Hlavní obsah

České e-shopy nejsou jen „ty z východu“. Evropu dobývají i na západní frontě

Foto: Stanisic Vladimir, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Od parfémů až po doplňky stravy. Češi čile expandují s e-shopy do celé Evropy a úspěchy slaví i v Německu či Francii.

Článek

České e-shopy za posledních pět let, a především v době pandemie, pokročily v superúspěšné evropské expanzi. Množství českých internetových obchodů se v některých zemích zvýšilo až na pětinásobek.

Ve Francii například vzrostl počet e-shopů, které spolupracují s českým největším tvůrcem e-shopových řešení Shoptet, ze 20 na 109. V Německu ze 101 na 420. A v Rumunsku z osmi na 64. Z dat, které exkluzivně získala redakce SZ Byznys, můžete vidět na následující interaktivní mapě postup české ofenzivy.

V České republice je přibližně 50 tisíc internetových obchodů a další tisíce už působí za hranicemi. Těžko se dnes v Evropě hledá země, kde by český online byznys neměl svoji stopu.

Mezi nejúspěšnější a zároveň nejznámější dobyvatele Evropy patří prodejce parfémů Notino, prodejce nábytku Bonami, módní e-shop Glami, obchod Alza, ale také výrobce módy z ovčí vlny Ovečkárna, nebo Mall či Rohlík. Ti, kterým už byl český trh malý, často a logicky nejprve vykročili na Slovensko a poté do zemí střední a východní Evropy. Teď ale stále častěji bojují o zákazníky na náročné „západní frontě“, ve Skandinávii a na dalších trzích, které jsou geograficky a kulturně vzdálenější, a přesto tam slaví úspěch.

Na západní frontě

Na Západě to Češi zkoušejí třeba i s prodejem léků (Pilulka v Rakousku), nabídkou bazarových knih (Knihobot v Německu a Rakousku) i rozvážkou potravin (Rohlík v Rakousku a Německu). A také s parfémy, které Notino dostalo takřka do celé Evropy včetně jejich domovské Francie. E-shopy Kulina prodávají kuchyňské vybavení mj. v Německu, Rakousku či Francii. Menších či větších úspěchů je opravdu hodně.

„Je logické, že se průměrný český e-shopař rozhodne expandovat na Slovensko nebo do Maďarska, ale v poslední době se více setkáváme s klienty, kteří expandují na západ. Německo nebo např. Benelux jsou velmi atraktivní trhy s obrovským potenciálem pro naše klienty,“ přiblížil postup obchodníků šéf marketingu Shoptetu Ivo Mrena. Ocenil rychlost, s jakou se na nové trhy pouštějí: „Nový trh dokáží otevřít v rámci několika dní, což je naprosto zarážející.“

Svým bleskovým postupem v zahraničí je známý například prodejce nábytku Bonami, který se od roku 2014 dostal už do 11 zemí střední a východní Evropy. Během loňského roku si otevřel Bulharsko a Estonsko. Recept na úspěch podle ředitele Pavla Vopařila spočívá v centrálním řízení.

„Všechny země obsluhujeme manažersky i logisticky z ČR. Nebudujeme časově i ekonomicky náročné lokální týmy. Všechny procesy kolem expanze máme vyladěné a plně automatizované, takže spustit novou zemi je pro nás otázka týdnů a velmi nízkých investic,“ popsal.

Největší skok v počtu českých e-shopů za hranicemi přišel v covidovém roce 2021, kdy se mnozí online hráči po prvním roce lockdownů rozhoupali k větší aktivitě a navýšili investice do expanze. Počet e-shopů, které mají byznys v zahraničí, se během jediného roku bezmála zdvojnásobil ze 1749 na 3354. Koncem roku 2023 už bylo českých e-shopů v zahraniční 4539. Čísla budou fakticky ještě vyšší, data totiž nezahrnují řešení mimo Shoptet, který má 60 procent trhu.

