Článek
Pokud jde o potravinové banky, Češi na tom jsou poměrně dobře s teorií. Pojem znají dvě třetiny lidí. Ale jen 19 procent lidí někdy jídlo potřebným darovalo. U takzvané generace Z ve věku 15 až 27 let má s dárcovstvím zkušenost jen 12 procent.
Vyplývá to z průzkumu platební společnosti Mastercard, která hledá nejlepší podnikatele v soutěži Obchodník roku 2022. Seznam Zprávy jsou mediálním partnerem soutěže. I vy můžete rozhodovat o tom, které nákupní trendy hýbou světem retailu. Stačí hlasovat ZDE do neděle 15. ledna.
Téměř tři čtvrtiny respondentů průzkumu deklarují, že se v současné době omezují ve spotřebě potravin. Ženy se omezují trochu víc. „I přesto téměř 40 procentům lidí doma zbývají nespotřebované potraviny, u mladé generace ve věku 15–27 let je to dokonce polovina. Nevyužité potraviny lidé z padesáti procent vyhazují,“ shrnul výsledky výzkumu k plýtvání potravinami Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Česko a Slovensko.
Podobně překvapivé rozdíly mezi mladší generací a celou škálou obyvatel jsou i v dalších aspektech. Přitom je ve společnosti zakořeněno silné povědomí o tom, že mladí se více zajímají o otázky ekologie.
Kromě toho, že mladí do 27 let darují potraviny méně často a pojem potravinová banka mají méně vžitý (nezná jej 37 procent generace Z a 31 procent celkové populace), mladí také častěji nevědí, kde se v jejich okolí nachází nějaká potravinová banka.
„Bohužel musím souhlasit s tím, že mladí mají horší povědomí o potravinových bankách. Snažíme se s touto generací získat kontakt, ale není to jednoduché, protože není typickým zákazníkem obchodních řetězců,“ říká ředitelka České federace potravinových bank Veronika Láchová.
Právě přes řetězce se v Česku daruje až 85 procent všech potravin, které se rozdají mezi 280 tisíc potřebných. Jde například o potraviny s porušeným obalem nebo po uplynutí doby minimální trvanlivosti (stále bezpečné ke konzumaci), mezi které patří ovoce, zelenina, pečivo i trvanlivé potraviny.
Vysvětlení, proč je téma darování potravin nejmladší generaci dospělých vzdálenější než ostatním věkovým skupinám, se nehledá snadno. „Celkově je tady nedostatek edukační osvěty a chybí také na školách. Navíc v řadě případů byly regionální granty na environmentální osvětu v době covidu zrušeny,“ uvádí Láchová.
Potravinové banky nyní hledají způsob, jak usnadnit darování dalších věcí kromě potravin, kde jsou dárci zvýhodněni na odvodu daně z přidané hodnoty. S Ministerstvem financí jednají o možnosti podobných výjimek při darování drogistického zboží, především hygienických produktů, nábytku a oblečení. „Přebytky tohoto zboží tady jsou, ale neexistuje moc ekonomických cest, jak mohou být smysluplně darovány,“ popsala Láchová.
Obrovsky nevyužitý potenciál v darování potravin je podle ní i na straně zemědělců a potravinářských firem, kde s potravinovými bankami až na pár výjimek nikdo nespolupracuje.
Největším plýtvačem jsou však dlouhodobě domácnosti. Z průzkumu Mastercard vyplývá, že nespotřebované potraviny doma zbývají 39 procentům lidí a u generace Z dokonce 51 procentům. Množství těchto potravin, které skončí v koši, mají obě skupiny společné – tvoří nepatrně přes polovinu.
Nejmladší generace je na druhou stranu otevřenější v ochotě své zvyky měnit. Na 57 procent respondentů uvedlo, že je ochotno v budoucnu do potravinové banky přispívat. U celkové populace je to 53 procent. Také striktních odmítačů darování jídla je mezi mladými méně: čtyři procenta vs. devět procent.
Solidarita s krizí nechřadne
Dobrá zpráva je, že objem darovaných potravin se v minulém roce rapidně zvýšil. Přibývá však i potřebných. „V roce 2022 se odběry z potravinových bank navýšily o více než třicet procent,“ uvedla Láchová. Předpokládá, že v dalších měsících vzhledem k nižší kupní síle dál poroste zájem o darované potraviny mezi lidmi, kteří mají hlouběji do kapsy.
Rostou také dary. Například do podzimní sbírky potravin obchody společnosti Tesco vysbíraly 95 tun potravin a drogerie, rok předtím 92 tun.
„U podzimní sbírky bylo vidět, že i přes nepříznivou ekonomickou situaci zákazníci chtějí přispět těm nejpotřebnějším, aktuální situace není lidem lhostejná. V současné době pilotujeme projekt takzvaných FoodBoxů, kdy zákazníci na 15 vybraných prodejnách mohou darovat potraviny a drogerii v průběhu celého roku,“ popsal mluvčí Tesco Michal Kuzmiak.
Kaufland vybral 112 tun, 21 procent celkového výtěžku. „Sbírka potravin je zákazníky pozitivně vnímána a množství darovaných potravin průběžně roste,“ sdělila mluvčí Renata Maierl a dodala: „I přes nepříznivou ekonomickou situaci se míra štědrosti našich zákazníků nezměnila.“