Článek
V pátek třináctého představil předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák během tiskové konference v pražském kongresovém centru výsledky odvětví za minulý rok. Nešťastné datum ladilo s posledními čísly tuzemského herního průmyslu, které poprvé vykázaly záporné hodnoty z hlediska obratu i zisku. Pokles podle Baráka odpovídá globální krizi, jíž sektor prochází.
„Propad v ziskovosti odpovídá celosvětové krizi průmyslu. Ta se projevila také propouštěním a významným poklesem investic do herních studií a startupů. Množství vnějších investic do odvětví kleslo asi o třetinu. Jednou z příčin těchto jevů je covid a finanční krize, která následovala po něm. Česko je na tom oproti celosvětovému trendu stále dobře,“ vysvětluje příčinu problému Barák.
Zatímco podle dat Asociace klesl obrat herního sektoru vloni meziročně o procento, zisk studií klesl o osm procent. Převedeno na peníze studia vygenerovala v roce 2023 obrat přes 5,5 miliardy korun a zisk necelé 2 miliardy. V nové zprávě Asociace také došlo ke korekci uvedených výsledků segmentu za rok 2022, které uváděla výsledná zpráva o 2 miliardy vyšší, než byla realita. Podle Barákových slov očekávali analytici skládající dohromady správu o stavu průmyslu, že studia v předminulém roce vykážou obrat 7,5 miliardy korun, jenže do výpočtů zasáhla mateřská společnost Facebooku Meta.
„Oproti našim očekáváním se změnil tok tržeb od společnosti Beat Games, která stojí za populární hrou Beat Sabre. Tomuto českému studiu se daří nadále velmi úspěšně. Jenže ho koupila předloni společnost Meta, v níž poslední dva roky zůstávají tržby z platformy Meta Quest, a finance tak neproudí zpátky do českého studia. Beat Games patří k nejvýdělečnějším společnostem v odvětví a podílí se na celkovém obratu průmyslu přibližně ze čtvrtiny,“ vysvětlil pro návštěvníky GDS Prague Barák jednu z příčin nižších výsledků odvětví.
Druhým důvodem je z pohledu Asociace výše zmíněná krize, která vedla k odlivu investic z odvětví. Podle ředitele herního studia Ashborne Games Petra Koláře do nižších výsledků sektoru promlouvá i to, že o nové hry není tak velký zájem jako o ty klasické.
„Z hlediska nižších investic jde o globální trend, kdy po přehřátí průmyslu během covidu dochází k přirozené korekci průmyslu. Do toho samozřejmě zasahuje i obecná ekonomická krize. Když lidé nemají práci a peníze na jídlo, ušetří na věcech zbytných, jako je zábava. S nižšími výsledky souvisí i to, že hráči nyní častěji než dříve hrají starší hry. Mnoho z nich jsou takzvané live-service tituly, což znamená, že i roky po vydání je tvůrci podporují a udržují. Příkladem může být třeba Fortnite nebo GTA Online. Z lokálních her se jedná například Euro Truck Simulator,“ vypočítává šéf studia pro SZ Byznys.
Poslední zmíněná hra pochází od českého studia SCS Software, jehož ředitel Pavel Šebor si výsledky průmyslu přišel na tiskovou konferenci rovněž poslechnout.
„Inflace za poslední roky vyhnala ceny nahoru o třicet procent a my jako odvětví zůstáváme ve zhruba stejných číslech. Takže reálně jdeme ekonomicky všichni dolů. Není důvod bít se do prsou a vykřikovat, že jedeme. Průmysl v tuzemsku drží několik dinosaurů. Nové startupy mají extrémně těžkou pozici k tomu se na trhu zviditelnit bez toho, aby je nějaký velký investor výrazně tlačil kupředu. Denně vstupují na trh desítky věcí, o nichž se hráči nikdy nedozví, ale jinak je tuzemský průmysl zabetonovaný a nenabízí nic nového,“ sdílí svou skepsi tvůrce celosvětově úspěšného simulátoru pro řidiče kamionů.