Konkurenční dodavatel e-shopových řešení společnost Upgates tvrdí, že podle vývoje počtu objednávek jsou stále nejúspěšnější tři trhy střední a východní Evropy. Prvním je Slovensko, kde v posledních třech letech stabilně rostly objednávky v průměru o tři procenta ročně. Druhé místo patří Maďarsku, kam loni směřovalo až o 23 procent objednávek více. Často to byla elektronika, potraviny a výrobky pro dům a zahradu. Pomyslnou trojkou je Rumunsko, kde však letos firma očekává meziroční propad objednávek o sedm procent. Na tamním trhu dominují české e-shopy s módou, kosmetikou a doplňky stravy.

„Český e-commerce trh je velmi konkurenční. Proto se e-shopy uchylují k expanzi, jde o logické rozšíření jejich podnikání třeba poté, co cítí, že vyčerpali možnosti svého domácího trhu,“ líčí Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates. Na západní trhy tuzemští online hráči běžně pronikají skrze zavedená tržiště.

Když se řekne úspěch, lidé z oboru i laici si často vzpomenou na dobře známé značky. „Jednoznačně se mi vybaví Notino, protože vstoupilo úspěšně na velký počet trhů a investice spojené s touto expanzí nezpůsobily firmě ztrátu. Dále Bonami, které dnes působí na 11 trzích a má velmi efektivní metodu expanze, která je navíc velmi rychlá. A jako třetí pravděpodobně Rohlík,“ dala své tipy Jitka Dvořáková, bývalá ředitelka CZC.cz a regionální ředitelka Mall.cz, která řídila expanzi ve Slovinsku a Chorvatsku.

Zajímavým trendem je, že se do mezinárodní expanze stále častěji pouštějí i menší hráči a již v ranější fázi svého rozvoje.
David Antoš, analytik BCG

Notino tak za více než dvacet let existence vyrostlo v internetového obra s tržbami přes miliardu eur (cca 24 miliard korun) z celkem 27 trhů. Ale s expanzí ven neváhají ani mnohem menší společnosti.

„Zajímavým trendem je, že se do mezinárodní expanze stále častěji pouštějí i menší hráči v již v ranější fázi svého rozvoje. Například Knihobot a Ovečkárna v Česku vytvořily natolik unikátní službu, že se rozhodly s expanzí nečekat a oba směřují do Německa. Snižují tak riziko, že v Česku sice uspějí, ale jinde budou příliš pozdě,“ uvedl David Antoš, analytik Boston Consulting Group.

Zmíněným e-shopům expanze pomohla ke stamilionovým tržbám. Knihobot v roce 2022 utržil na čtyřech trzích 182 milionů korun. Ovečkárna v loňském roce cílila na tržby přes 300 milionů Kč.

Najdou se ale i další, méně známá jména, která rychle udělala díru do digitálního světa. Obchod GymBeam Dalibora Cicmana vsadil na doplňky stravy a v roce 2022 poprvé pokořil metu 2,5 miliardy Kč tržeb. Od roku 2014 pronikl na 16 trhů a řadí se tak k nejrychleji expandujícím firmám ve střední a východní Evropě. V tomto segmentu se daří i e-shopu Protein & Co.

Se zdravou výživou boduje obchod Grizly. Ten je již v pěti zemích a letos nejspíš přidá další z východu Evropy. Jen ze Slovenska má 100 milionů obratu. „Nejvíce se nám vloni dařilo v Maďarsku, kde jsme téměř dvojnásobně překonali plánované tržby. Polsko je ale výrazně složitější a musíme tam pracovat i s nižší marží,“ líčí ředitel marketingu Petr Miklík. I tam se ale na konci roku začalo dařit.

Raketově rostou také obchody s nabídkou kuchyňského vybavení Kulina miliardáře Vladimíra Komára. Za čtyři roky od vzniku e-shopy pronikly do 12 zemí Evropy a v obratu se dostaly na 300 milionů korun.

Doporučované