světa. Stal se z něj moloch, který by nejradši všechny herní systémy sjednotil pod sebe. Zmenšuje na trhu prostor pro konkurenty,“ analyzuje situaci pro SZ Byznys Pecháček.
Konkurovat hře se snaží například alternativní systémy jako Pathfinder, Call of Cthulhu nebo Vampire: The Masquerade, které mají svou vlastní komunitu. Jejich zásah je však tak malý, že za konkurenta fantasy obra je pokládat podle Pecháčka nelze.
Mozkožrouti útočí
Obří chapadlo se obtočilo kolem nejvyšší věže města Baldur’s Gate. „Mozkožrouti útočí,“ křičel voják hlídající západní bránu, zatímco zběsile tloukl do poplašného zvonu.
Volání o pomoc nezůstalo bez odezvy. Během pár okamžiků se do vzduchu vznesla dračí letka a utopila chapadlo v plamenech. Souboj chapadla s dračí letkou vychází z úvodu počítačové hry Baldur’s Gate 3.
„Baldur’s Gate 3 z loňského roku stojí na principech páté edice pravidel D&D a byla zvolena v drtivé většině světových žebříčků za hru roku 2023. V současné době se jí prodalo vysoko přes 10 milionů kopií a čísla dále rostou. Při ceně 60 amerických dolarů za kopii tak lze očekávat tržby studia Larian z prodeje tohoto titulu na úrovni přesahující 600 milionů dolarů, tedy více než 14,4 miliard korun. Jen v době předprodeje se prodalo 2,5 milionů kopií, což značí obrovský nejen komerční úspěch,“ vypočítává úspěch hry Peterka.
Žánr RPG už je dnes tak rozsáhlý, že se jen těžko hledají hranice toho, kde se fenomén D&D promítl přímo a kam už jeho chapadla nesahají. Podle Pecháčka je vliv Dungeons & Dragons na počítačové hry způsobený především matematickým základem pravidel D&D.
„Kromě kreativní stránky, které lidem díky vytváření vlastních postav a světů, D&D nebo Dračí Doupě nabízí, stojí na tabulkách a statistikách. Hráč zaútočí mečem, který má možnost zranit příšeru o tolik a tolik políček, příšera má nějakou obrannou statistiku a podobně. To je velmi snadno převeditelné do počítačových her právě díky matematickému základu, na němž pravidlový systém stojí,“ vysvětluje Pecháček.
Pro další příklad veleúspěšné hry, v níž se principy D&D promítají, nemusíme chodit ani za hranice České republiky. Inspiroval se jím hit herního studia Warhorse Kingdom Come: Deliverance, kterého se k únoru 2024 se ho prodalo šest milionů kopií.
„Naše RPG je počítačová hra na hrdiny, tudíž se v ní objevuje řada herních mechanik, které najdete v Dračím Doupěti. Když jsme vydávali Kingdom Come: Deliverance, tak jsme u ní uváděli takovou slovní hříčku, že je to Dungeons not Dragons, jinými slovy Dračí Doupě bez draků. Ale u stolních her na hrdiny je velký rozdíl v tom, že ta simulace, do níž vás hra přenese, je lidská a interagují v ní lidé živě mezi sebou,“ vysvětluje podobnosti a rozdíly Klíma.
Tím, že se neustále v popkultuře objevují znovu a znovu odkazy na stolní hru na hrdiny, obnovuje se také zájem fanoušků a zatímco věrní mnohdy zůstávají, přibývají další. Velkou službu z hlediska popularity učinily v nedávných dobách D&D například seriály Stranger Things či sitcom Teorie velkého třesku.
Ve Spojených státech je zájem o hru natolik velký, že vydavatelství Wizards of The Coast pořádá k padesátiletému výročí sérii her pro veřejnost, která se smí koukat na profesionální hráče a vypravěče jejich příběhů. Díky rostoucímu zájmu o streamovací platformy a technickým možnostem získává fenomén na popularitě také v online světě.
„Platformy jako Twitch a YouTube daly vzniknout pořadům, kde diváci sledují, jak známé osobnosti hrají D&D naživo. Critical Role, Dimension 20 a The Adventure Zone mají obrovskou fanouškovskou základnu a inspirovaly i vznik grafických románů a animovaných seriálů. Wizards of the Coast investuje do online nástrojů, jako je D&D Beyond, které zpřístupňují hru na digitálních platformách,“ vysvětluje pro SZ Byznys odborník na stolní hry ze specializovaného obchodu Najáda, Tomáš Bláha.
„Zároveň je dostupná široká škála licencovaných předmětů pro fanoušky, od speciálních kostek až po sběratelské předměty, což podporuje prohloubení zážitku z hraní. Díky rozmanitosti médií a přístupu ke hře, se dostalo do povědomí nejen jako hra, ale i kulturní fenomén,“ dodal.
Pozornosti světa neunikl ani film ze světa hry na hrdiny s podtitulem „Honor Among Thieves“, který podle Bláhy vydělal přes 200 milionů dolarů. Fanoušci si od něj původně slibovali počátek celé série příběhů a vesmíru, podobně jako je to v případě Marvelu. Vzhledem k vysokým nákladům na natáčení se jim však tento sen nejspíš nevyplní.