Blýská se na lepší časy
V roce 2024 lze podle dat Asociace očekávat meziroční sedmnáctiprocentní růst obratu průmyslu. Pokud se tato čísla potvrdí, znamená to, že české herní odvětví částečně překonalo těžké časy a vrací se meziročně do černých čísel. Rok 2024 i ten následující bude podle Petra Koláře vypadat z hlediska výsledků pozitivně také z toho důvodu, že letos vyšly silné tituly jako například Grey Zone Warfare a i příští rok vyjde několik dlouho očekávaných her, a to zejména Kingdom Come: Deliverance 2, kterou vyvíjí české studio Warhorse.
„Myslím si, že do značné míry pomůže vydání velkých a nadějných her. Například Kingdom Come: Deliverance 2, Space Engineers 2, nebo třeba Mafie 4: Domovina mohou přilákat řadu hráčů, a tak díky nim natečou do průmyslu další finance. Úspěch u těchto titulů lze do jisté míry očekávat. Co se nedá předpokládat, jsou úspěchy menších titulů, které ale mohou být stejně zářivé. Stačí se podívat třeba na Beat Saber, který ovládl celý VR sektor, a přitom základ hry udělalo malé studio. Myslím si, že právě podpora nezávislých vývojářů pomůže vykrývat dlouhé vývojové cykly velkých her,“ interpretuje situaci následujících let Kolář z Ashborne games.
Toto studio zaznamenalo celorepublikový úspěch, když hra z jejich dílny Last Train Home o vojácích vracejících se transsibiřskou magistrálou z bojů první světové války získala ocenění v soutěži Česká hra roku 2023. Zvítězila u profesionální i hráčské komunity, a studio si tak odneslo domů hned dvě ceny.
„Když jsme zjistili, že jsme nakonec získali ocenění, a to rovnou dvakrát, příjemně nás to překvapilo. Domnívám se, že místní hráči mají tak nějak rádi hry, co jsou přiznaně české. Stačí se podívat na to, jak letité klasiky jako první dva díly Mafie, Kingdom Come: Deliverance nebo i Polda doma válcují světově proslulou sérii Arma. Stejně jako při vítězství v hokeji, i u her předpokládám, že Češi rádi vytáhnou vlaječky. A to se zpracováním jednoho z nejhrdinštějších období našich dějin přímo nabízí,“ komentuje výsledky soutěže šéf vítězného studia.
Dotace, dotace, dotace
Jedním ze způsobů jak podpořit nové startupy a studia má být přeměna Národního fondu kinematografie na Národní fond audiovize, do nějž bude patřit také herní sektor. Díky tomu by mohli vývojáři získávat dotace na vývoj nových titulů. Fond bude spadat pod Ministerstvo kultury.
„Přesná struktura podpory se bude ještě ladit v následujících dvou letech. Podpora je určena hlavně malým podnikům jako například začínajícím startupům. U nás jich vznikne sedm ročně, zatímco ve srovnatelně velkém Švédsku se jejich počet pohybuje nad třemi desítkami,“ prezentuje Barák.
Nad zapojením přímé dotační podpory se v herním průmyslu vedou diskuse. Zatímco podle části odvětví jde o možnou cestu umožňující vstup na trh novým hráčům, někteří matadoři českého herního průmyslu se vstupem dotací do odvětví nesouhlasí.
„Jsem pro volný kapitalismus. Jakýkoliv pokus o podporu trh pouze pokřiví a ublíží mu. Nám jako zavedenému studiu mohou dotace jenom ublížit, protože nám přetáhnou lidi státem podporované projekty. Navíc si myslím, že podpora pro naše odvětví by měla spadat spíš pod Ministerstvo průmyslu a obchodu než pod Ministerstvo kultury. Tady nějaká rada starších bude rozhodovat o penězích daňových poplatníků a rozdělovat je podle – nevím jakých – kritérií. Navíc zájmy institucí se nemusí shodovat se zájmy průmyslu. Souhlasím ale s tím, že něco se pro rozvoj startupů stát musí. Jen dotace nepokládám za správnou cestu,“ říká ředitel herního studia SCS Software, Pavel Šebor.