Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ve středu před sedmou večer už je Kafárna Na kus řeči na pomezí pražských Vinohrad a Vršovic zaplněná. Některé týmy dorazily v osmi lidech, jiné jsou v poloviční síle. „Na kvízy chodíme už roky. Baví nás to hlavně proto, že při nich konečně můžeme uplatnit naprosto zbytečné vědomosti, kterých jsme jako učitelé plní,“ směje se Anna z čtyřčlenného týmu Inkognito složeného z vyučujících gymnázia Nad Štolou.
Kvíz se týká událostí loňského roku. Moderátor upozorní na zákaz používání mobilních telefonů a začíná na plátno promítat otázky. V které zemi pomohl Google Street View odhalit vraždu? Kvůli čemu byl na turnaji v New Yorku diskvalifikován Magnus Carlsen? V kolika letech zemřel bývalý prezident USA Jimmy Carter?
Servírky mezitím roznášejí pizzu, lasagne, víno, pivo i limonády. Inkognito je po prvním kole sedmé, v čele je tým s názvem Rumové kuličky, který nakonec zvítězí i celkově. První cenou je poloviční sleva na konzumaci, stříbrný tým Archa dostal slevu 25 procent.
Kvíz v Kafárně provozuje pod názvem Nakvíz brněnská firma Quizevents, jedna z několika tuzemských společností, které tyto vědomostní soutěže v Česku pořádají. „Firem, jako je ta moje, je na trhu asi čtyři nebo pět. Dodávají kvízy do zhruba šesti až sedmi set podniků. Možná až dvojnásobný počet hospod a restaurací si soutěže organizuje svépomocí,“ domnívá se majitel Nakvíz David Novotný.
Oslovené firmy zabývající se tvorbou a prodejem kvízů tvrdí, že počet zájemců z řad restaurací stále roste. „Čím víc podniků máme, tím víc se nám ozývají další, že to viděli třeba ve vedlejším městě nebo že na tom byl jejich kamarád. Takže zájem se zvyšuje,“ říká Tomáš Hloušek, jehož firma Hospodský kvíz je se zhruba třemi stovkami podniků největší na tuzemském trhu.
„Hospody v tom vidí šanci přilákat nové hosty nebo si udržet ty, které už mají, protože když se jim to podaří dobře zpropagovat, tak se podniky naplní,“ dodává.
Kvíz z brněnské prádelny
Trh s hospodskými kvízy ovládají čtyři firmy – Hospodský kvíz, Chytrý kvíz, Nakvíz a Pubquiz Events – a všechny jsou z Brna nebo z jeho okolí. Právě tam se před 15 lety zrodil český hospodský kvíz.
Vše začalo v brněnském klubu Clubwash, který v roce 2007 otevřel Nizozemec Pieter van de Vijver. „Přišel jsem do Brna jako student informatiky a s kamarády jsem se rozhodl otevřít prádelnu. Začali jsme tam čepovat pivo, ale podnik nebyl v centru města, tak jsme hledali cesty, jak přilákat hosty,“ říká van de Vijver, který se mezitím vrátil do rodné země.
Podnik měl vedle baru a prádelny ještě jednu velkou místnost, pro kterou provozovatelé hledali využití. „Dělali jsme tam koncerty, ale lidé v domě si stěžovali na hluk. Zkoušeli jsme divadlo, ale to byl hrozný zmatek. V irské hospodě v nizozemském Utrechtu jsem byl na hospodském kvízu, tak mě napadlo to zkusit i v Brně,“ vypráví.
Na první kvíz v angličtině přišli v roce 2009 jen dva lidé, soutěžících ale postupně přibývalo a do roka měli v prádelně plno. O rok později pak van de Vijver začal pořádat i soutěže v češtině a po jejich úspěchu je nabídl i dalším brněnským podnikům.
„Nejdřív jsem se bál, že když se bude kvíz pořádat ještě někde jinde, tak nám ubydou hosté. Ale to se nestalo – plno měla nová hospoda i my,“ říká zakladatel kvízového byznysu.
Van de Vijver začal postupně kvízy dodávat do dalších podniků v Brně, Praze a dalších velkých městech. Někteří z jeho spolupracovníků si posléze založili vlastní firmy, které soutěže rozšířily po celé zemi, takže se dnes hrají i v malých městech a vesnicích.
