Článek
Prostřednictvím služby zvané „Buy now, pay later“, která si vysloužila český název - odložená platba, se ve světě hradí zhruba tři procenta všech nákupů na internetu. V Evropě je to 8–10 procent, ve Švédsku až téměř pětina.
V tuzemsku odložené platby nabízí hned několik firem. Skip Pay umožňuje zaplatit za zboží nebo služby až ve třech splátkách. Věrní zákazníci e-shopového lídra Alza.cz mohou využít tříměsíční „sekyru“. Služba Twisto Pay umožňuje platit s třicetidenním zpožděním. Služby lákají také na pojištění nákupu nebo prodloužené záruky zdarma. Zatím ale počítají ztráty v desítkách milionů korun.
Podíl těchto služeb na on-line platbách může být v Česku okolo dvou procent, odhaduje Richard Kotrlík, ředitel fintechu Skip Pay. K optimismu ho vede přesvědčení, že Češi budou dohánět Západ a také víra, že postupně opustí fenomén oblíbených plateb na dobírku.
Nabalování zákazníků
Službu lidé donedávna znali jako Mall Pay. Loni společnost Skip Pay změnila jméno a také majitele, kterým je banka ČSOB. Firma ale dlouhodobě prodělává a nezměnilo se to ani s výrazným nárůstem tržeb v roce 2022, kdy se hodnota zprostředkovaných transakcí zvýšila třikrát a poprvé přesáhla jednu miliardu korun. Vedle odložených plateb poskytuje také převody, výběry a investice.
„Vloni jsme byli i nadále v kontrolované ztrátě, která je v souladu s naší aktuální strategií,“ uvedl pro SZ Byznys Kotrlík. Černých čísel chce dosáhnout v řádu jednotek let. Na to, jak se firmě daří, mají vliv vysoké úrokové sazby, které prodražují financování Skip Pay, ale také růst e-commerce. Podíl neplatičů se prý pohybuje do jednoho procenta.
Banky a odložené platby
Kromě ČSOB a služby Skip Pay, nabízejí odložené platby i další české banky. Například Hello bank nabízí službu HelloPay a Raiffeisenbank rozvíjí službu PlatímPak. Rozdělené splátky je možné uhradit na více než 4 tisících e-shopech prostřednictvím služby Platba 24.
Ředitel naznačil, že ztráta byla podobná jako v předešlém finančním roce, který skončil v březnu 2022. Tehdy firma prodělala 125 milionů korun při obratu pouhých 8 milionů korun. Aby byl byznys úspěšný, potřebuje oslovit širší masu lidí. Služba žije z velmi nízkých transakčních poplatků, které se pohybují kolem jednoho procenta.
Jako v koronavirových letech jsme se opět přesvědčili, že jakmile se v rámci e-commerce objeví turbulence, odložená platba většinou dokáže najít odpověď.
Současná ekonomická situace rozvoji této služby zřejmě nahrává. Aby e-shopy nepřišly o stále opatrnější zákazníky, snaží se nákupy podpořit právě nabídkou alternativních platebních metod. V době, kdy e-commerce historicky poprvé propadl, a to rovnou o deset procent, popularita odložených plateb podle Kotrlíka roste.
„Do jisté míry se dá říci, že našim službám pomohla nepříznivá situace naopak ještě víc vyniknout,“ uvedl Kotrlík a dodal. „Jako v koronavirových letech jsme se opět přesvědčili, že jakmile se v rámci e-commerce objeví turbulence, odložená platba většinou dokáže najít odpověď. Platilo to i tentokrát.“
Společnost uvádí, že získala desítky tisíc nových klientů, kteří platební tlačítko najdou ve 13 tisících e-shopů.
České problémy z druhého konce světa
Také konkurenční Twisto se chlubí, že v minulém roce prospívalo. Počet transakcí se podle firmy zvýšil o pětinu, z osmi na devět milionů plateb. Jejich hodnota vzrostla o čtvrtinu. Odloženou platbu nově nabízí některé velké e-shopy, například AboutYou, XXXLutz nebo Knihy Dobrovský. V Polsku se funkce integrovala na e-shopy největší sítě supermarketů Biedronka.
„Kromě dalšího nárůstu v odložených platbách pozorujeme i vyšší zájem o Nákup na třetiny bez navýšení, který lidem v dnešní nelehké době pomáhá lépe zvládat vyšší jednorázové výdaje,“ uvedl zakladatel a ředitel fintechu Michal Šmída. Nákup na třetinu umožňuje bez navýšení rozložit platbu do tří splátek během čtvrt roku.
Twisto je však v nesnázích kvůli problémům svého vlastníka a momentálně shání investora. V roce 2021 prodal zakladatel Michal Šmída své „dítě“ australskému fintechovému obrovi Zip Co výměnou za akcie v hodnotě 2,5 miliardy korun, zemětřesení na akciových trzích ale stáhlo akcie nového vlastníka na dno, když v posledních dvou letech ztratily 95 procent hodnoty.
Zip Co nyní dramaticky přehodnocuje své globální plány a podle agentury Bloomberg opustí deset ze čtrnácti trhů, kde svá aktiva prodá nebo ukončí. Týká se to i České republiky. V zisku chce být opět v roce 2024.
Zip měl přitom ambice stát se jedním z předních světových hráčů v odložených platbách. Tomu je ale konec. Vlády v Austrálii a na Novém Zélandě navíc v této službě vidí potenciální riziko pádu většího počtu lidí do dluhové pasti a chystají přísnější pravidla například v podobě „skóringu“, tedy hodnocení bonity zákazníků ještě před poskytnutím služby.
S odloženými platbami má v tuzemsku zkušenost také e-shopový král Alza.cz. Rozdíl je v tom, že firma je kapitálově silně zajištěná a tak rizika nákupu „na sekyru“ vzala na sebe. Službu Třetinka podle ředitelky služeb Petry Janovské využívá čím dál víc lidí. Zákazníci, kteří už na e-shopu nakupovali a mají tak jasnou historii, mohou zaplatit třetinu kupní ceny ihned a zbytek do tří měsíců. Nejčastěji si tak pořizují mobilní telefony.
„Třetinka vznikla jako reakce na potřeby zákazníků a při jejím využití neplatí zákazník žádné úroky, pouze si odkládá dobu zaplacení,“ uvedla. Vlivem současné ekonomické situace podle ní nepřibývá neplatičů.
Odložené platby nabízejí i další banky, například Hello bank nabízí službu HelloPay a Raiffeisenbank rozvíjí službu PlatímPak. Rozdělené splátky je možné uhradit na více než 4 tisících e-shopech prostřednictvím služby Platba 24.