Hlavní obsah

Česká firma vyvíjí afrického konkurenta Amazonu či Temu

Foto: Jiří Zatloukal, Seznam Zprávy

Hlavní stránka Avo Super App.

Tři české firmy vytvořily pro jednu z největších jihoafrických bank mobilní bankovnictví. V současnosti pak jedna z nich, Zentity, pracuje na panafrickém tržišti podobném Amazonu či Temu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Začalo to v roce 2016, kdy pražská poradenská firma Enrian Partners ve čele s exzaměstnancem poradenské McKinsey Enricem Scopou získala v Jihoafrické republice projekt na vytvoření mobilního bankovnictví pro Nedbank. Ta je čtvrtou největší bankou v zemi, jen o něco menší než Česká spořitelna.

Ke spolupráci tehdy Scopa přizval českou firmu Bell & Hurry, která měla za úkol prozkoumat situaci na trhu a navrhnout design aplikace. Naprogramovat to vše pak dostala za úkol pražská technologická firma Zentity, která se zabývá vývojem softwaru a mobilní bankovnictví dělala například pro Raiffeisebank či mateřskou banku tuzemské ČSOB.

„Problém Nedbanky tehdy spočíval v tom, že jejich původní digitální bankovnictví pro retail nebylo dostatečně použitelné pro privátní klienty. Nedbanka se proto prostřednictvím projektu nového digitálního bankovnictví speciálně pro privátní klientelu chtěla „přehoupnout“ do 21. století,“ vypráví šéf společnosti Bell & Hurry Lukáš Zazvonil.

Z kola ven

Nedbank je silná v obsluze privátních klientů a pro svých několik tisícovek bohatých zákazníků chtěla vytvořit moderní aplikaci na správu financí a komunikaci s bankou.

„V té době ještě neexistovaly žádné výzkumy, které by ukazovaly, co privátní klienti od digitálního bankovnictví potřebují. Společně s Nedbankou jsme proto pozvali několik milionářů a miliardářů na osobní pohovory, kde jsme podrobně zjišťovali jejich potřeby,“ říká Zazvonil.

Tito lidé se o každodenní správu svého portfolia nestarají sami. Pomáhá jim s tím tým privátních bankéřů. Přesto však chtějí mít přehled o svých financích a sledovat, jak se jejich investičnímu portfoliu vede. Současně mohli komunikovat v reálném čase s bankéřem prostřednictvím zabezpečeného chatu, což v té době nebylo v bankovnictví ještě obvyklé.

„Relativně rychle tak vznikla první verze aplikace, která ještě nebyla dokonalá. Byl to pilot, ale reakce klientů byly i tak vynikající, byli nadšení. Postupně jsme prováděli menší úpravy, ale práce na projektu se postupně zpomalovala. Před pandemií byl rozpočet na projekt seškrtán a nakonec jsme v roce 2021 museli úplně skončit,“ dodává Zazvonil.

Aplikaci pak poradenská firma Cutter Associates vyhodnotila jako druhou nejlepší mobilní bankovní aplikaci pro privátní bankovnictví na celém světě.

Zatímco pro Bell & Hurry to byla zakázka „jen“ v řádu jednotek milionů korun, celkově se projekt i s vývojem vyšplhal na jednotky milionů eur. Na projektu postupně přestali pracovat i Enrian Partners a zůstali dodavatelé softwarového řešení Zentity. Tuto firmu v Praze založil byznysmen indického původu Abhishek Balaria společně s Romanem Makovčákem.

Od výroby mobilních her se rychle dostali například k programování mobilních platebních bran a hlavně bankovních aplikací, ale programovali aplikace i pro operátora Vodafone, Alzu, nebo třeba Seznam.cz (majitel serveru Seznam Zprávy).

Globální tržiště

Nedbank působí hlavně v Jihoafrické republice, ale i v Lesothu, Mosambiku, Namibii, Svazijsku a Zimbabwe, a nedávno otevřela zastoupení i v AngoleKeni.

České firmy proto původně pracovaly i na úpravách aplikace pro další trhy a také pro drobné klienty. Šlo například o jednoduchý chatbot, který radil se spořením na školné pro potomka, na důchod nebo na horší časy.

Projekt se však v rámci Nedbank po pandemii přerodil v mnohem větší plány. „Zpočátku jsme vyvíjeli bankovní aplikaci a následně jsme se stali jedním z jejich hlavních dodavatelů pro vývoj integrovaného digitálního tržiště (tzv. Super App). Zatímco v Evropě tyto aplikace nejsou tolik obvyklé, na asijských trzích se osvědčily jako velmi efektivní, například platformy jako Alipay a WeChat v Číně,“ říká pro SZ Byznys ředitel pro strategii Zentity Frank Gotthardt.

Aplikace Avo je digitální tržiště, které propojuje spotřebitele, firmy nabízející různé produkty a služby se spotřebiteli. Funguje jako „super aplikace“, která přesahuje rámec tradičních bankovních služeb. Kromě Alipay je srovnatelná s Amazonem nebo dalšími čínskými tržišti Temu či Shein.

Ferrari online

Nabízí nákup i rozvoz potravin, ale lze si přes ni koupit i solární panely, které v Jihoafrické republice zažívají obrovský boom, včetně dovozu domů a instalace. Lze přes ni platit, rezervovat si hotel či vstupenku na koncert nebo pořídit auto a pojištění. Prodalo se přes ni třeba i ferrari.

„Máme vlastní logistiku a na naší platformě nabízejí zboží stovky obchodníků, od obchodů s telefony až po lednice. Máme nasmlouvané třeba i instalatéry, které si objednáte domů, a děláme i záruční opravy. Hlavní myšlenka je ale cross-selling, tedy nabízet co nejvíc i produkty banky jako pojištění či úvěry na solární panely nebo refinancování hypotéky,“ říká pro SZ Byznys Amjid Ali, který je vedoucím digitálních služeb v Nedbank a má na starosti vývoj aplikace AVO Super App.

Podle něho má aplikace v současné době přes milion registrovaných uživatelů, třebaže aktivních nepoměrně méně. Kromě Jihoafrické republiky přitom podle Aliho plánuje banka expanzi do sousední Namibie, což je méně lidnatá země, avšak ekonomika v ní svižně roste.

Aplikace nepřímo konkuruje maloobchodním řetězcům včetně Amazonu a telekomunikačních operátorů. Může nabídnout nižší ceny, protože kombinuje prodej vícero služeb, čímž si zachovává ziskovost.

Firma Zentity, která sídlí v pražských Holešovicích, zůstává hlavním dodavatelem softwarového řešení. „Je to pro nás významný klient. Bohužel vám nemůžu říct žádné finanční detaily,“ uzavírá Frank Gotthardt, Němec, který se před dvěma dekádami usadil v Praze.

Doporučované