Sud piva a šampaňské
Princip kvízového byznysu je jednoduchý. Firma dodá na klíč otázky, kterých je na pět kol kvízu potřeba 50, a dodá také moderátora. Zápisné se pohybuje kolem sta až dvou set korun na osobu a platí se kvízové firmě. Podnik pak sežene soutěžící a dodá odměny pro úspěšné týmy.
„Už jsem viděl ledasco, od sudu piva po nějakou večeři nebo poukaz na konzumaci. Hospody většinou dávají něco, co ty hosty přitáhne zpátky, takže když jim dají poukaz, tak ví, že to propijí u nich a ještě si třeba dají něco extra,“ říká Tomáš Juránek ze společnosti Pubquiz Events.
Hospody se zároveň snaží hosty udržet po celou dobu trvání kvízu, i když už vědí, že jejich skóre na vítězství nebude stačit. Ke konci soutěže tak přichází prémiová otázka se zvláštní odměnou. „Jednou jsme měli tipovat rozlohu parkoviště na Kvildě. Kolega to trefil a vyhráli jsme láhev šampaňského,“ říká Anna z týmu Inkognito.
Odměna moderátora (obvykle podíl na vybraném zápisném) se pohybuje kolem tisíce korun za večer. Dalším nákladem jsou odměny pro týmy takzvaných otázkařů. „Máme asi deset lidí, kteří se vyznají v různých oborech,“ popisuje Hloušek. „Já se cítím jak ryba ve vodě, když mám dělat třeba sportovní nebo zeměpisné otázky, naopak jsem špatný na kytičky a zvířátka, na to máme jiné lidi,“ doplňuje.
Hlouškova firma Hospodský kvíz vykazuje v posledních letech výrazný nárůst obratu, který se zvýšil z 3,7 milionu v covidovém roce 2021 na 11,8 milionu v roce 2022 a 17,6 milionu o rok později. Ostatní firmy obrat nezveřejňují, ale například u společnost Quizevents se podle jejího šéfa Davida Novotného pohybuje v jednotkách milionů a roste podobným tempem jako u konkurence.
Kvíz hospodu nezachrání
Gastronomický byznys v Česku prochází v důsledku vysokých nákladů, růstu cen, klesající spotřeby alkoholu a změn v chování mladších generací vleklou krizí. Podle dat společnosti Dotykačka, která restauracím poskytuje pokladní systémy, se na podzim reálné tržby restauračních podniků propadly meziročně o 10 procent. „To je bez nadsázky katastrofa,“ komentoval to v listopadu šéf konzultační firmy BC21 a člen představenstva Hospodářské komory Luboš Kastner.
Kvízy jsou pro restaurace a hospody vítanou příležitostí, jak ve slabších dnech během pracovního týdne dostat do podniku hosty. „Je to výborné, protože víme, že dvakrát týdně budeme mít určitý počet lidí,“ říká Marina Vitásková, majitelka Kafárny a další vinohradské restaurace Marina Garden.
Nadšení jsou i v restauraci U radnice v jihočeské Volyni. „Stabilně k nám v úterý chodí kolem osmi týmů. Normálně vaříme jen přes poledne, ale kvůli poptávce od soutěžících jsme sehnali kuchaře i na úterý večer,“ popisuje provozní podniku Josefína Holá.
Pokud má ale podnik hlubší problém s návštěvností, samotný kvíz ho nezachrání. „Když hospoda chce, abychom hráli v pátek nebo v sobotu, tak je tam něco špatně, protože hospoda, která nemá hosty v pátek a v sobotu sama od sebe, má nějaký problém,“ říká Hloušek.
Podobný názor má i Tomáš Juránek z Pubquiz Events. „Kvíz tu návštěvnost úplně nezachrání, ten podnik se musí snažit sám. Apelujeme na ně, aby byli vidět na sociálních sítích, aby byli aktivní, protože jinak o vás nikdo neví,“ upozorňuje.
Luboš Kastner dokonce tvrdí, že rostoucí zájem podniků o kvízy jen ukazuje, jak hluboká je ve skutečnosti krize českého restauračního byznysu. „Rostoucí počet podniků, které kvízy pořádají, ukazuje jen to, že gastronomie je plná tonoucích, kteří se chytají jakýchkoli stébel,“ říká.