Článek
Snížit nepatrně gramáž margarínu, vánočky nebo Granka, a vyhnout se tak úplně nebo zčásti jejich zdražení. A tvářit se, že se nic nestalo. Obal je totiž na pohled stejný. Takové je aktuální „protiinflační opatření“ v některých firmách.
Jak zdokumentovala redakce SZ Byznys, těchto případů přibývá. Není to nic nezákonného a z pohledů výrobců může jít o logický krok. Ale část zákazníků to vnímá jako podraz.
Triky s váhou
Například Margarín Flora je lehčí jen o 25 gramů, nově váží 225 gramů. Kdyby se to nestalo, jeho cena by stoupla nad 70 korun, což by mohlo část zákazníků odradit. Máslová vánočka v Lidlu zase „zhubla“ ze 400g na 350 gramů, cena se dokonce snížila, ale jen opticky.
„Jsem matka tří dětí a co mě dokázalo rozčílit, když jsem v září šla synovi pro umělé mléko Beba a zjistila, že snížili gramáž o 100 g a cenu nechali na skoro třech stovkách. Kde to už sakra žijeme, když už tohle udělají u mléka pro děti?“ všimla si čtenářka Lenka V. dalšího případu. Koncern Nestlé v tomto případě „odlehčil“ umělé mléko pro děti. Balení je na pohled stejné, jen váží 500 namísto 600 gramů. Cena zůstala na 289,90 Kč.
Stejná společnost stojí za výrobou oblíbeného kakaového nápoje Granko. Jeho prémiovější verze s větším podílem kakaa s názvem Exclusive dříve vážila 400 gramů, nově, v napohled stejné krabici, je to 350 gramů. Cena se nezměnila.
Nejen Nestlé, ale řada výrobních podniků v takovéto situaci stojí před rozhodnutím, zda zvýšit cenu výrobku, nebo cenu, za kterou se produkty prodávají řetězcům, podržet a změnit velikost balení.
Mluvčí Nestlé Tereza Skrbková uvádí, že se společnost snaží minimalizovat dopady mimořádně vysoké inflace a bezprecedentního růstu cen energií zaváděním nových technologií, digitalizací nebo zvyšováním efektivity výroby. Ale to nestačí. Proto přichází na řadu úprava váhy.
„Nejen Nestlé, ale řada výrobních podniků v takovéto situaci stojí před rozhodnutím, zda zvýšit cenu výrobku, nebo cenu, za kterou se produkty prodávají řetězcům, podržet a změnit velikost balení. V případě zmíněných výrobků jsme přistoupili ke snížení gramáže. Na pultech se upravené gramáže objevily v srpnu,“ vysvětlila Skrbková.
Skrytá inflace
Kdyby byla inflace nízká, nemá kosmetické snížení váhy příliš smysl. V době prudké inflace to ale může pro výrobce znamenat v jistém smyslu spásu a konkurenční výhodu, protože výrobek bude o několik korun levnější. Ale jen absolutně, nikoliv v přepočtu na jednotku hmotnosti. Jedná se o skrytou inflaci a navíc snížením hmotnosti roste podíl ceny obalu k ceně výrobku.
Pokud by například mléko pro kojence Beba zůstalo na 600 gramech, zdražilo by o 48 korun na 338 korun. Půlkilogramové balení cenu udrželo pod hranicí tři sta korun.
Máslová vánočka v Lidlu opticky dokonce zlevnila. Původně stálo 400gramové balení 49,90 Kč, menší balení 350 gramů se prodává za 46,90 Kč.
„Zmenšením gramáže zachováváme cenovou dostupnost výrobku pro širokou veřejnost bez toho, abychom museli upravovat jeho složení, v tomto případě například nahrazením másla jinou alternativou,“ vysvětluje mluvčí Tomáš Myler.
Výrobek na první pohled budí dojem, že o tři koruny zlevnil. To se však nejspíš nestalo. Kdyby šlo čistě jen o úpravu gramáže, bez vlivu inflace, musela by vánočka zlevnit o šest korun.
Nafouknuté rohlíky
„Velcí pekaři se chystají snížit váhu obyčejných tukových rohlíků ze 45 na 40 gramů,“ prozradil majitel prémiového pekařství z Prahy Richard Kabát. „Je to na pořadu dne. Objemově rohlík za použití různých zlepšujících přípravků na kynutí nafouknou, takže opticky vypadá stejně, ale nemá stejnou váhu,“ vylíčil. Někteří už trik používali v minulosti. Podle Kabáta tím pekaři ušetří na energiích, protože se potom rohlík peče rychleji.
Je to dvousečné. Je skupina spotřebitelů, kteří to mohou vnímat negativně jako netransparentní krok.
Sám Kabát uvažuje, že nabídne menší rohlíky, ale jako alternativu. „Půjde o nový výrobek. Nebude kroucený, ale rovný. Tím ušetříme na ruční práci. Mohl by být o deset gramů lehčí. Chystáme celou řadu levnějšího pečiva, ale ještě nevíme, jestli ji pustíme na trh,“ řekl. Nová řada může ušetřit například i snížením poměru dražšího sádla k oleji.
Některé další společnosti o kejklích s gramáží diskutují, ale zatím se nerozhodly. Problém je, že část zákazníků to vnímá jako podraz.
„Nic takového v nejbližší době neplánujeme. Je to dvousečné. Je skupina spotřebitelů, kteří to mohou vnímat negativně jako netransparentní krok. Máte druhou možnost, zvýšit cenu. Potom se bavíme o prolomení různých cenových bariér,“ uvažuje ředitel společnosti Bel sýry Martin Čermák.